Nieuwe D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nieuwe D700

Bericht door Remco v/d Sanden » za feb 09 2013 9:39 pm

Ik zou niet weten waarom ik meer zou hebben aan een D800 boven mijn D700. Ga ik er opeens betere foto's mee schieten. Gaan mijn A3 prints er opeens beter uitzien, gaan mijn foto's in het hogere iso gebied er opeens spectaculair beter uitzien ( ik bedoel, hoeveel mensen werken er nu werkelijk met zeer grote regelmaat boven ISO 6400? ) Een groter dynamisch bereik.. tsja, leuk op papier, maar tot hoeverre kunnen de huis tuin en keuken gebruikers hier werkelijk iets mee...

Ja de D800 is de "betere" camera, maar de D700 is daardoor niet opeens slechter of technisch achterhaald. Als je de extra mogelijkheden van een D800 gewoonweg niet gebruikt ( wat het gros van de gebruikers hier gewoon ook nooit zal doen immers! ) wat is dan nog opeens de meerwaarde? Dat je het nieuwste van het nieuwste hebt... Leuk, maar of je er een betere fotograaf door wordt, significant betere beelden door gaat neerzetten... gewoon "Nee"...

Gewoon, goed is goed... Tenzij het je niets kan schelen en toch het nieuwste van het nieuwste wenst te bezitten omdat het op papier beter is, nieuwer of duurder...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

JanvanO
Clublid
Clublid
Locatie: Op het mooie eiland Walcheren, net achter de duinen en het waanzinnige brede strand!
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JanvanO » za feb 09 2013 10:43 pm

Het is gewoon vreselijk jammer dat de D700 niet nieuw meer te koop is. :cry:
Zo'n geweldig goede camera!
Wat hebben we er voor terug gekregen??
Ja veel megapixels incl. oliespetters + stofdeeltjes en een sensor die vaak aan de linkerkant niet scherp blijkt te zijn voor mega Euro's Zou graag de D700 kopen maar wel met garantie, helaas uit assortiement!
Pixels genoeg, net wat m'n voorganger ook al gezegd heeft.
We printen tenslotte niet allemaal A3 of groter.
Nikon slaat op dit moment de spijker niet echt op de kop.

Gr JanvanO
1 D300 en 1 hele mooie FF Body met best wat mooi Nikon glas. Carbon statief, schommelkop en enig ander los spul.

Soroja

Bericht door Soroja » ma feb 11 2013 5:38 pm

De D800 is inderdaad duur maar dat is een relatief begrip, voor een heleboel mensen is de D700 ook (te) duur.
De grote bestanden van de D800 moet je idd op voorbereid zijn met grote/snelle schijven.

Om het dynamisch bereik te bagatelliseren vind ik een beetje vreemd, is het niet het streven van de sensor industrie om een sensor te ontwikkelen met een zo hoog mogelijk dynamisch bereik en een zo hoog mogelijke iso gevoeligheid icm zo min mogelijk ruis?
Waren velen niet lyrisch toen de D700 met zijn specs geintroduceerd werd, en werd er toen ook niet door velen geroepen dat zijn toegevoegde waarde de prijs niet rechtvaardigde (wat had ik hem toen graag gekocht als ik het had kunnen betalen)?

“Veel megapixels inclusief oliespetters” heb ik ook gehoord maar zelf niet ervaren, is idd erg vervelend als het je overkomt, “een sensor die aan linkerkant vaak niet scherp blijkt te zijn” is ook een kwalijke veel gehoorde klacht waar ik wederom geen problemen heb.
Maar het zijn tot nu toe alleen maar uitzonderingen op de regel en Nikon lost de problemen ook allemaal op!

Dat croppen een vorm van fotografische onkunde is wil ik niet bevestigen noch ontkennen, dat is een persoonlijk statement waar mensen het mee eens en oneens zullen zijn, ik met mijn onkunde ben in ieder geval blij met de mogelijkheid om een compositie een beetje (veel soms) bij te schaven!
Of betekent het feit dat ik van de vaak 30 of 40 foto’s maar 1 foto heb die ik aan mijn eisen vind voldoen ook dat ik totaal onkundig ben?

