sb800 ... welke batterijen? oververhit?
sb800 ... welke batterijen? oververhit?
Hallo !
Ik doe zo nu en dan een fotoshoot voor vrienden, .. met mijn vrolijke sb600 en sb800 flitsers. Aansturing dmv sb800 op mijn nikon d3100. Dus in totala 3 flitsers.
Het eerste uur gaat dit goed. En daarna.... vertragen de flitssnelheden en .. doet ie op een gegeven moment gewoon niks meer ??
Ik heb wel de (hema ! oplaadbare ! always ready) batterijen helemaal vervangen, maar dit leek niks te helpen, snapte er niets van, want die waren vol.
Heb ik dan misschien toch verkeerde batterijen? Of .. ligt dit aan mijn flitser zelf? Ik stuur aan met mijn sb800 op mijn camera, en de sb 600 flitste dus ineens ook niet meer mee. Dus het ligt aan die sb800 op mijn camera gok ik.
Ik hoop dat iemand dit herkent of mij advies kan geven over het soort batterijen wat ik moet gebruiken. En waar kan ik deze kopen/bestellen? Ik heb volgend weekend weer een stel wat ik op de foto wil zetten ...
Ik heb er trouwens al een batterypack (1x) opzitten.
groetjes van kim
Ik doe zo nu en dan een fotoshoot voor vrienden, .. met mijn vrolijke sb600 en sb800 flitsers. Aansturing dmv sb800 op mijn nikon d3100. Dus in totala 3 flitsers.
Het eerste uur gaat dit goed. En daarna.... vertragen de flitssnelheden en .. doet ie op een gegeven moment gewoon niks meer ??
Ik heb wel de (hema ! oplaadbare ! always ready) batterijen helemaal vervangen, maar dit leek niks te helpen, snapte er niets van, want die waren vol.
Heb ik dan misschien toch verkeerde batterijen? Of .. ligt dit aan mijn flitser zelf? Ik stuur aan met mijn sb800 op mijn camera, en de sb 600 flitste dus ineens ook niet meer mee. Dus het ligt aan die sb800 op mijn camera gok ik.
Ik hoop dat iemand dit herkent of mij advies kan geven over het soort batterijen wat ik moet gebruiken. En waar kan ik deze kopen/bestellen? Ik heb volgend weekend weer een stel wat ik op de foto wil zetten ...
Ik heb er trouwens al een batterypack (1x) opzitten.
groetjes van kim
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: sb800 ... welke batterijen? oververhit?
Hoe weet je dat de (nieuwe) volle set batterijen inderdaad vol was? Gaf je flitser dat aan of de batterijlader?
Ik heb toevallig net een paar keer gehad dat ik een setje van 4 penlights had opgeladen, lader gaf aan dat ze vol waren maar flitser deed niets.
Heb inmiddels een Maha C9000 lader gekocht en daardoor weet ik inmiddels dat het setje batterijen (en eentje in het bijzonder) zijn beste tijd wel gehad heeft.
Wat batterijen betreft ben ik over aan het stappen op Eneloops, mede omdat deze hun lading heel lang vasthouden. Maar ik gebruik ook nog steeds Hema en Ikea batterijen.
Ik heb toevallig net een paar keer gehad dat ik een setje van 4 penlights had opgeladen, lader gaf aan dat ze vol waren maar flitser deed niets.
Heb inmiddels een Maha C9000 lader gekocht en daardoor weet ik inmiddels dat het setje batterijen (en eentje in het bijzonder) zijn beste tijd wel gehad heeft.
Wat batterijen betreft ben ik over aan het stappen op Eneloops, mede omdat deze hun lading heel lang vasthouden. Maar ik gebruik ook nog steeds Hema en Ikea batterijen.
Laatst gewijzigd door weimaraner op di feb 12 2013 11:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sharkey
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Waarschijnlijk oververhitting van je flitser zelf. De SB-900 is hier erg "beroemd" om.
Een stuk of 20-30 flitsen achter elkaar op 1/2 -1 vermogen en het is klaar, dan slaat de thermische beveiliging van de 900 toe.
Zeer irritant.....
