Nieuwe camera of nieuwe lenzen?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nieuwe camera of nieuwe lenzen?

Bericht door jan » vr feb 01 2013 3:17 pm

Wanneer ik de (onbewerkte)foto bekijk van het meisje met het mutsje dan zie ik het scherpstepunt liggen op de rand van de muts bij haar linkeroog.
Wanneer ik 2 diagonalen trek dan is dit ook het midden punt.
Waar heb je het scherpstelpunt staan?
Ben je op de hoogte van de DOF materie: http://www.dofmaster.com/doftable.html Dan zou je zelf eens kunnen berekenen wat het gebied is waarin e.e.a. scherp is.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

throttlemeister
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door throttlemeister » vr feb 01 2013 3:38 pm

Het lijkt er inderdaad op dat er niet is scherpgesteld op de ogen. Als je dat wel hebt gedaan (AF-S, niet AF-C) heb je mogelijk last van wat front-focus. Geen idee of je met de D3100 ook af tuning kunt doen. Als je AF-C gebruikt, dan werkt focus-recompose niet en zul je het actieve focus punt op een oog moeten plaatsen.
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu

kkika82
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door kkika82 » vr feb 01 2013 3:43 pm

Hmmmm .. zou kunnen hoor, dat het kindje zo snel bewoog, dat ik er iets naast zat ... jan bedankt voor de uitleg !
Ik ben een klein beetje bekend met DOF materie, maar zo'n schema lezen gaat mij nog iets de pet te boven. Maar begrijp ik nou goed dat als ik idd verkeerd scherpgesteld heb (op t mutsje) dat het vrij normaal is met f 4.0 dat de rest van de foto er zo vaag uitziet?

die termen als focus=recompose etc ken ik niet, sorry...
ik werkte met af-s in dit geval: dus OF ik zat fout qua richten, of het is front focus, toch?

Kan ik in dit geval dan beter de af-c gebruiken?

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr feb 01 2013 3:57 pm

throttlemeister schreef:Geen idee of je met de D3100 ook af tuning kunt doen.
.
De D3100 heeft deze mogelijkheid niet.
Jan

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr feb 01 2013 4:07 pm

Hang eens een krant, reclame folder of iets dergelijks aan de muur (alles moet wel strak en vlak zijn), plaats je camera op een statief, stel scherp en neem een foto en bekijk deze dan eens. Neem ongeveer dezelfde afstand als dat je voor een portret hanteert. Is dat dan wel scherp?
Jan

throttlemeister
Forumlid
Forumlid

Bericht door throttlemeister » vr feb 01 2013 4:34 pm

kkika82 schreef:Hmmmm .. zou kunnen hoor, dat het kindje zo snel bewoog, dat ik er iets naast zat ... jan bedankt voor de uitleg !
Ik ben een klein beetje bekend met DOF materie, maar zo'n schema lezen gaat mij nog iets de pet te boven. Maar begrijp ik nou goed dat als ik idd verkeerd scherpgesteld heb (op t mutsje) dat het vrij normaal is met f 4.0 dat de rest van de foto er zo vaag uitziet?

die termen als focus=recompose etc ken ik niet, sorry...
ik werkte met af-s in dit geval: dus OF ik zat fout qua richten, of het is front focus, toch?

Kan ik in dit geval dan beter de af-c gebruiken?
Ik zou met portretten geen AF-C gebruiken, tenzij je met een extreem korte scherpte/diepte werkt.

Focus/recompose = eerst scherpstellen op het punt wat je scherp wilt hebben, daarna compositie maken terwijl je de sluiterknop half ingedrukt houdt. Veel mensen doen dit als ze alleen het middelste scherpstelpunt (willen) gebruiken. Het alternatief is eerst de compositie maken, en daarna het scherpstepunt kiezen wat op de juiste plek zit om de correcte focus te krijgen.

Denk haast dat je verkeerd gemikt hebt als ik je zo hoor. Je moet echt het vierkantje van het AF punt bovenop het oog zetten, ongeacht de gekozen methode hierboven.

Afhankelijk van de afstand tot het onderwerp, kun je met f4 inderdaad een behoorlijke onscherpte in je foto creëren. Dit is ook meestal precies wat je wilt met een portret. Echter, hoe korter je scherpte/diepte, hoe belangrijker het correct focussen wordt. Met een f1.4 lens op een FX camera kun je een DOF maken van slechts enkele millimeters, en dan is een kleine beweging al voldoende om je foto onscherp te maken.
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » vr feb 01 2013 5:19 pm

Kim,

Kinderen zitten niet stil he.
Dan zou ik inderdaad voor AF-C kiezen.