Patrick, jij stelt naar aanleiding van mijn opmerking: Het is nog steeds voor 75% de fotograaf die het verschil maakt en hooguit 25% apparatuur! Het volgende: Dan snap ik je pleidooi voor de D800 niet meer... .
Betekent dit dat jij tegen innovatieve ontwikkelingen bent op het gebied van fotografie na het verschijnen van de D700? Ook met een 2 of 5 maal betere kamera zal de bijdrage van de fotograaf nog steeds 75% zijn (en dit is niet nieuw), en dat is ook eigenlijk de charme van fotografie, het kan met nagenoeg ieder budget en daarom raken mensen verslingerd aan deze hobby en upgraden naar verloop van tijd hun apparatuur naar eigen wens en budget!!

Remco, jouw opmerking: Ja de D800 is de "betere" camera, maar de D700 is daardoor niet opeens slechter of technisch achterhaald. Ben ik het deels mee eens, ik ben zelfs nog zeer tevreden met de door velen gedumpte D200 maar dat neemt niet weg dat de D200 wel degelijk technisch achterhaald is tov de D700 en de D700 tov de D800! Desalniettemin is technisch achterhaald een heel ander begrip dan “Slechter”!!

Nog steeds vind ik dat de D700 een kamera is met mooie specs (heb hem zelf niet) en dat upgraden naar de D800 een persoonlijke afweging zal zijn.
Mijn keuze is op de D800 gevallen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 11 2013 6:04 pm

Soroja schreef:Patrick, jij stelt naar aanleiding van mijn opmerking: Het is nog steeds voor 75% de fotograaf die het verschil maakt en hooguit 25% apparatuur! Het volgende: Dan snap ik je pleidooi voor de D800 niet meer... .
Betekent dit dat jij tegen innovatieve ontwikkelingen bent op het gebied van fotografie na het verschijnen van de D700? Ook met een 2 of 5 maal betere kamera zal de bijdrage van de fotograaf nog steeds 75% zijn (en dit is niet nieuw), en dat is ook eigenlijk de charme van fotografie, het kan met nagenoeg ieder budget en daarom raken mensen verslingerd aan deze hobby en upgraden naar verloop van tijd hun apparatuur naar eigen wens en budget!!
Lees je eigen reactie nog eens na. Je verbaast je over het feit dat mensen nog kiezen voor een wat oudere camera en niet doorsparen voor een D800. En direct daarna stel je dat de camera niet van een erg groot belang is. Daar doelde ik op. Dat vind ik met elkaar in tegenspraak.

En ik heb helemaal niets tegen verbeteringen en innovaties. In tegendeel. En al had ik het wel; daar laat Nikon zich echt niet door tegenhouden! :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » ma feb 11 2013 7:16 pm

Soroja schreef: Om het dynamisch bereik te bagatelliseren vind ik een beetje vreemd, is het niet het streven van de sensor industrie om een sensor te ontwikkelen met een zo hoog mogelijk dynamisch bereik en een zo hoog mogelijke iso gevoeligheid icm zo min mogelijk ruis?
Waren velen niet lyrisch toen de D700 met zijn specs geïntroduceerd werd, en werd er toen ook niet door velen geroepen dat zijn toegevoegde waarde de prijs niet rechtvaardigde (wat had ik hem toen graag gekocht als ik het had kunnen betalen)?
Als je aan 10 mensen hier vraagt om uit te leggen wat het dynamisch bereik is en wat je er mee kan doen kan het goed zijn dat er 11 mensen het gewoonweg niet weten of kunnen uitleggen. Maar ze weten wel dat het groter is dan dat van een D700... Hoe groter? Links, rechts, boven of onder.
Hetgeen wat ik ermee bedoel te zeggen is dat het gros van de gebruikers geen flauw benul heeft wat het allemaal inhoud of voor toegevoegde waarde kan hebben. Maar "het is beter in een review" dus als we dat kopen is het zeker goed.

Toen de D700 werd geïntroduceerd waren de mensen idd lyrisch over hem. En in tegenstelling tot jouw bewering waren de mensen er juist van overtuigd dat hij de prijs meer dan rechtvaardigde, daar het voor 90% een identiek geheel was aan de ruim dubbel zo dure D3 welke de pro body to have was. Dat er vele waren die hem niet konden betalen was iets anders, maar bang for the buck is er nooit iets beters geweest dan de D700 tijdens de introductie.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

Soroja

Bericht door Soroja » ma feb 11 2013 10:07 pm

Patrick, met alle respect, ik zeg toch niets nieuws als ik stel dat de fotograaf een veel grotere invloed heeft op het uiteindelijke resultaat dan de hardware? In principe verandert dat niets aan mijn betoog, wat dat betreft was het misschien irrelevant hieraan te refereren en kan ik mij de onbedoelde tegenspraak voorstellen. Ondanks dat ik zelf uiteindelijk de D800 heb gekocht respecteer ik andere meningen volledig en vind ik sommige (maar zeker niet alle) redeneringen ten voordele van de D700 ook heel begrijpelijk. Mijn verbazing is dus niet dat mensen nog steeds voor de D700 kiezen maar dat het een erg eenzijdig betoog ten voordele van de D700 leek te worden voornamelijk door de D800 voordelen te bagatelliseren of de D800 kopers/bezitters op de grote hoop te vegen van onwetende pixeljohnny's en gadgetnerds.