Dus als je een uur lang op redelijk vermogen en vlotjes achter elkaar flitst dan word zelfs de 800 te heet denk ik zo.
Als het weer gebeurt breng je hand maar eens naar de kop, veiligheidshalve NIET aanraken. Voel je hitte? Danis het je therm.beveiliging.
De flitser zou het zo'n 10-15 min. later weer moeten doen.
Kijk maar eens in je handleiding over het "maximale" aantal flitsen per vermogen achter elkaar.
En ja, een uur lang flitsen daar gaan je batterijen vlot leeg van
Een stuk of 20-30 flitsen achter elkaar op 1/2 -1 vermogen en het is klaar, dan slaat de thermische beveiliging van de 900 toe.
Zeer irritant.....
Dus als je een uur lang op redelijk vermogen en vlotjes achter elkaar flitst dan word zelfs de 800 te heet denk ik zo.
Als het weer gebeurt breng je hand maar eens naar de kop, veiligheidshalve NIET aanraken. Voel je hitte? Danis het je therm.beveiliging.
De flitser zou het zo'n 10-15 min. later weer moeten doen.
Kijk maar eens in je handleiding over het "maximale" aantal flitsen per vermogen achter elkaar.
En ja, een uur lang flitsen daar gaan je batterijen vlot leeg van

Laatst gewijzigd door Sharkey op di feb 12 2013 11:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi,
Zover ik weet heeft de SB800 daar geen last van oververhitting(daarom is deze ook altijd nog geliefd bij persfotografen)..... maar de SB600 wellicht weer wel. Ik heb het nog nooit gehad met mijn SB800.
Zou idd Eneloops nemen. Heb er inmiddels zo'n 80 st....
en moet binnenkort weer bestellen want heb niet eens een complete set als backup....
Een goede lader is is ook handig. Ik heb de Powerex MH-C9000 WizardOne. >Deze
Op die website bestel ik ook altijd mijn batterijen.
Zover ik weet heeft de SB800 daar geen last van oververhitting(daarom is deze ook altijd nog geliefd bij persfotografen)..... maar de SB600 wellicht weer wel. Ik heb het nog nooit gehad met mijn SB800.
Zou idd Eneloops nemen. Heb er inmiddels zo'n 80 st....

Een goede lader is is ook handig. Ik heb de Powerex MH-C9000 WizardOne. >Deze
Op die website bestel ik ook altijd mijn batterijen.

- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Gelukkig, de 900 is hier nl. een draak in ....plincky schreef:Hoi,
Zover ik weet heeft de SB800 daar geen last van oververhitting

Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
yep, en daarom heb ik nog niet mijn flitsers geupgrade....hoor iedereen erover te klagen.
- a vgastel
- Forumlid
Lees deze topic eensen deze op het dit Belgische forum maar eens.
Zoals plincky al schrijft hier koop ik ook mijn aa batterijen en ook de la cross lader is de nieuwste in deze lijn zie de beschrijving.
Daar hij in Eindhoven zit ga ik er zelf langs en haal het op zijn vriendelijk en geven je de info die je wil weten.
Ook verzending gebeurd netjes weet dit van andere leden die mij een pb sturen met vragen.
Zoals plincky al schrijft hier koop ik ook mijn aa batterijen en ook de la cross lader is de nieuwste in deze lijn zie de beschrijving.
Daar hij in Eindhoven zit ga ik er zelf langs en haal het op zijn vriendelijk en geven je de info die je wil weten.
Ook verzending gebeurd netjes weet dit van andere leden die mij een pb sturen met vragen.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
re: daarna.... vertragen
Beste Kim
Gebeurt dit ook als je gewone/verse/goede alkalines in de flitsers hebt zitten?
De SB's kunnen gevoelig zijn voor het type batterijen, Varta is in het algemeen aanbevolen.
Je hebt het over een uur, hoe warm zij de flitsers dan inmiddels?
Groeten, Gijs
PS de SB-800 schijnt geen beveiliging te hebben tegen overmatige hitte, en kan dus doorbranden.
Gebeurt dit ook als je gewone/verse/goede alkalines in de flitsers hebt zitten?
De SB's kunnen gevoelig zijn voor het type batterijen, Varta is in het algemeen aanbevolen.