Wat mooi zou zijn bij jouw gemaakte foto's als je kunt aangeven waar je op scherpgesteld hebt.
Dat geeft wat meer info bij de foto's
Als je met 50mm al krap zit zou ik zeker geen lens aanschaffen boven de 50mm, dan is de 35mm een goede keuze.
Of een lichtsterke zoom, bijv de Tokina 17-50 2.8

miorob

Bericht door miorob » vr feb 01 2013 7:10 pm

throttlemeister schreef: Ik zou met portretten geen AF-C gebruiken, tenzij je met een extreem korte scherpte/diepte werkt.
JanR schreef:Kim,

Dan zou ik inderdaad voor AF-C kiezen.
Arme Kim, wat moet ze nu doen?? :o :mryellow:

throttlemeister
Forumlid
Forumlid

Bericht door throttlemeister » vr feb 01 2013 7:20 pm

Als je onderwerp beweegt uiteraard AF-C. :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
Gijs

www.sport-touring.eu

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » vr feb 01 2013 9:12 pm

haha .. dank jullie wel !

zover ik kan herinneren heb ik scherp gesteld op het linker oog, dus in dit geval gewoon verkeerd gemikt bij muts -foto ...

Hoe bekijken jullie of een foto echt goed scherp is? Gewoon openen in photoshop en dan 100% toch?

Want als ik uitzoom lijkt er niks aan het handje :lol: .. maar als ik inzoom is het drama

heb net ook ergens gelezen dat ik met 50mm en f4.0 en 2 mtr afstand ook wel een zeer kleine dof heb`, .. dus dat het dan snel een vage foto lijkt als je niet goed op de ogen scherpstelt.

Als ik trouwens met af-c ga werken....zie ik dat er 3 puntjes oplichten, namelijk de middels en dan verticaal onder en boven ook nog 1 ... hoef ik dan niet meer exact met het middelste punt op de ogen te richten? of blijft dat hetzelfde als bij af-s?

jan r : bedankt voor je lens tips. Denk idd nu aan de 35mm 1.8, kan t voor 125 euro overnemen van iemand.

En dan nog een leuke zoom erbij, ... maar zijn allemaal erg duur. En de 70-300 tamron die ik op het oog had, blijft sloom te zijn met autofocus, niet zo handig bij kinderfotografie gok ik.

throttlemeister
Forumlid
Forumlid

Bericht door throttlemeister » vr feb 01 2013 9:57 pm

Ja, inzoomen 100% en dan kun je het goed zien.

Als er meerdere puntjes oplichten staat je AF modus in Dynamic Area AF of 3D AF. Je kunt proberen of dat voor je werkt, of de AF mode veranderen naar enkelpunts. Ik ben geen expert op het gebied van portretten, maar ik denk ik in het geval van peuters die niet kunnen stil zitten zou werken AF-C met single point gebruiken in combinatie met een iets kortere lens zoals de 35mm (op dezelfde afstand als met je 50mm) zodat je meer ruimte hebt, het focus punt op de ogen houden en dan bij het nabewerken zo croppen dat je de gewenste compositie krijgt. Dat is denk ik het makkelijkst.
Gijs

www.sport-touring.eu

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » vr feb 01 2013 11:18 pm

Kim,

Ja die 35mm is echt een hele goede lens, ik heb hem zelf ook, alhoewel ik hem net verkocht heb en binnenkort verandert hij van eigenaar.
Sinds ik een 24-70 2.8 heb gebruik ik hem niet meer, en eigenlijk heb ik hem voor mijn soort fotografie zelden gebruikt.

En de tip van AF-C en dan enkel punts is de goede, dan krijg je bewegende kinderen wel scherp.
Wat betreft de 70-300, er wordt hier af en toe wel een Nikon aangeboden.

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » za feb 02 2013 12:39 pm

Kim,
Ik heb je een PB gestuurd
John
Nikon D810, Sony RX1R II. 

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » za feb 02 2013 3:46 pm

John, superbedankt, heb je een pb teruggestuurd.

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » za feb 02 2013 3:50 pm

throttlesmeiser: bedankt voor je uitleg, ga dat zeker eens bekijken bij de instellingen en evt aanpassen.

Echt vriendelijk dat jullie zo met mij meedenken, bedankt daarvoor.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”