Vraag over ND filters.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Vraag over ND filters.

Bericht door Schoonderbeek » zo feb 03 2013 5:19 pm

Van de zomer ga ik een paar weken naar Schotland. Nu zag ik al dat er al een paar mede forumgebruikers er ook al geweest zijn.
Ik wil daar foto's gaan maken met lange sluitertijden en met een ND filter.
Nu weet ik niet welk soort filter en met welke stop ik zou aanschaffen.
Met een lightcraft ND is er een kans bij verkeerd gebruik dat je een kruis in beeld krijgt, bij een vaste B+W filter heb je dat niet.
Wie kan mij op ideeen brengen ?
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Vraag over ND filters.

Bericht door jan » zo feb 03 2013 5:39 pm

De LC MC-HRC ND-500 (W) heeft dit probleem niet. Echter deze is niet verstelbaar.
http://lightcraftworkshop.com/nd500.html
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » zo feb 03 2013 6:18 pm

Dat is wel een goede tip Jan en een stukje goedkoper ook dan een LC Fader mark 2.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo feb 03 2013 6:36 pm

Schoonderbeek schreef:Dat is wel een goede tip Jan en een stukje goedkoper ook dan een LC Fader mark 2.
Hier heb ik enkele foto's staan gemaakt met dit ND filter http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 6&start=15
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo feb 03 2013 9:02 pm

Denk dat het ook een beetje van afhangt wat je wil fotograferen.

Wil je een egale zee en/of bewegende luchten dan heb je toch al snel sluitertijden van een seconde of 30 nodig en dan zit je dus aan een extreem ND filter vast, ruwweg tussen de 8 en 11 stops. Dus bijvoorbeeld het model wat hierboven aangehaald wordt.

Gaat het meer om beekjes en watervallen dan kun je vaak al met minder toe, zeker als het onderwerp in de schaduw ligt of het een bewolkte dag is (iets dat bij een waterval sowieso de voorkeur heeft om uitgebeten witte plekken te voorkomen). Dan ben je met een 3 stops filter en eventueel wat extra diafragmeren ook al een eind op weg. Het voordeel daarvan is dat je nog makkelijk kunt scherpstellen en je compositie veranderen omdat je nog door het filter heen kunt kijken - bij een extreem ND filter is dat niet mogelijk omdat het gewoon te donker is. Dan blijf je dus op- en afschroeven, alhoewel bij sommige camera's live-view dan een optie is.

Oh ja, en als je inderdaad voor beekjes en watervallen gaat dan is een polarisatiefilter ook een waardevolle toevoeging; het vermindert de reflectie van het water (waardoor bijvoorbeeld gekleurde stenen op de bodem beter te zien zijn) en ook kun je de reflecties van natte oppervlakken zoals stenen en vegetatie verminderen wat weer vollere kleuren tot gevolg heeft.

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » zo feb 03 2013 9:30 pm

Ja het gaat idd om het vast leggen van bewegende luchten en egale zeeën.
Dus daar is een vrij donker filter voor nodig. Wat Jan adviseerde dat is een 8-9 stop filter.
Ik weet al wat meer. Dank je.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » ma feb 04 2013 3:39 am

HIER staan enkele voorbeelden van mijn kunsten met een ND filter..
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma feb 04 2013 7:48 am

Hier mijn informatie en noem daarbij vrijwel alle merken, voor- en nadelen:
http://www.hansbraakhuis.nl/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » ma feb 04 2013 5:29 pm

Hans Braakhuis schreef:Hier mijn informatie en noem daarbij vrijwel alle merken, voor- en nadelen:
http://www.hansbraakhuis.nl/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo dat is een berg informatie, dank je.
Ik ga het eens doorkijken.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » ma feb 04 2013 7:13 pm

Als je niet te duur uit wil zijn, omdat je het nog niet zeker weet, probeer dan eens een setje van die vierkante "Cokin" ND filters via Ebay.
Met een houdertje erbij en een paar verloopringen plus een aantal verschillende sterkte filters (verloop en egaal) ben je niet zo duur uit. Tevens ben je vrij flexibel met die dingen aangezien je ook heel gemakkelijk zo'n filter, als je op statief werkt en dat moet je eigenlijk toch wel bij gebruik van die dingen, met de hand voor je lens houden.

Eén maar aan ND filters, zover ik weet hebben ze allemaal een kleine of grotere mate invloed op je witbalans. Je bent dus wel "genoodzaakt" tot nabewerken.

Oh ja, als je een schroeffilter koopt, koop er dan één die minimaal de maat heeft van je grootste objectief. Met een aantal step down ringen kan je die dan ook op je kleinere objectieven gebruiken (hoewel de zonnekap dan de tas in moet....
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”