CNX2 foto opslaan na edit?
CNX2 foto opslaan na edit?
Ik vraag mij het volgende af:
als een raw bestand in CNX2 is bewerkt en je wilt het opslaan dan heb je de keuze uit JPeg en Tiff, de raw keuze is leesbaar in het pop-up veld maar niet beschikbaar (grijs),.
Waarom is de raw keuze sowieso zichtbaar, zijn er opties om een bewerkt bestand weer als raw op te slaan inclusief de gedane bewerkingen?
als een raw bestand in CNX2 is bewerkt en je wilt het opslaan dan heb je de keuze uit JPeg en Tiff, de raw keuze is leesbaar in het pop-up veld maar niet beschikbaar (grijs),.
Waarom is de raw keuze sowieso zichtbaar, zijn er opties om een bewerkt bestand weer als raw op te slaan inclusief de gedane bewerkingen?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: CNX2 foto opslaan na edit?
Waar lees je ze vandaan? Zijn ze beschrijfbaar? Want het moet gewoon kunnen in NEF opslaan. Sterker nog: dat zou ik altijd doen. De andere formaten kan je er in een batch zo uit genereren.
Patrick:Waar lees je ze vandaan? Zijn ze beschrijfbaar?
Ik download de fotos eerst op mijn computer en open de map dan in CNX2 verkenner vanwaaruit ik ze selecteer voor bewerken.
Ik begrijp jouw tweede vraag niet

Het feit dat ik geen RAW kan selecteren voor opslaan moet ik dus nog even verder uitzoeken (er komt steeds een bericht met fout 7) want deze mogelijkheid zou dus wel beschikbaar moeten zijn begrijp ik nu.
Ik moet wel bekennen dat ik niet de laatste updates hebt geinstalleerd, dus zal dat de komende weekeinde eerst eens gaan proberen te doen.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ga een naar Bewerken > Voorkeuren > en dan daar bij Opslaan als Nef, Tiff of JPEG instellen.
Na het bewerken van een NEF, geeft Opslaan gewoon NEF (als dat je ingestelde voorkeur is) en bij Opslaan Als krijg je weer NEF maar kun je ook voor een andere variatie kiezen.
Na het bewerken van een NEF, geeft Opslaan gewoon NEF (als dat je ingestelde voorkeur is) en bij Opslaan Als krijg je weer NEF maar kun je ook voor een andere variatie kiezen.
hier een tip voor Opslaan als.Hans Braakhuis schreef:Ga een naar Bewerken > Voorkeuren > en dan daar bij Opslaan als Nef, Tiff of JPEG instellen.
je NEF heb een nummer, als je Opslaan als neem dan zet je gewoon achter het nummer een < 2 >
nu kan je dan gewoon in dezelfde map opslaan waar eerst dat bestand stond
bijvoorbeeld foto heb dit nummer: DSC_0347.NEF en dan zet je achter 0347 spatie en dan 2
dit kon ik dus zo doen in ViewNX2 rechts onder in bij mij
- Corbr
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Waarom hetzelfde bestand 2 x in dezelfde map opslaan? Dit is volgens mij zinloos, omdat je alle bewerkingen in RAW/NEF weer kan uitschakelen in het 1e bewerkte bestand. Zelfs verschillende bewerkingen van dezelfde foto kan je in 1 bestand opslaan. Zo ontstaat er geen verwarring van wat er in welk bestand staat en het scheelt nog ruimte op je HD ook.Casanova56 schreef:hier een tip voor Opslaan als.Hans Braakhuis schreef:Ga een naar Bewerken > Voorkeuren > en dan daar bij Opslaan als Nef, Tiff of JPEG instellen.