Remco, als je jezelf oriënteerd op een vervangend product ben je toch ook erg afhankelijk van reviews en gebruikers ervaringen, lang leve internet met fora als deze!! Ook het vergelijken van producten gaat tegenwoordig heel gemakkelijk op internet en om nu te stellen dat de meeste mensen geen idee hebben wat diverse specificaties inhouden geloof ik niet, daar zijn deze producten te duur voor! Als je nu de D700 en de D800 vergelijkt dan is alleen de prijs en de grote bestanden in het nadeel van de D800, alle andere specs zijn in het voordeel van de D800, of je er nu volledig gebruik van (gaat) maken of niet!
Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die alleen het nieuwste van het nieuwste willen of voor wie geld geen rol speelt, in het laatste geval zullen zij waarschijnlijk voor Nikon's flagship kiezen en niet voor de D800. Al met al denk ik dat juist de D800 een kamera is die heel bewust gekozen word door mensen die al langer fotographie als hobby beoefenen en ook vele pro's. Mijn doel is trouwens niet jouw mening te veranderen maar om jouw kijk op het D700/D800 onderwerp een beetje te nuanceren wat betreft alle voor- en nadelen.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » ma feb 11 2013 10:32 pm

Je hoeft mijn kijk echt niet te proberen te nuanceren, zal je niet lukken. Wat is er mis met het in jouw ogen bagatelliseren van de D800? Wat heeft de D800 globaal genomen wat nu echt een verbetering is tov de D700? 1 stop beter op hoge ISO, filmfunctie en hoger aantal MP. Erg leuk allemaal, maar imo niet spectaculair. Dat ze het voor elkaar hebben gekregen om de 36mp goed te laten zijn op hoge ISO is wel erg fraai. Maar buiten het gigantische aantal MP's zie ik er weinig meerwaarde in tov de D700. Dat is geen bagatelliseren, maar een simpele rekensom, wat is er nieuw, wat is er anders/beter. Dat vindt ik relatief beperkt, vooral omdat ik me niet laat leiden door megapixels.

Maar dat is mijn mening, hoef je het ook niet mee eens te zijn, maar die ga ik echt niet nuanceren omdat iemand anders dit standpunt niet deelt.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 11 2013 11:32 pm

Als er iemand graag zijn D800 wil ruilen voor mijn D700 dan doe ik dat met alle 1417 soorten van genoegen Soroja. :mryellow:

De techniek schrijdt voort. En als ik het weer een keer voor mezelf kan verantwoorden, en het kan uit het budget, dan ga ik vast wel weer een keer upgraden. Maar tot dan ben ik blij dat de fotograaf belangrijker is dan de camera. Dat is deels waar, zolang je niet tegen de grenzen van je spullen aanloopt. Gelukkig kom je met een D700 heel ver! :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Soroja

Bericht door Soroja » di feb 12 2013 9:30 am

Topic is sowieso niet wat het eventuele voordeel is van een upgrade van een D700 naar een D800, meer is het de vraag of aanschaf van een nieuwe D700 een goede keus is als upgrade van een DX body.
Mijn bescheiden bijdrage was alleen bedoelt om de forumlezer ook de D800 te laten overwegen.
Uiteindelijk interesseert de uitkomst van de gemaakte persoonlijke beslissing mij geen sodemieter, alleen hoop ik dat de keuze weloverwogen is na het vergelijken van feitelijke informatie en alle specs en bijbehorende relevantie op een rijtje tov de prijs.

Remco, in mijn voorlaatste berichtje schreef ik: “Mijn doel is trouwens niet jouw mening te veranderen maar om jouw kijk op het D700/D800 onderwerp een beetje te nuanceren wat betreft alle voor- en nadelen.” Jij reageert:” Maar dat is mijn mening, hoef je het ook niet mee eens te zijn, maar die ga ik echt niet nuanceren omdat iemand anders dit standpunt niet deelt.”

