Geheugenkaart perikelen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Windmill
Forumlid
Forumlid

Geheugenkaart perikelen

Bericht door Windmill » di feb 05 2013 9:11 am

Wie kan mij aan een oplossing helpen met het volgende probleem.
Ik kom net terug uit Tanzania en kom er achter dat ik mijn geheugenkaart heb verloren, alles kwijt, safari foto's etc..ik dacht lekker handig alles op een 8 gig kaartje en klaar. Sterker nog, ik was bang om mijn D700 mee te nemen en had dus een D40 bij me. De reden om niet de D700 me te nemen was omdat ik bang ben voor beroving etc....en de D40 maakt prima foto's.

Ik had de geheugen kaart ff in mijn broekzak gedaan in het vliegtuig, pakte mijn laptop en dacht laat ik de foto's er op zetten. Maar na wat problemen met het vliegtuig moesten we direct van boord....kaart zat nog in mijn broekzak. Later terug in vliegtuig wil ik poging 2 doen en SHIT......SD kaart weg. :shock: Nu had ik ook een kabeltje kunnen gebruiken en de geheugen kaart er in kunnen laten zitten, maar koos hiervoor ivm kaart slot in computer.
Wat ik nu eigenlijk wil zeggen is dat dit mijn eigen fout is om deze keuze te maken dus kan alleen maar boos kan zijn op mijn zelf.

Maar verder denkend dacht ik dat mijn kaartje ook stuk had kunnen gaan en dan ben ik ook alles kwijt.....

Wat is nu de beste oplossing om met geheugenkaarten om te gaan of om data te bufferen. Grote geheugenkaarten zijn naar mijn idee niet handig, kan beter dag tot dag handelen vwb datadump.
Bestaat er een medium waar je data direct naar toe kan zodat ik niks kan kwijtraken :?:

Ik ben er vreselijk van geschrokken en ben er dan ook doodziek van, maar een 2e keer mag er niet meer komen, of het nu mijn fout is of equipment falen.
Wie heeft de goeden tip ??
Laatst gewijzigd door Windmill op di feb 05 2013 6:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Geheugenkaart perikelen

Bericht door yzf1kr » di feb 05 2013 9:34 am

Dat is inderdaad balen, ik zou er ook goed ziek van zijn als ik op die manier mijn foto’s kwijt zou raken.

Moderne camera’s hebben hiervoor een ideale oplossing door het gebruik van 2 kaartsloten.
Bij D300s en nu bij mijn D7000 gebruik ik een één slot een grote kaart (16 of 32GB) en in het andere slot 4GB kaartjes.
De grote kaart blijft er altijd in, en de kleine kaartjes gaan om de beurt in mijn binnenzak (niet in de cameratas, want als die gepikt wordt ben je alsnog alles kwijt.)

Wat ik niet snap is dat je tot de terugreis hebt gewacht met een backup maken naar je laptop.
Als je toch een laptop bij je hebt, waarom dan niet iedere avond voor het slapen gaan even een backup maken. Desnoods ook nog even naar een extra externe HD.

Corbr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Corbr » di feb 05 2013 3:03 pm

Balen zeg.

Ik denk dat je er niets aan hebt om te lezen hoe je het wel had moeten doen. Dat weet je denk ik nu ook wel voor de volgende keer.
Achteraf zou ik contact opnemen met de maatschappij, waarmee je hebt gevlogen. En het reisbureau. Soms heb je geluk en heeft iemand het kaartje gevonden en afgegeven. Daarnaast kan je reisgenoten benaderen en vragen of zij foto's willen afstaan. Het zijn dan wel niet je eigen foto's, maar de herinnering zal er niet minder om zijn.

Succes
Cor

yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door yo-1 » di feb 05 2013 3:30 pm

Kan me het gevoel (letterlijk) helemaal voorstellen. Ik ben zelf in 2005 op safari geweest (Tanzania/Zanzibar). Mijn aanpak was inderdaad om elke avond de kaartjes op de laptop te dumpen....

Maar ook dan kun je nog schrikken: een dag of 3 voor einde van de reis crashte mijn laptop met een terugkerende BSOD..... En was ter plaatse met geen mogelijkheid meer op te starten..... Je kunt je het gevoel van angst voor een defecte harddisk voorstellen: 'doe ik het zo veilig mogelijk, toch nog alles kwijt!'.

