Het spookt mij al een tijdje door de kop maar waarom is een 70-300 van welk merk dan ook , niet echt scherp meer op die 300 mm?Men zegt/leest nog bruikbaar tot 200mm? Geen enkele verkoper zal mij vertellen dat ik er maar 200 mm goed van kan gebruiken.

Is een 70-200 zeg f/4.0 of f/2.8 of om het even,dan óók niet echt scherp meer op de 200 mm of juist wel?
Maar als ik 300mm koop dan wil ik dat ook kunnen gebruiken lijkt me, anders heb je voor niets die extra mm gekocht en zou ik mij belazerd voelen als het niet gezegd is door verkoper en als het niet gebruikt kan worden dan voldoet het gekochte dus niet aan de verwachtingen. Of valt het mee?
Dan nog een vraag over een 70-200, als daar een TC tussen gezet wordt dan verleng je dus het brandpunt en win je weer millimeters dan ga je dus weer over die 300mm heen en komt dan het verhaal over de 70-300
van hierboven weer om de hoek kijken? M.a.w. Koop je een goedkopere 70-300 dan zijn de laatste zeg +- 100mm niet echt bruikbaar, (zegt men op int.) koop ik een duurdere 70-200 lichtsterk van welk merk ook, moet ik een TC gaan gebruiken om weer aan 300 mm te komen waar je dan ook weer wat verlies schijnt te hebben (zegt men)Ik ben dan extra veel geld kwijt voor iets wat dan weer een compromis wordt?! Hoeveel gekker kun je het nog maken? Of ben ik nu te naïef om te veronderstellen dat het allemaal wat minder wordt en valt het allemaal reuze mee? Maar wat is dan bruikbaar en wat is "nog wel bruikbaar"?
Ik begrijp dat er tussen bruikbaar en "nog bruikbaar" een persoonlijke aspect meespeelt, maar ik wil gewoon over die 300 mm kunnen beschikken waarvoor men hem aanbiedt en dan lijkt het mij simpelweg normaal dat het tot het maximale gewoon scherp moet zijn omdat de fabrikant een 70-300 of wat dan ook aanbiedt als een 70-300 en niet als een 70-300 die maar tot zo ergens rond de 200 mm bruikbaar is. Staat niet in hun advertentie's
Ik vind het een vreemde zaak.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
(Er zou wel ergens een draadje bestaan over mijn vragen maar ik kan het niet vinden, sorry