Clint schreef:Het weer zat idd niet mee tijdens de paar dagen in Parijs.
Erg grijs en donker weer.
@Tiny- ik heb inderdaar in de A-stand gefotografeerd. Deze stand gebruik ik vaak tijdens het fotograferen.
Ook heb ik idd de enkelvoudige AF modus gebruikt. Is het verstandig om een andere modus te gebruiken?
In welke stand kan ik het beste fotograferen bij deze weersomstandigheden? En dan bedoel ik vooral als ik weinig scherptediepte in een foto wil. Zoals bij foto 1 en 2?
Ik dacht dat het 18-105 objectief dat standaard meegeleverd wordt helemaal zo slecht niet was???? Adviezen voor een ander

Zelf gebruik ik in 90% van de gevallen de A-stand, met AF-S. Dan bepaal je zelf wat scherp wordt, en niet je camera.
Over scherptediepte kunnen we een ellenlange discussie hebben, maar in hoofdlijnen zijn er 2 dingen bepalend:
Je diagfragmaopening (Hoe groter het gat, hoe minder scherptediepte)
En de vergrotingsmaatstaf. Hoe groter het object is dat je wilt fotograferen, hoe groter de scherptediepte wordt. Het gaat dus eigenlijk om de verhouding van je sensorafmetting tov de afmeting van het to fotograferen object.
Dus in de praktijk betekent het dat je bij het fotograferen van een bloem, met een bepaald diafragma, minder scherptediepte hebt dan wanneer je het Louvre fotografeert met hetzelfde diafragma.
In het geval van foto 1 en 2 is het bijna onmogelijk om weinig scherptediepte te realiseren, omdat de objecten erg groot zijn tov je sensor.
Dat wil zeggen: achtergrond onscherpte gaat je niet lukken, maar je kunt wel, door bewust een ander standpunt te nemen, een stuk onscherpe voorgrond in de foto mee te nemen. Of je foto daar beter van wordt is maar de vraag, maar het geeft wel mogelijkheden.
In het geval van foto3: Wil je daarbij nog minder scherptediepte dan moet je, in het geval van je 18-105 lens, terugzoomen naar 18mm .Dan word je maximale diafragma f3.5, Uiteraard moet je dan wel heel dicht op je onderwerp kruipen en rekening houden met een heel ander perspectief.
Je kitlens is zeker niet slecht, maar kitlenzen zijn qua prestaties minder consistent dan de duurdere broertjes. Vooral weinig/slecht licht is dat zichtbaar.
Advies voor een ander? Overweeg een 35mm 1.8 if de 50mm 1.8 voor erbij. Je hebt dan optisch een veel beter objectief, en je hebt gelijk heel veel meer invloed op de scherptediepte
Groet
Ruud