Terug in Nederland bleek dat het een RAM-chip van de laptop te zijn die kaduuk was, en de harde schijf nog helemaal intact..... oef.....

Mogelijke aanvullende aanrader: dump niet alleen op laptop, maar neem (als je laptop een cd/dvd writer heeft) ook nog wat lege beschrijfbare schijfjes mee om weer een backup van de foto's van de laptop te hebben...

Johan
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di feb 05 2013 3:50 pm

Corbr schreef:Ik denk dat je er niets aan hebt om te lezen hoe je het wel had moeten doen. Dat weet je denk ik nu ook wel voor de volgende keer.
Nee, dat is nou net wat hij vraagt. Tips om om het de volgende keer te voorkomen.

Dat van die DVD's is een goede tip, deed mijn broertje tijdens zijn wereld reizen ook altijd, maar hij verstuurde ze dan wel altijd per post. In 2 voud (vanaf 2 verschillende postkantoren op verschillende tijdstippen naar 2 verschillende adressen). Maar goed ook, want de helft kwam maar aan. :shock:

throttlemeister
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door throttlemeister » di feb 05 2013 4:32 pm

Windmill schreef:Grote geheugenkaarten zijn naar mijn idee niet handig, kan beter dag tot dag handelen vwb datadump.
Bestaat er een medium waar je data direct naar toe kan zodat ik niks kan kwijtraken :?:
Vroeger, in de jaren 90, kochten veel mensen liever 4x 1MB SIMM's in plaats van 1x 4MB SIMM. Want stel je voor dat er eentje stuk gaat. Nu gebruiken we 8GB modules en denken er niet eens meer over na.

Dus nee, ik ben het niet met je eens vwb grote kaarten. Ik heb zelf dan ook 2x 32GB in mijn D800 zitten, en dat was 2x 64GB geweest ware het niet dat snelle 64GB nog dusdanig duur zijn dat ik dat nog maar even heb gelaten.

Wat ik wel doe, aangezien kleine kaartjes heel wat makkelijker zoek raken als complete fototoestellen, blijven mijn kaartjes permanent in het fototoestel zitten totdat het kaartje uitlees op de computer. In het geval dat ik meerdere kaartjes moet gebruiken, dan gaat het volle kaarten in mijn portefeuille bij mijn rijbewijs, achter een rits en komt daar niet meer uit tot ik de kaart ga uitlezen.

Dit juist om perikelen zoals jij hebt gehad te voorkomen. Die dingen zijn te klein om te laten rondslingeren.

Over data bewaren: neem een imagetank. Daar kun jet kaartje rechtstreeks inprikken, en met een druk op de knop wordt het kaartje leeg getrokken op een hardeschijf. Later kun je die hardeschijf dan weer uitlezen op je computer.
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di feb 05 2013 5:05 pm

@Windmill
Heb je de jas goed nagekeken? Als het een jas met een voering is, wil het via een "versleten" gaatje in de jaszak ook wel eens verder in de voering zijn beland. Slecht gefabriceerde jassen is het stiksel dikwijls ook niet goed en zijn er "omklap" randjes in de zak waar je ook dan alsnog in de voering uitkomt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » di feb 05 2013 5:41 pm

Zelf gebruik ik ook een imagetank, een oude Vosonic waar ik een ssd in heb gezet , werkt uitstekend gewoon na iedere dag je kaart leeg trekken.

Je ziet ze niet veel meer maar als je zoekt zijn ze nog wel te vinden bv.

http://www.mobile-harddisk.nl/imagetank ... 3394cd8c17" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nextodi.com/product/eXtreme_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hyperdrive.nl/producten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je er een koopt zonder HDD kun je er zelf een SSD in zetten, ze zijn tevens te gebruiken als cardreader.

RVK

PS wel zonde om een dure reis naar Tanzania te maken en dan je D700 thuis te laten, misschien verzekeren?
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » di feb 05 2013 5:58 pm

Ik tank tegenwoordig 's avonds over naar de Ipad tijdens vakantie.