Het zou haast lijken of we het in ieder geval een klein beetje met elkaar eens zijn :wink2:

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » di feb 12 2013 10:14 am

Soroja schreef:Topic is sowieso niet wat het eventuele voordeel is van een upgrade van een D700 naar een D800, meer is het de vraag of aanschaf van een nieuwe D700 een goede keus is als upgrade van een DX body.
Persoonlijk denk/dacht ik dat een D600 de "perfecte" upgrade is/zou moeten zijn als upgrade naar FX, ware het niet dat de hardnekkige sensor perikelen daar (bij mij) een stokje voor gestoken hebben. De D800 zal absoluut wel een fantastische camera zijn (heb me niet verdiept in ev. klachten over deze camera i.t.t. de D600) maar ik vond het persoonlijk als allereerste FX camera voor mij één stap te ver. Nieuw is de D700 trouwens niet meer te krijgen, dus als je wil "upgraden" naar een D700 zal je het 2e hands moeten kopen.
Ik ben trouwens heeeeel erg blij met mijn D700, ik denk dat het bijna de perfecte camera is voor beginnende (én gevorderden die de MP manie met een korrel zout nemen) full frame fotografen.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Soroja

Bericht door Soroja » di feb 12 2013 12:33 pm

Dogo, gefeliciteerd met de weloverwogen aanschaf van een hele mooie FX body, ik hoop en denk dat je er lang en veel plezier aan zult beleven en zeker weten dat je hiermee heel lang vooruit kunt!
De perfecte kamera bestaat trouwens (nog) niet vandaar altijd de vele grappige, zelfingenomen, interessante, bevooroordeelde, gebrouilleerde, frustrerende en vaak door emotie gedreven discussies die je regelmatig op internet tegenkomt :D als je de voors en tegens van apparatuur bediscussieert.
Wat de MP's betreft, de kans is groot dat over een jaar of 10 de kleinste sensor al 40 MP is, mischien zelfs wel meer.
Hopelijk worden de D700 en de D800 (in mindere mate dan natuurlijk :frown: )dan wel veel geld waard voor de huidige "Anti-MP lobby" (ik heb mijn principe niet te generaliseren even overboord gezet).
Ik ben trouwens nu al nieuwschierig hoe de discussie er dan uit zal zien..... :huh: :mryellow: :evil:

rocky
Forumlid
Forumlid

Bericht door rocky » wo feb 13 2013 12:32 pm

@BENNYBREDA

als je handig bent kan je zelf een wireless usb maken
http://www.homebrewusb.com/DIY/DIY%20%2 ... 20USB.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.homebrewusb.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jammer voor Ipad en mac gebruikers

Supports: Windows XP, Vista, and 7.
There is no Mac OSX driver/support.
It is possible to run Windows over VMware to have it operate on a Mac OSX.

Ik heb mijn d700 al 4jaren en ben gelukkig mee
en ik gebruik ook 3 of 5meter kabel voor mijn macbook

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » wo feb 13 2013 5:50 pm

Soroja schreef:De perfecte kamera bestaat trouwens (nog) niet
De perfecte camera is voor iedere gebruiker verschillend. Voor mij persoonlijk is de D700/D3/D3s serie gewoon de perfecte camera, omdat er alles opzit wat ik nodig heb, en geen spullen op zit die ik toch niet benut. Maar dat dit voor iemand anders niet zo is, iemand die liever een Leaf gebruikt in de studio, een M9 op straat, ieder zijn ding. Perfect is natuurlijk relatief. Vaak is goed al meer dan ruim voldoende ;)

Soroja

Bericht door Soroja » wo feb 13 2013 10:16 pm

Remco v/d Sanden schreef:
Soroja schreef:De perfecte kamera bestaat trouwens (nog) niet
De perfecte camera is voor iedere gebruiker verschillend. Voor mij persoonlijk is de D700/D3/D3s serie gewoon de perfecte camera
Welke is nu de perfecte kamera voor jouw Remco, de D700, D3 of de D3s???
Als alle voordelen van de 3 genoemde kameras gecombineerd zouden worden in 1 body, zou dat dan de perfecte body voor jouw kunnen zijn?

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » wo feb 13 2013 10:21 pm

Dit zijn zo goed als alle 3 dezelfde camera's. Dus eender welke is voor mijn wensen prima geschikt, dus de perfecte camera.

Maar ik ga hier een eind aan breien daar dit zo te zien een gebed zonder einde lijkt te worden waar ik geen behoefte aan heb.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”