digiscoping met d3100 nikon camera

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
acuter 22x67x100

digiscoping met d3100 nikon camera

Bericht door acuter 22x67x100 » vr feb 01 2013 1:06 am

dag allemaal ik zit met een probleem ik heb mij zopas een acuter spottingscope 22x67x100 aangeschaft heb ook een camera adapter aangekocht voor mijn d3100 nikon de camera is aangesloten met een t-2 ring aan de adapter en word zo over het oculair geschoven van de digiscoop eye pieces van digiscoop is 8x 24 fotograferen gaat goed maar enkel in de stand manuel kan ook alleen maar de sluiterstijd instellen het diafragma niet , de standen A_S_P kan ik niet gebruiken ( krijg de vermelding op het lcd scherm - geen opjectief ) weet iemand daar een oplossing ????????

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: digiscoping met d3100 nikon camera

Bericht door DannySan » vr feb 01 2013 1:14 am

Hoi acuter,

ik wist niet precies wat een acuter 22x67x100 was; maar als ik je tekst zo lees is de vatting wellicht wel gelijk maar de contacten zijn óf niet aanwezig of niet compatible?
Oftewel de camera 'ziet' niets wat op een juiste manier contact maakt, en dus krijg je de melding 'geen objectief'.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr feb 01 2013 9:39 am

Je vraag is moeilijk te lezen. Maar stel dat je een Acuter Spotting Scope ST 20-60x80A voor zo'n 200 euro ergens op het www hebt aangeschaft.

Afbeelding

Bij de marketingteksten staat: Ze zijn ook geschikt voor digiscoping. Met de camera adapter (code 2240947) die over het ocualir gaat en een merkgebonden T-2 ring kan er met reflexcamera door het ocualir worden gefotografeerd.

Logisch is dat je met je camera geen diafragma van de adapter kunt aflezen. Of je spottingscope het kan weet ik zo niet, maar je camera kan het niet. Daarom kun je ook geen A, S, P of een Groen menu gebruiken.

De camera moet dus op M, en dan maar eens wat sluitertijden uitproberen. Als je nog een diafragma in kunt stellen: zet dit op f/8.

Het kan zijn dat je T-2 adapter te goedkoop is, ze worden gemaakt voor bedragen vanaf veel te weinig geld. En dan zal dat ding gewoon niet werken. terug ermee naar de winkel.

Afbeelding

lees eens: http://www.telescoop-expert.nl/celestro ... universeel" onclick="window.open(this.href);return false;

Over het algemeen krijg je met een zoom-oculair een matige beeld kwaliteit. In de stand 20 gaat het nog, in de stand 60 werkt het gewoon niet goed.
Als het moet, fotografeer je door het oculair van de spottingscope, beter is het om een vaste camera adapter te gebruiken.
Nikon heeft bijvoorbeeld een FSA-L2, een verloopstuk tussen een Fieldscope EDG kijker en een Nikon-reflex met electrische contacten 3,5x zoomcommando met een adviesprijs van slechts 961,16.

Ga eens langs de bekende vogelspot plekken en kjjk naar welke spullen anderen gebruiken.

acuter 22x67x100

Bericht door acuter 22x67x100 » vr feb 01 2013 2:14 pm

dank u wel nu ben ik al een stap verder inderdaad mijn t 2 adapter geeft die contact puntjes niet dan maar een ander kopen...

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za feb 02 2013 7:40 am

acuter 22x67x100 schreef:dank u wel nu ben ik al een stap verder inderdaad mijn t 2 adapter geeft die contact puntjes niet dan maar een ander kopen...
Die puntjes zijn niet noodzakelijk!
Er zijn heel veel T2 adapters en de meesten hebben geen elektrische contacten. De meeste telescopen hebben ook geen elektrische contacten.

google is je vriend:
https://www.google.nl/search?q=T2+adapt ... 66&bih=621

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”