Je hebt het over een uur, hoe warm zij de flitsers dan inmiddels?
Groeten, Gijs
PS de SB-800 schijnt geen beveiliging te hebben tegen overmatige hitte, en kan dus doorbranden.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Oef doorbranden klinkt niet best, en ja de flitsers zijn wel warm na een uur flitsen, maar niet mega heet ofzo.
het is toch raar dat de sb800 flitser eerst gewoon volop een uur aan het flitsen is (ook op hema batterijen..) en vervolgens doet ie niks meer, ik verwissel de batterijen (hema) maar nog steeds doet ie niks meer.
Toch oververhitting als ik er zo over nadenk
Maar als gijs dan zegt dat oververhitting niet kan, ... snap ik er niets meer van !
het is toch raar dat de sb800 flitser eerst gewoon volop een uur aan het flitsen is (ook op hema batterijen..) en vervolgens doet ie niks meer, ik verwissel de batterijen (hema) maar nog steeds doet ie niks meer.
Toch oververhitting als ik er zo over nadenk

- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Waar zie je dat staan dan?kkika82 schreef:Maar als gijs dan zegt dat oververhitting niet kan, ... snap ik er niets meer van !
Hij heeft geen beveiliging tegen oververhitting en kan dus gewoon te heet worden waardoor de flitsbuis of ander mechaniek kapot kan gaan. Hij kan dus wel degelijk kapot! Het vervelende van de nieuwe flitsers zoals de SB900 is dat de beveiliging om dit doorbranden te voorkomen al heel snel optreed en je dan niet meer kan flitsen totdat hij is afgekoeld. De SB 800 gaat net zolang door totdat hij kapot is......gijs sandberg schreef: PS de SB-800 schijnt geen beveiliging te hebben tegen overmatige hitte, en kan dus doorbranden.
Ik beschrijf het verkeerd sorry, ik bedoel: er zou geen beveiliging/begrenzing op zitten bij de sb800 *(lees ik ook op andere sites), dus dat mijn flitser het dan ineens tijdelijk niet meer doet, zou dan niet daaraan liggen. Hij kan natuurlijk wel oververhit raken, maar dan issie gelijk stuk neem ik aan.
ah zie nu dat jij dit ook schrijft haha...
maar dat is het dus niet, want nu werkt de flitser wel weer.... dus stuk issie niet... bizar
Ik loop trouwens ook aan tegen de tijd die het kosst om te herladen... duurt best lang, waardoor toch vaak donkere foto's tussendoor. Misschien toch ene "echte " studioflitser/lamp kopen en niet de sb-flitsers gebruiken.
Iemand nog een tip voor een goede, niet te dure, studioflitser toevallig
ah zie nu dat jij dit ook schrijft haha...
maar dat is het dus niet, want nu werkt de flitser wel weer.... dus stuk issie niet... bizar
Ik loop trouwens ook aan tegen de tijd die het kosst om te herladen... duurt best lang, waardoor toch vaak donkere foto's tussendoor. Misschien toch ene "echte " studioflitser/lamp kopen en niet de sb-flitsers gebruiken.
Iemand nog een tip voor een goede, niet te dure, studioflitser toevallig
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Dat is natuurlijk veel beter als je vaak op locatie werkt. Maar goedkoop zijn de meeste mobile flits sets niet. voordeel is natuurlijk snellere recycle/herlaad tijd en meer power.
Heb persoonlijk geen ervaring met dat soort flitsers.
Maar doet alles het nu weer wel? begrijp ik dat goed uit je verhaal?
Ik heb zelf ook wel eens gehad dat als het licht is en je wel flitst dat hij soms moeite heeft om het signaal door te geven. Dan heb je dat hij het ene keer wel doet en andere keer niet. ook als de afstand groot is.
Heb persoonlijk geen ervaring met dat soort flitsers.
Maar doet alles het nu weer wel? begrijp ik dat goed uit je verhaal?
Ik heb zelf ook wel eens gehad dat als het licht is en je wel flitst dat hij soms moeite heeft om het signaal door te geven. Dan heb je dat hij het ene keer wel doet en andere keer niet. ook als de afstand groot is.
plinkcy: ja dat heb ik iedere keer .. Na 1.5 uur gaat ie langzaamaan achteruit en uiteindelijk doet ie niks meer.
