NEF + JPEG
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
NEF + JPEG
Sinds kort fotografeer ik in NEF. Ik had hier op het forum wat vragen over gesteld en heb de sprong in het diepe gewaagd, dit nadat ik jarenlang een tevreden JPEG gebruiker was.
Nu heb ik een vraag van praktische aard. Ik fotografeer in NEF + JPEG. De D 7000 heeft 2 kaartsleuven en dus de mogelijkheid om de opnamen op 1 kaart te zetten maar ook om de NEF opnamen op kaart 1 te zetten en de JPEG opnamen op kaart 2.
Wat is nu wijsheid ?
Alle opnamen op 1 kaart zodat het per onderwerp ook mooi bij elkaar blijft. Of de JPEGjes op een aparte kaart wat weer wel erg makkelijk is op snel even te bekijken op je PC.
Ik ga ervan uit dat andere gebruikers zich deze vraag ook wel eens hebben gesteld en hoor graag van hun ervaringen.
Nu heb ik een vraag van praktische aard. Ik fotografeer in NEF + JPEG. De D 7000 heeft 2 kaartsleuven en dus de mogelijkheid om de opnamen op 1 kaart te zetten maar ook om de NEF opnamen op kaart 1 te zetten en de JPEG opnamen op kaart 2.
Wat is nu wijsheid ?
Alle opnamen op 1 kaart zodat het per onderwerp ook mooi bij elkaar blijft. Of de JPEGjes op een aparte kaart wat weer wel erg makkelijk is op snel even te bekijken op je PC.
Ik ga ervan uit dat andere gebruikers zich deze vraag ook wel eens hebben gesteld en hoor graag van hun ervaringen.
- rjasp
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: NEF + JPEG
Ik heb gekozen voor JPG naar slot / kaartje 1 en NEF naar slot / kaartje 2.
Daarbij is het wel handig om voor kaartje 2 een kaartje te kiezen die minimaal 2x de capaciteit heeft van kaartje 1.
De NEF bestanden zijn immers behoorlijk groter dan de JPG's!
Als ik de foto's even vlug wil bekijken of over wil zetten naar de iPad dan gebruik ik daarvoor kaartje 1.
Je kunt evt. kiezen om de kwaliteit van je JPG bestanden op small of basic te zetten. Scheelt weer transfer tijd als het toch alleen maar gaat voor het kunnen bekijken. Je kunt later van je NEF bestanden altijd nog super dikke en grote JPG's maken.
Rob
Daarbij is het wel handig om voor kaartje 2 een kaartje te kiezen die minimaal 2x de capaciteit heeft van kaartje 1.
De NEF bestanden zijn immers behoorlijk groter dan de JPG's!
Als ik de foto's even vlug wil bekijken of over wil zetten naar de iPad dan gebruik ik daarvoor kaartje 1.
Je kunt evt. kiezen om de kwaliteit van je JPG bestanden op small of basic te zetten. Scheelt weer transfer tijd als het toch alleen maar gaat voor het kunnen bekijken. Je kunt later van je NEF bestanden altijd nog super dikke en grote JPG's maken.
Rob
Enthousiaste hobby fotograaf met een Z7 en assorti glas.
Zelf gebruik ik het 2e slot met JPEG's als backup voor de 1e met NEF's. Mocht er een kaartje verloren gaan, dan heb je nog altijd een extra kopie. Wat ik zelf merk, is dat dit ook verder wel lekker werkt: mijn tablet kan eigenlijk geen RAW lezen (haalt de JPEG thumbnail uit de RAW), en als je dus wilt spelen met het beeld dan is de JPEG even makkelijker bewerken om een eerste idee te krijgen. Maar als het echte beeld gemaakt moet worden grijp ik altijd naar de RAW en Photoshop op mijn desktop.Peter Dekkers schreef:Sinds kort fotografeer ik in NEF. Ik had hier op het forum wat vragen over gesteld en heb de sprong in het diepe gewaagd, dit nadat ik jarenlang een tevreden JPEG gebruiker was.
Wat is nu wijsheid ?
Jaap
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
@Peter Dekkers
Tja, iedere gebruiker zal daar andere wensen in hebben voor zijn eigen persoonlijke situatie, wat is wijsheid?
Zit het bij elkaar op één kaartje en haal je de beelden naar de PC waar NEF en JPG bij elkaar zit, kun je met een simpele sortering "op type" (type bestand) twee rijtjes maken. Eerst worden dan alle JPG-bestanden getoond, eronder de NEF-bestanden. Sorteeer je ze op naam, zitten ze weer twee aan twee bij elkaar.
