D800 Jippie

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
robblanken
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D800 Jippie

Bericht door robblanken » do jan 03 2013 5:51 pm

Heb mijn D800 nu twee weken, fantastische camera. Iets onderbelichten voorkomt uitgebeten hoge lichten, ik moet nog op de iMac uitproberen wat het beste resultaat met Aperture geeft. Dynamisch bereik is enorm en zo nodig kun je fors croppen zonder kwaliteitsverlies. Hoe bevalt de lens?

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » do jan 03 2013 8:17 pm

Hoe zijn de prestaties bij weinig licht?

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » ma jan 07 2013 12:58 pm

Hoe bevalt de lens?
. Ik neem aan dat je de Tokina 16-28 bedoeld: fijn objectief, scherp, lichtsterk, snel. Waar voor zijn geld (maar natuurlijk niet evengoed als de 14-24, beter echter dan de 16-35 naar mijn smaak, vooral vanwege de veel geringere vertekening; bij architectuurfotografie kost dat de nodige kostbare millimeters).
Hoe zijn de prestaties bij weinig licht?
Aanzienlijk beter dan de D300. Zoals gezegd: de D800 heeft in situaties met veel contrast neiging tot overbelichten, maar je kunt dat goed compenseren. Vooral donkere gebieden blijven goed belicht. Het is wel even wennen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

D.A. Versluis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door D.A. Versluis » ma jan 07 2013 10:44 pm

De D800 Daar ga je een hoop plezier aan beleven Heb hem zelf ook sinds 3 weken en kom ook van de D300 s af .
Het bliepje staat standaard uit bij profs camera's Ook ik heb nog niks gemerkt van focus problemen enz Vind het een fantastische camera .
Heb er een af s 50 mm 1/4 bij gekocht die goed bevalt Ook mijn 60 mm macro doet het uitstekend en met de af s 300mm F4 is het vooral door de mogelijkheden om een hoge iso te gebruiken heerlijk werken Heel veel plezier er mee groetkjes D A Versluis

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » di jan 08 2013 9:02 am

Jij ook....

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » za jan 12 2013 7:52 pm

Ik wilde gaan voor een 5D Mark III, maar begin toch te twijfelen...

Florina
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Florina » za jan 12 2013 8:22 pm

Ik ben ook erg tevreden over de D800 (E). Hoewel ik hem nog wel beter moet leren kennen.
Maar dat komt nog wel. We gaan weer richting lente, voor mij nogal belangrijk :wink:
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » wo jan 16 2013 7:31 pm

Ik moet nog steeds erg wennen. De leercurve is behoorlijk steil. Heb voor 23 euro de 800 pagina's tellende digitale handleiding van Thom Hogan gedownload. Daar staat behoorlijk wat nuttige informatie in. Met name wat betreft de lichtmeting, want die werkt bij deze camera toch wat anders dan bij de D300.

george013

Bericht door george013 » wo jan 16 2013 8:02 pm

Belichting sec is een samenspel tussen sluitertijd en diafragma, gekoppeld aan je gevoeligheid. En geldt voor de gehele sensor.
Als je het hebt over een andere lichtmeting, dan komt het mij over als gelijk het gebruik van een z.g. pretstand, portret, zonnig etc.waarbij je de camera laat bepalen wat de sluiterijd, diafragma, gevoeligheid is adh van een aantal geprogrammeerde aannames.
Bij lichtmeting sec zie ik niets anders als de eerder genoemde combi. Al het eventuele ander is een ingrijpen in deze en een aanvullende softwarematige corrctie achteraf, in de camera.
Ik ben van mening dat de belichting, net zoals de keuzes voor sluitertijd en diafragma, een verantwoordelijkheid is van de fotograaf. Of je het nu goed of fout doet.

George

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jan 16 2013 8:07 pm

george013 schreef: Als je het hebt over een andere lichtmeting, dan komt het mij over als gelijk het gebruik van een z.g. pretstand, portret, zonnig etc.waarbij je de camera laat bepalen wat de sluiterijd, diafragma, gevoeligheid is adh van een aantal geprogrammeerde aannames.
De D800(E) beschikt niet eens over zgn. "pret-standen"! Ik heb overigens geen enkel probleem met de lichtmeting van de D800 en gebruik deze camera afwisselend met de D700.
Voorheen o.a. D2x, D300, F100, F4s etc. etc.
Jur

george013

Bericht door george013 » wo jan 16 2013 8:37 pm

Ik bedoel de camera niet, maar het gebruik als voorbeeld van het aan de camera overlaten in welke verhoudingen de verschillende parameters worden gebruikt.

Het lijkt mij dat eenzelfde richting ingegaan wordt met de belichting, beginnende met de matrix, het middelen van verschillende belichtingswaardes obv een aantal aannames, daarna ADL, het corrigeren van deze aannames weer.. Verder weet ik niets van de belichting van de D800. Maar in essentie kan de belichting niet veel verschillen tussen alle camera's.

George

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » vr jan 18 2013 2:17 pm

Ik heb overigens geen enkel probleem met de lichtmeting van de D800
Ik heb ook al heel wat mooie platen gemaakt, maar vaak moet ik meer dan drie foto's maken voor ik tevreden ben. Misschien lijken de D700 en de D800 meer op elkaar (allebei full frame) dan de D800 en de D300, die ik hiervoor had. Komt allemaal goed. gewoon veel fotograferen... 8)

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jan 18 2013 10:48 pm

Jos schreef:(...)

Komt allemaal goed. gewoon veel fotograferen... 8)
Precies!! :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » do feb 07 2013 9:18 pm

En toch vind ik de dat hoge lichten bij mijn D800 wel heel snel uitbijten. Vandaag was het zonnig. Veel contrast, mooie wolkenluchten, prachtig licht. Maar ik moet mijn D800 tot minstens -1.0 LW knijpen om geen uitgebeten wolkenluchten te krijgen. En soms moet ik veel verder gaan. Hieronder wat voorbeelden:

Afbeelding

De borg te Wedde. Zelfs compenseren met -1.0 LW leidt tot een histogram dat aan de rechterzijde van de schaal loopt. Niet goed belicht dus...

Afbeelding

De kerk van Bellingwolde. Gecompenseerd met -1.0 LW. Het histogram loopt ook hier aan de rechterzijde van de schaal

Afbeelding

De kerk van Bellingwolde. Gecompensserd met -2.3 LW. Het histogram loopt ook hier aan de rechterzijde van de schaal. Toegegeven, deze foto is gemaakt bij een bui in aantocht. het was behoorlijk donker...

Ik hoop dat jullie de EXIF data kunnen zien (geen idee hoe je die anders toevoegt. Hoe dan ook:

a. doe ik iets fout
b. is dit abnormaal en zit het dus in de camera of de combinatie camera/objectief?
c. zit het in mij? Ik had het idee dat mijn D300 als het ware veel gelijkmatiger belichtte.

De foto's zijn slechts testfoto's.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do feb 07 2013 11:25 pm

Dat is naar mijn gevoel gewoon een luxeprobleem. Met de D300 zouden 2 en 3 waarschijnlijk saaie beelden zijn geworden. Al dat contrast zou niet uit de verf gekomen zijn. "Gelijkmatiger" wel, in de zin van kleurloos, maar wolkenlucht wit, gebouw met voorgrond dichtgelopen. Met het hoge dynamische bereik van de D800 heb je nu op het histogram zowel links als rechts enige hoogte maar in het midden een kuil, vanwege dat hoge contrast. Nr3 is nu eigenlijk onderbelicht.
Saai zijn ze zeker niet!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”