Misschien een idee om op Marktplaats eens rond te kijken of iemand een geheugenkaartje heeft gevonden met de foto's? Of een verzoek op enkele groepen op Facebook plaatsen? je weet maar nooit.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Windmill
Forumlid
Forumlid

Bericht door Windmill » di feb 05 2013 6:55 pm

@ yzf1kr: Mijn D700 heeft helaas geen dubbel slot cardreader aan boord, wachten tot het laatst is eigenlijk ontstaan omdat de kaart nog niet vol was... :(
@Corbr: Contact met maatschappij is geweest op elk niveau, de vliegers, de afhandelaars ter plaatse, operations, mijn stoel aan boord is zelfs deels uit elkaar geweest om te kijken of ie ergens tussen was gevallen (werk zelf bij de KLM) helaas geen kaartje....ben daarom voorstander van CF kaarten, lekker groot en die hoor je tenmintse vallen :|
@ yo-1: op schijf branden is een goed idee, misschien wel een mini Ipad....
@ yzf1kr: you got it :wink:
@throttlemeister: helaas geen dubbelslot in D700 & D40, imagetank ben ik aan het uitzoeken of het wat is, ik wil NOOIT meer een kaart uit mijn camera halen.....ben er nog steeds ziek van :oops:
@ Léon Obers: Ik heb alles en dan ook echt alles 5 x keer nagekeken........helaas, ook in te randjes.
@ RVK: ben met imagetank bezig, echter ik zou graag alleen een kabeltje willen aansluiten op camera en weet niet of dat kan met een imagetank, ik zal NOOIT en dan ook NOOIT meer een kaart uit mijn camera halen.
@ Jolanda: een Ipad mini is misschien wel wat, ik weet alleen niet of er een mini usb op zit, moet ik nog ff uitzoeken.....lijkt me de beste keuze.

Bedankt tot zover voor de suggesties !

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcel.b » di feb 05 2013 6:58 pm

Ook met deze gedachten gezeten , wat als ik op vakantie ben en elke dag waardevolle foto,s maak en je zou iets of erger alles verliezen/kwijtraken.
Mijn oplossing is een Epson Multimedia Storage Viewer P4000.
Iedere avond de geheugenkaart in de P4000 en opslaan.
Je kunt er dan ook gelijk op het 3.8 inch scherm alles op terug zien.
De geheugenkaarten, SD ( D7000) uit de camera laat ik verder ongemoeid , zo heb ik alles dubbel mocht het geval.
Kocht deze Epson 2e hand,s en was gelukkig nieuw voor slechts 150 euro.
Moest wel een SD/SDHC/SDxC cf card adapter erbij aanschaffen , CF geheugenkaarten passen zo in de P4000
Voordeel vind ik je hoeft geen laptop mee te nemen , de P4000 hou ik bij me in de handbagage.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Windmill
Forumlid
Forumlid

Bericht door Windmill » di feb 05 2013 7:09 pm

@ marcel.b: kan je zonder de geheugenkaart uit je camera te halen datadumpen ? Kan je een kabeltje rechtstreeks aansluiten ?

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcel.b » di feb 05 2013 7:28 pm

De Epson P4000 heeft een usb poort , ik haal gewoon de SD kaart uit de camera en plaats hem in de data tank.
Of de overdracht via usb kan heb ik nog niet geprobeerd , bovendien moet je dan je camera aan laten staan.
Kaart even overzetten en weer terug ,simpel.
Maar op zich is dat toch geen probleem ?
Je bent begrijpelijk heel erg geschrokken en teleurgesteld en wil daarom van je geheugenkaart afblijven want ,
dan kan er niks met je bestanden gebeuren denk je.
Ik vind dit een geruststellende oplossing en ben zo zeker dat ik niet met lege handen thuis kom.
Met een I-pad die ik ook wel heb kan het ook , maar vind dit prettig.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » di feb 05 2013 8:18 pm

Nee op de iPadmini en op de grote iPad zit geen USB poort.
Je moet een adapter kopen en daar kan je dan je kabeltje van de camera in doen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Niels » di feb 05 2013 8:21 pm

gongon schreef:Nee op de iPadmini en op de grote iPad zit geen USB poort.
Je moet een adapter kopen en daar kan je dan je kabeltje van de camera in doen.
En de iPad leest en bewaard ook je NEF bestanden, super makkelijk en fijn natuurlijk, maar het vreet wel geheugen, dus als je voor een iPad kiest als opslag medium, kies dan het juiste formaat geheugen.
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”