je NEF heb een nummer, als je Opslaan als neem dan zet je gewoon achter het nummer een < 2 >
bijvoorbeeld foto heb dit nummer: DSC_0347.NEF en dan zet je achter 0347 spatie en dan 2
gr
Cor
@Cor,Corbr schreef:Waarom hetzelfde bestand 2 x in dezelfde map opslaan? Dit is volgens mij zinloos, omdat je alle bewerkingen in RAW/NEF weer kan uitschakelen in het 1e bewerkte bestand. Zelfs verschillende bewerkingen van dezelfde foto kan je in 1 bestand opslaan. Zo ontstaat er geen verwarring van wat er in welk bestand staat en het scheelt nog ruimte op je HD ook.Casanova56 schreef:hier een tip voor Opslaan als.Hans Braakhuis schreef:Ga een naar Bewerken > Voorkeuren > en dan daar bij Opslaan als Nef, Tiff of JPEG instellen.
gr
Cor
Als je het bestand 2x opsla, dan kan je het verschil zien.
M.a.w. het gewone opgeslagen bestand en dan het bestand met 2 erachter die is dan bewerkt.
- Corbr
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Casanova56
Logisch dat je verschil ziet. Je ziet een NEF bestand met en een NEF bestand zonder bewerkingen. Maar in een bewerkt bestand kan je altijd terug naar de onbewerkte versie, simpel door de vinkjes achter de bewerkingen uit te zetten. (of een deel daarvan) Je kan ze later ook weer aanzetten. Het blijft dus volgens mij zinloos om een bestand 2 x op te slaan in dezelfde map. Pas als je een bestand omzet naar JPG kan je in dit JPG bestand niet meer terug. Open je weer het NEF bestand, dan kan je weer alle kanten op en van een andere bewerking, b.v. zwartwit een nieuwe JPG maken. Die moet je dan wel een andere naam geven. Op deze manier zitten er in het NEF bestand 2 verschillende bewerkingen en je kan weer terug naar de onbewerkte versie. Maar het blijft nog steeds hetzelfde bestand. Wat je in View NX ziet of in voorvertoning, is de versie die het laatst hebt opgeslagen, maar dat maakt niets uit, want je opent die en je kan weer terug naar alle eerdere bewerkingen. Dat is één van de grote voordelen van Capture. Adobe gebruikt voor hetzelfde resultaat z.g. sidecars.
gr
Cor
Logisch dat je verschil ziet. Je ziet een NEF bestand met en een NEF bestand zonder bewerkingen. Maar in een bewerkt bestand kan je altijd terug naar de onbewerkte versie, simpel door de vinkjes achter de bewerkingen uit te zetten. (of een deel daarvan) Je kan ze later ook weer aanzetten. Het blijft dus volgens mij zinloos om een bestand 2 x op te slaan in dezelfde map. Pas als je een bestand omzet naar JPG kan je in dit JPG bestand niet meer terug. Open je weer het NEF bestand, dan kan je weer alle kanten op en van een andere bewerking, b.v. zwartwit een nieuwe JPG maken. Die moet je dan wel een andere naam geven. Op deze manier zitten er in het NEF bestand 2 verschillende bewerkingen en je kan weer terug naar de onbewerkte versie. Maar het blijft nog steeds hetzelfde bestand. Wat je in View NX ziet of in voorvertoning, is de versie die het laatst hebt opgeslagen, maar dat maakt niets uit, want je opent die en je kan weer terug naar alle eerdere bewerkingen. Dat is één van de grote voordelen van Capture. Adobe gebruikt voor hetzelfde resultaat z.g. sidecars.
gr
Cor
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Cassanova zou jij me eens kunnen uitleggen wat het voordeel is van een bewerkt NEF bestand als kopie opslaan als je in het origineel alle aanpassingen weer ongedaan dan wel verdere aanpassingen kunt maken zonder kwaliteitsverlies. Ik bezit dan volgens mij namelijk 1 onnodig NEF bestand dat geheugenruimte op mijn HD inneemt.
Nikon Z Z & de maskers
- Léon Obers
- Forumlid
In een bewerkt bestand wordt ALTIJD een grotere versie JPG "voorbeeldbestand" erbij ingekapseld. Er verandert dus wel degelijk iets aan je originele bestand.
