D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Gert-Jan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

D600

Bericht door Gert-Jan » vr feb 01 2013 10:41 pm

Beste mensen

Ik ben Gert-Jan en ben nieuw hier,Ik heb mij aangemeld omdat ik met vragen zit Over de D600 van Nikon Dus op een betere plek dan hier kan ik niet zijn als je het over nikon spulletjes hebt.Mijn vraag is of er bij jullie hier iets bekent is over kinderziektes van de D600 met betreking tot de sluiter,die zou stof op de censor achterlaten.nu ik het toch over stof op de sencor heb,hoe wordt die op de D600 verwijdert. is dat software matig achteraf of gebeurt dat in de camera zelf?hopelijk kunnen jullie mij helpen met deze vragen.

Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D600

Bericht door Peter » vr feb 01 2013 10:47 pm

welkom op het forum

over het stofprobleem is al heel wat geschreven.
kijk maar even mee
https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... 27&bih=840" onclick="window.open(this.href);return false;

Gert-Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gert-Jan » za feb 02 2013 2:53 pm

Hoi Peter

Bedankt voor je reactie en link,voor mij voorlopig geen D600,laat ze eerst de problemen met deze camera maar eens oplossen.dan kan tergelijkertijd de prijs verder zakken,dat is dan ook mooi mee genomen.jammer is het wel dit doet nikon geen goed als merk.

Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » za feb 02 2013 5:18 pm

Die vlieger gaat niet op want als ze het probleem oplossen dan is de kamera zijn prijs meer dan waard. VErgis je niet, het is zeer capabele camera met heel veel goede eigenschappen. De sensor is bovendien van zeer hoog nivo.

Donders
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Donders » za feb 02 2013 5:27 pm

Hoi Gert-Jan,

Ik ben nu al ruim 3 maand in het bezit van de 600 en ong. 3000 clicks, verder heb ik geen noemenswaardige stof of olie problemen op mijn sensor.
Ik heb hem onlangs laten schoonmaken omdat ik dacht dat er ook "wat"op zat. Dit bleek gewoon van het objectief wisselen te zijn.
p.s. ik schiet vaak met standje 5 fps

Het is een donders goed toestel :-)
D600
24-70 2.8
70-200 2.8
105 2.8
85 1.8
SB 700

Gert-Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gert-Jan » za feb 02 2013 8:51 pm

Hoi Donders

Je schrijft dat er een stofje op je sensor zat van het lens wissellen,zit er dan geen stofverwijderings systeem op de camera?

Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

Donders
Forumlid
Forumlid

Bericht door Donders » za feb 02 2013 9:35 pm

Hoi Gert-Jan

Ja dat klopt zo'n systeem zit er inderdaad op, hier ging het er niet mee af. Het is leuk dat het er op zit maar persoonlijk heb ik er niet zoveel mee.

Groet Martin
D600
24-70 2.8
70-200 2.8
105 2.8
85 1.8
SB 700

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za feb 02 2013 10:45 pm

Gert-Jan, je moet je van de automatische stofverwijdering niet voorstellen dat je daardoor "nooit" meer stof op de sensor krijgt. Dat is bij geen enkele camera het geval. Het helpt wel om het te vertragen.
Maar ten eerste moet het wel ERG zwaar gevorderd zijn om op "normale" foto's zichtbaar te worden en te tweede kan het - mits deskundig en voorzichtig - vlot handmatig verwijderd worden.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JanJacob » zo feb 03 2013 1:00 am

Stof verwijderen is met de goede spullen verre van lastig en zo gepiept. Ik moet zeggen dat de huidige stofverwijderingssystemen erg effectief zijn tov de vroegere situatie. Toch blijft er wel eens wat plakken, zeker als dat (zoals bij de d600) gepaard gaat met vettigheid.

Als je bang bent om je sensor te reinigen zou ik geen d600 kopen, maar weet wel dat je met iedere dslr op een gegeven moment je sensor zult moeten (laten) reinigen.