Ik heb jouw website bekeken, zie dat jij ook met de sb800 werkt, maar jij flitst niet zo vaak als ik per uur? jij loopt niet tegen deze problemen aan?
Ik zie op je website dat jij ook nog met de continu lichtset werkt, .. dat is dus geen flitser? is dat aan te raden? Doe jij dit om meer licht te hebben voor de fotos?
Ik ben nu dus opzoek naar wat ik het beste kan doen, want veel foto's schiet ik wel, ivm de kleine kinderen die ik fotografeer en dus ook vaak shots heb die niet goed zijn.
Ik heb jouw website bekeken, zie dat jij ook met de sb800 werkt, maar jij flitst niet zo vaak als ik per uur? jij loopt niet tegen deze problemen aan?
Ik zie op je website dat jij ook nog met de continu lichtset werkt, .. dat is dus geen flitser? is dat aan te raden? Doe jij dit om meer licht te hebben voor de fotos?
Ik ben nu dus opzoek naar wat ik het beste kan doen, want veel foto's schiet ik wel, ivm de kleine kinderen die ik fotografeer en dus ook vaak shots heb die niet goed zijn.
-
- Forumlid
Wat in de algemeenheid geld, betere accu's.
Even wat dingen kort door de bocht (en niet zo technisch) die allemaal negatieve invloed hebben:
- accu's zijn niet digitaal (vol/leeg) maar hebben een verloop in spanning, de een meer dan de andere en afhankelijk van de chemische samenstelling (spanning versus lading)
- als de spanning daalt (in de volksmond, hij wordt leger) zal er voor dezelfde energie naar de condensator meer stroom nodig zijn (energie blijft gelijk)
- bij hogere stroom meer warmte ontwikkeling zowel in als buiten de accu (DC-DC converter / spannings omvormer)
- meer warmte is in het algemeen meer verlies zowel in als buiten de accu
Dit alles zorgt voor steeds meer warmte ontwikkeling bij leger rakende accu's (= lagere spanning) en langere wachttijden.
Zoals vaker wordt gezegd bepaalt de kwaliteit veel (inwendige weerstand, capaciteit, chemische samenstelling) m.b.t. recylcletijd en warmte ontwikkeling.
Ga maar eens na hoe lang het duurt voor een auto(lood)accu warm wordt, deze heeft een heel lage inwendige weerstand.
Even wat dingen kort door de bocht (en niet zo technisch) die allemaal negatieve invloed hebben:
- accu's zijn niet digitaal (vol/leeg) maar hebben een verloop in spanning, de een meer dan de andere en afhankelijk van de chemische samenstelling (spanning versus lading)
- als de spanning daalt (in de volksmond, hij wordt leger) zal er voor dezelfde energie naar de condensator meer stroom nodig zijn (energie blijft gelijk)
- bij hogere stroom meer warmte ontwikkeling zowel in als buiten de accu (DC-DC converter / spannings omvormer)
- meer warmte is in het algemeen meer verlies zowel in als buiten de accu
Dit alles zorgt voor steeds meer warmte ontwikkeling bij leger rakende accu's (= lagere spanning) en langere wachttijden.
Zoals vaker wordt gezegd bepaalt de kwaliteit veel (inwendige weerstand, capaciteit, chemische samenstelling) m.b.t. recylcletijd en warmte ontwikkeling.
Ga maar eens na hoe lang het duurt voor een auto(lood)accu warm wordt, deze heeft een heel lage inwendige weerstand.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
bedankt voor je aanvulling hoorn, duidelijk...
Is de falcon eyes GN 300 AD een goede als starter voor mij? (85 euro 2e hands)
Kan ik deze dan in combi gebruiken met mijn sb600 of is dat verschillend qua kleurtemperatuur?
het is beide flitslicht, maar geen idee?
Is de falcon eyes GN 300 AD een goede als starter voor mij? (85 euro 2e hands)
Kan ik deze dan in combi gebruiken met mijn sb600 of is dat verschillend qua kleurtemperatuur?
het is beide flitslicht, maar geen idee?