Altijd je allereerste bestand uit de camera, puur zonder enige bewerking als back-up bewaren. Het wil namelijk nog wel eens voorkomen dat eenmaal "bewerkte" NEF-bestanden niet in andere RAW-converters ingeladen kunnen worden. Die zijn op zichzelf wel altijd compatibel met de originele RAW-bestanden. Verder geen "werk-bestanden" in dezelfde directory zetten dan waar de originele bestanden staan. Gewoon gescheiden houden. Zelfs al heb je ze dubbel. Voor een back-up is dat zelfs weinig. Bewaar minimaal drie versies op verschillende plaatsen.
Altijd je allereerste bestand uit de camera, puur zonder enige bewerking als back-up bewaren. Het wil namelijk nog wel eens voorkomen dat eenmaal "bewerkte" NEF-bestanden niet in andere RAW-converters ingeladen kunnen worden. Die zijn op zichzelf wel altijd compatibel met de originele RAW-bestanden. Verder geen "werk-bestanden" in dezelfde directory zetten dan waar de originele bestanden staan. Gewoon gescheiden houden. Zelfs al heb je ze dubbel. Voor een back-up is dat zelfs weinig. Bewaar minimaal drie versies op verschillende plaatsen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
@Ed Schouten,Ed Schouten schreef:Cassanova zou jij me eens kunnen uitleggen wat het voordeel is van een bewerkt NEF bestand als kopie opslaan als je in het origineel alle aanpassingen weer ongedaan dan wel verdere aanpassingen kunt maken zonder kwaliteitsverlies. Ik bezit dan volgens mij namelijk 1 onnodig NEF bestand dat geheugenruimte op mijn HD inneemt.
De eerste NEF is een onbewerkte foto.
Nu ga je die bewerken en sla je hem op als: Opslaan als met een toevoeging achter het nummer in dezelfde map.
Je kan dus nu met kijken het verschil zien bij VOORBEELD ( Klik rechts en dan weer terug klik links).
- Jolanda
- Clublid
- Contacteer:
Kan je in NX 2 ook heel snel hoor. Klik even op origineel in de bewerkingslijst en je hebt je onbewerkte NEF, klik terugnaar huidig en je hebt de bewerkte versie. Kan je ze ook vergelijken.
click voor mijn foto's op flickr.
@Léon Obers,Léon Obers schreef:In een bewerkt bestand wordt ALTIJD een grotere versie JPG "voorbeeldbestand" erbij ingekapseld. Er verandert dus wel degelijk iets aan je originele bestand.
Wat je schrijf, dat een bewerkte bestand groter word, is mij dus ook al opgevallen.
Zelf zet ik dan een 2 achter het nummer van het originele bestand, bijv. origineel 0371 dan bewerkte bestand 0371 2
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Vreemde discussie. Sowieso adviseer ik om de bestanden gelijk te laten hernoemen bij het kopieren naar een formaat waar de datum en de tijd in terugkomt. Zo heb je nooit twee maal dezelfde bestandsnaam. Ik gebruik zelf Nikon Transfer. Dat zet er automatisch "_2", "_3" etc. achter als je binnen een seconde een tweede foto hebt gemaakt.
Een kopie maak ik trouwens ook gelijk automatisch; dat doet Nikon Transfer eenvoudigweg voor je als je daarvoor kiest.
Een kopie maak ik trouwens ook gelijk automatisch; dat doet Nikon Transfer eenvoudigweg voor je als je daarvoor kiest.
@Patrck,Patrick schreef:Vreemde discussie. Sowieso adviseer ik om de bestanden gelijk te laten hernoemen bij het kopieren naar een formaat waar de datum en de tijd in terugkomt. Zo heb je nooit twee maal dezelfde bestandsnaam. Ik gebruik zelf Nikon Transfer. Dat zet er automatisch "_2", "_3" etc. achter als je binnen een seconde een tweede foto hebt gemaakt.
Het is geen vreemde discussie.
Ga namelijk over een originele NEF bestand en een bewerkte NEF bestand.
De bewerkte NEF bestand kan je dus makkelijk met een extra cijfer achter het nummer in dezelfde map opslaan als.