Kleine tip:
Bij objectief wisselen, camera uit en met het 'gat' naar beneden richten. Is even oefenen, maar werkt preventief.
Laatst gewijzigd door JanJacob op zo feb 03 2013 1:05 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » zo feb 03 2013 1:04 am

JaapV schreef:Gert-Jan, je moet je van de automatische stofverwijdering niet voorstellen dat je daardoor "nooit" meer stof op de sensor krijgt. Dat is bij geen enkele camera het geval. Het helpt wel om het te vertragen.......
Ik heb bij mijn vroegere Olympussen (E-1, E-500, E-3) nog nooit één zwabber op de sensors hoeven te zetten, zelfs geen blaasbalgje.
Dus ik durf wel te stellen dat zij dit euvel wel erg goed weten af te weren itt Nikon :roll: :frown:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Meesterbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Meesterbas » zo feb 03 2013 1:46 am

Sharkey schreef:
JaapV schreef:Gert-Jan, je moet je van de automatische stofverwijdering niet voorstellen dat je daardoor "nooit" meer stof op de sensor krijgt. Dat is bij geen enkele camera het geval. Het helpt wel om het te vertragen.......
Ik heb bij mijn vroegere Olympussen (E-1, E-500, E-3) nog nooit één zwabber op de sensors hoeven te zetten, zelfs geen blaasbalgje.
Dus ik durf wel te stellen dat zij dit euvel wel erg goed weten af te weren itt Nikon :roll: :frown:
Staat toch interessant, zo'n blaasbalgje in je fototas ;)
http://www.basphotonic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo feb 03 2013 9:02 am

Jammer dat dit draadje niet afgesloten is met de verwijzing naar de al bestaande draadjes.
Graag wil ik opnieuw weer vertellen dat de D600 een dijk van een camera is. Er zijn personen met spetter problemen, dat is wat anders dan stof. En die maken veel lawaai. Logisch.

http://www.hansbraakhuis.nl/test%20Nikon%20D600.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gert-Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gert-Jan » zo feb 03 2013 1:11 pm

Beste mensen

Bedankt voor julie reacties tot op heden.Gezien het feit dat ongeluk altijd aan mij kleeft,wacht ik eerst tot de D600 van zijn problemen is verlost.zeker gezien ik technisch niet zo handig ben dat ik aan een sensor moet gaan zitten poetsen.als over een tijdje de problemen nog niet zijn opgelost met de D600.dan overweeg ik de D800,maar eigelijk is dat overkill,want ik ben geen beroeps fotograaf.wel jammer want de D600 had een prima camera voor mij geweest.

Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » zo feb 03 2013 2:34 pm

Als het ongeluk altijd aan jou kleeft,
Is de kans dat het mij overslaat statistisch groter, dat is dan mooi :mryellow:

Ik ben meer dan tevreden over de d600.
Het is een geweldig ding als je van dx komt.

Alle negatieve kritiek op internet over de d7000 heb ik ook overleefd en gewoon van de camera en fotos genoten, dus dit komt ook vast goed.
Groeten, Jasper.
Flickr

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo feb 03 2013 2:44 pm

Hans Braakhuis schreef:Jammer dat dit draadje niet afgesloten is met de verwijzing naar de al bestaande draadjes.
Graag wil ik opnieuw weer vertellen dat de D600 een dijk van een camera is. Er zijn personen met spetter problemen, dat is wat anders dan stof. En die maken veel lawaai. Logisch.

http://www.hansbraakhuis.nl/test%20Nikon%20D600.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hallo Hans,
Dat had gekund natuurlijk , dan hadden we ook de eerdere D600 draadjes moeten sluiten.
En als we dan een draadje sluiten dan kan ook niet een ieder daar mee instemmen. :wink:

bedankt in ieder geval voor je suggestie, wellicht moeten we dan maar wat meer verwijzen naar bestaande lopende discussie

Peter

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”