knoppen op de D600
knoppen op de D600
Ook ik heb onlangs een D600 aangeschaft (Gelukkig nog steeds geen stof- en/of olieprobleem) Ik vind het een geweldige kamera en maak er prachtplaten mee. Maar een ding irriteert me aan de kamera. De knoppen op de achterkant voor ISO en Qualty zijn verwisseld t.o.v mijn ander kamera; de D90. Dit heeft als resultaat dat ik als ik de ISO, tijdens het fotograferen, wil aanpassen vaak de kamera van zijn "raw-stand" afhaal, omdat ik gewend ben op mijn D90 dat de ISO knop op de locatie "een van onder" zit. Het is dus al eens gebeurt dat ik denk dat ik in RAW fotografeer de kamera opOok tijdens het terugkijken van de foto's haal zoom ik vaak in ipv uit. Ik begreep dat de D600 op de D7000 lijkt, maar deze kamera heeft dat niet, daar zitten de knoppen gelijk als aan de D90. De reden waarom Nikon dit op de D600 heeft veranderd is voor mij niet duidelijk maar ik vind het knap lastig. Verder.... een fantastische kamera.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: knoppen op de D600
Fijn dat jij geen problemen met je D600 hebt.Dat gehannes met de knoppen gaat van zelf wel over,Je went er van zelf aan,zo niet dan heb je een probleem.verkopen gaat je geheid een hoop duiten kosten.dus even door bijten zou ik zeggen en veel sterkte met de onwennigheid 

met vriendelijke groeten
Gert-Jan
Gert-Jan
Het omdraaien van de + en - knoppen is zover ik weet bij de D5100 begonnen.
Dat is overigens mijn vorige camera en ik begrijp je irritatie wat betreft het wennen aan de nieuwe knoppen indeling van de D600 dus zeer goed.
Voorheen kon ik alles doen met rechts en hoefde mijn linkerhand nooit onder de lens vandaan te halen (behalve dan als ik in het menu wilde zijn.), Nu moet telkens weer mijn linkerhand erbij komen. Daar staat uiteraard wel tegenover dat ik nu haast niets meer in de menu's te zoeken heb.
Het is even wennen, Maar op de duur weet je niet beter.
Wat betreft het per ongeluk verzetten van RAW naar JPEG, Controleer voorlopig altijd je settings op het top lcd of door de info knop even in te drukken nadat je een aanpassing hebt gemaakt om problemen achteraf te voorkomen.
Dat is overigens mijn vorige camera en ik begrijp je irritatie wat betreft het wennen aan de nieuwe knoppen indeling van de D600 dus zeer goed.
Voorheen kon ik alles doen met rechts en hoefde mijn linkerhand nooit onder de lens vandaan te halen (behalve dan als ik in het menu wilde zijn.), Nu moet telkens weer mijn linkerhand erbij komen. Daar staat uiteraard wel tegenover dat ik nu haast niets meer in de menu's te zoeken heb.
Het is even wennen, Maar op de duur weet je niet beter.
Wat betreft het per ongeluk verzetten van RAW naar JPEG, Controleer voorlopig altijd je settings op het top lcd of door de info knop even in te drukken nadat je een aanpassing hebt gemaakt om problemen achteraf te voorkomen.
- Replay
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat is inderdaad een beetje lastig. Kan ik wel zeggen dat je moet kijken waarop je drukt maar dat is niet helemaal waar. Je kent je camera en doet veel automatisch en op gevoel,zonder te kijken. Om die reden heb ik altijd twee identieke camera's. Dan zit ik nooit te klooien met knoppen en instellingen.
Je kan de D90 altijd nog verkopen en nog een D600 bijkopen, dan is het probleem opgelost
Je kan de D90 altijd nog verkopen en nog een D600 bijkopen, dan is het probleem opgelost

- Daan
- Clublid
Herkenbaar
Ik kom ook van een D90 af en nu een D600 

- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Iso kun je ook zo instellen zodat deze bij het wieltje bij je duim zit. Zo heb ik hem bij de D90 ook.
Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
Werkt idd super! Werk al jaren zo.iefie schreef:Iso kun je ook zo instellen zodat deze bij het wieltje bij je duim zit. Zo heb ik hem bij de D90 ook.
Het omdraaien ben ik verder ook nog niet helemaal aan gewend, maar dit komt wel goed.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
- Meesterbas
- Forumlid
Ben benieuwd hoe...iefie schreef:Iso kun je ook zo instellen zodat deze bij het wieltje bij je duim zit. Zo heb ik hem bij de D90 ook.
http://www.basphotonic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | concert, people & more
Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
d3 eenvoudige ISOMeesterbas schreef:Ben benieuwd hoe...iefie schreef:Iso kun je ook zo instellen zodat deze bij het wieltje bij je duim zit. Zo heb ik hem bij de D90 ook.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
- Meesterbas
- Forumlid
Ja oké. Dan moet je nog steeds de min ingedrukt houden.
http://www.basphotonic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | concert, people & more
Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
uhhh....nee
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
Dit werkt alleen in A en S.
Dan heb je een wieltje over die aan ISO toegewezen wordt
ISO wordt ook zichtbaar op top LCD.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
- Meesterbas
- Forumlid
Bedankt voor de info. Ik begrijp 'm. Ik schiet voornamelijk handmatig en af en toe op diafragmavoorkeuze. Dan vind ik het toch onhandig als tussen de verschillende modes verschil zit in de bediening.Jasper schreef:Dit werkt alleen in A en S.
Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700