Een keuze voor je camera is sterk afhankelijk hoe je het op je eigen PC allemaal hebt georganiseerd. Probeer gewoon eens de ene week het een, de andere week het andere, om erachter te komen wat voor jezelf het beste voldoet.
Tja, iedere gebruiker zal daar andere wensen in hebben voor zijn eigen persoonlijke situatie, wat is wijsheid?
Zit het bij elkaar op één kaartje en haal je de beelden naar de PC waar NEF en JPG bij elkaar zit, kun je met een simpele sortering "op type" (type bestand) twee rijtjes maken. Eerst worden dan alle JPG-bestanden getoond, eronder de NEF-bestanden. Sorteeer je ze op naam, zitten ze weer twee aan twee bij elkaar.
Een keuze voor je camera is sterk afhankelijk hoe je het op je eigen PC allemaal hebt georganiseerd. Probeer gewoon eens de ene week het een, de andere week het andere, om erachter te komen wat voor jezelf het beste voldoet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Contacteer:
Gezien de reacties neig ik er ook naar om de JPEGjes op een apart kaartje te zetten voor het snelle werk. Ik dacht overigens uit de gebruiksaanwijzing van de D7000 te begrijpen dat indien je in NEF+JPEG fotografeert de NEF opnamen altijd op het kaartjes in sleuf 1 worden gezet en de JPEGjes op het kaartje in sleuf 2 en niet andersom.
Dank voor de tips
Dank voor de tips
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Toen ik nog twee slots had (D300s, mijn D700 heeft dat niet) gingen bij mij normaal NEF's op de CF kaart en filmpjes op de SD. Als het om kritische foto's ging gingen naar beide kaartjes NEF's, waarbij de tweede backup was van de eerste.
- Niels
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Eens met Patrick, ligt voor mij ook aan de situatie.
Op vakantie staat de 2e sleuf vaak voor JPEG als back-up.
Voor een fotoshoot gebruik ik de 2e SD card ook als NEF back-up.
Filmen doe ik zowieso altijd op de 2e SD kaart, zo weet je altijd waar je video's zijn en daar is vaak ook de meeste ruimte (als je die voor JPEG gebruikt.)
Op vakantie staat de 2e sleuf vaak voor JPEG als back-up.
Voor een fotoshoot gebruik ik de 2e SD card ook als NEF back-up.
Filmen doe ik zowieso altijd op de 2e SD kaart, zo weet je altijd waar je video's zijn en daar is vaak ook de meeste ruimte (als je die voor JPEG gebruikt.)
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Inderdaad zo staat het op pagina 89 en zo werkt het ook. Ik fotografeer in zowel NEF (slot 1, 32GB kaart) als JPEG (slot 2, 16GB kaart).Peter Dekkers schreef:Gezien de reacties neig ik er ook naar om de JPEGjes op een apart kaartje te zetten voor het snelle werk. Ik dacht overigens uit de gebruiksaanwijzing van de D7000 te begrijpen dat indien je in NEF+JPEG fotografeert de NEF opnamen altijd op het kaartjes in sleuf 1 worden gezet en de JPEGjes op het kaartje in sleuf 2 en niet andersom.
Dank voor de tips
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Johan v. V.
- Clublid
Ik heb ook aparte kaartjes voor NEF en JPEG. Nu moet ik wel zeggen dat ik me steeds meer afvraag waarom ik dat eigenlijk doe? Waarom nog JPEG als je ook in NEF opslaat?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
ik ben er intussen mee gestopt, ik schiet normaal gesproken in NEF. Heel soms afhankelijk van de situatie in JPEG.muggie schreef:Ik heb ook aparte kaartjes voor NEF en JPEG. Nu moet ik wel zeggen dat ik me steeds meer afvraag waarom ik dat eigenlijk doe? Waarom nog JPEG als je ook in NEF opslaat?
Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik wil nog graag even reageren over het waarom in JPEG schieten als je ook in NEF fotografeert. Voor mij is dat puur voor het gemak .Op vakantie (en dat is morgen al) neem ik een 12 inch laptopje mee en daar wat kleine JPEGjes op bekijken en even wat naar huis sturen is gewoon veel plezier en werkt lekker snel Die grote NEF bestanden op dat kleine ding, dat werkt gewoon niet vlot .Zit er een prachtplaat bij dan kan ik daar thuis in NEF mee aan de gang. In de korte tijd dat ik nu in NEF schiet heb ik al wel gezien dat er flinke verbeteringen mogelijk zijn .Ik denk dan bv aan witbalans en contrast. Maar zoals jullie hebben gelezen heb ik net de eerste stappen gezet en heb van dit forum al wel een en ander opgestoken waarvoor dank.