welke groothoek?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
FZed1

Re: welke groothoek?

Bericht door FZed1 » zo feb 03 2013 8:03 pm

Patrick schreef:De Tokina 12-24 f4 vind ik mooier en degelijker gebouwd dan de Nikon equivalent. Kan je zonder problemen kopen!
Prefereer je dan de 12-24 boven de Tokina 11-16?

FZed1

Bericht door FZed1 » zo feb 03 2013 8:51 pm

Of zal ik wachten op de nieuwe 12-24 waar nog weinig over bekend is?

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanJacob » zo feb 03 2013 9:23 pm

FZed1 schreef:
Patrick schreef:De Tokina 12-24 f4 vind ik mooier en degelijker gebouwd dan de Nikon equivalent. Kan je zonder problemen kopen!
Ik wel, omdat ik het heel handig vond dat die 24mm op DX nagenoeg vertekeningsloos functioneert, dat maakt het meer tot twee objectieven in één; supergroothoek en wijde standaard.

Over de nieuwe 12-28 is inderdaad nog weinig bekend. Misschien is hij het wachten waard. Anderzijds zou ik het me niet laten tegenhouden als je het objectief nu nodig zou kunnen hebben.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 03 2013 9:50 pm

FZed1 schreef:
Dat zeg ik nergens. Ik ken de 11-16 niet. Is vast ook een prima keuze. Maar wat ik zo handig vind aan de 12-24 is dat je 'm veel langer op je camera kan houden zonder het gevoel te hebben dat je eigenlijk een ander objectief nodig hebt. Die 24mm is heel prettig! En die ene millimeter aan de onderkant is zeker niet niets, maar vond ik minder belangrijk. En de stop in snelheid (f2.8 tov. f4) vond ik ook niet zo spannend.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

FZed1

Bericht door FZed1 » zo feb 03 2013 10:55 pm

OK duidelijk. Ja nodig is een groot woord. Wanneer heb je een lens nodig? Als je hem niet hebt kan je hem niet gebruiken, wanneer je hem hebt kan je hem gebruiken. :D Ik ga nog wat rond kijken. Het wordt wel een nieuwe lens gezien ik deze lens heel goed voor mijn tuinfotografie kan gebruiken. Heb ik wel een factuur nodig 8)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 03 2013 10:58 pm

Laat ik het zo zeggen: de 12-24 is veel meer een allround objectief dan de 11-16.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

FZed1

Bericht door FZed1 » ma feb 04 2013 8:37 am

breimer schreef:heb ook een D90
en zal zeer binnen kort ook een zoom groothoek kopen.

heb veel nagplozen en ik ga voor tokina :idea:

weet nog niet zeker welke van de twee, mar zeker wel een met scherpstel motor, heb ik voor de D90 niet nodig .
maar wellicht wel voor mijn tweede boddy.

de 11-16 is de beste maar ook de duurste.
de 12-24 is ook heel goed en breeder inzetbaar, maar wat minder lichtsterk.

kijk eens op: Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2013
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1531611" onclick="window.open(this.href);return false;

wat voor tweede camera heb je eigenlijk?
Bedankt voor de link. Kan je mooi mee vergelijken. Mijn 2e camera is de D3100. Wordt gebruikt door mijn vrouw.

Voor welke Tokina ga jij nu? En wat is de reden hiervan?

Groet,
Ed

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door breimer » ma feb 04 2013 9:38 pm

mijn ervaring in het annaloge tijperk was dat mijn groothoek min of meer mijn standaard lens werd.
zowel binnen als buiten verweg het meest gebruikt.
lichtsterkte van de 11-16 2.8 doet me nog twijfelen.
maar ik heb ook nog de af-s dx 35mm f/1.8g als het echt om lichtsterkte gaat.( is natuurlijk geen grothoek)
dus denk ik dat Patrick gelijkheeft en dat de bredere inzetbaarheid van de 12-24 de doorslag zal gaan geven.

denk je er aan als je het objectief ook op de D3100 wilt gaan gebruiken ( ts) je de versie met scherpstelmotor (DX11) moet nemen.

gr

Bert Harry

FZed1

Bericht door FZed1 » zo feb 24 2013 3:59 pm

Ik heb gisteren de Tokina 12-24 F4 II AT-X124 Pro DX II aangeschaft. Na zulke recenties kon ik eigenlijk niet anders :)

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanJacob » ma feb 25 2013 12:25 am

FZed1 schreef:Ik heb gisteren de Tokina 12-24 F4 II AT-X124 Pro DX II aangeschaft. Na zulke recenties kon ik eigenlijk niet anders :)
Veel plezier ermee! (Maar dat zal wel lukken)

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”