de metagegevens bevatten een conflict

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
joebar
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

de metagegevens bevatten een conflict

Bericht door joebar » za feb 16 2013 12:10 am

Hallo,

Als nieuweling met Lightroom 4 aan de slag gegaan. Boek van Scott Kelby erbij maar helaas in alle enthousiasme is er toch iets verkeerd gegaan.

Ik wilde de foto's van afgelopen jaren :mryellow: eens gaan sorteren.
Ik had alle foto"s in de map mijn afbeeldingen staan, grotendeels op jaartal gesorteerd. Dacht er goed aan te doen alles in een nieuwe map: mijn lightroom foto's (tip van scott) te plaatsen en tegelijkertijd al wat voorwerk zoals trefwoorden, dubbele uit sorteren via voorinstelling te doen. Ook de naam gewijzigd maar de nam verder niet gespecificeerd. Tevens een 2e copie optie ingesteld naar externe schijf
Ik heb een aantal foto's verplaatst (ze stonden al op de computer). Helaas naar een verkeerde map. Ik de foto's daarna handmatig ( in Windows) naar de juiste mappen verplaatst. hierna nog even zitten goochelen met de instelling met als gevolg dat er een behoorlijk aantal foto's (638 st :oops: ) ontbreekt.

Ik heb geprobeerd de foto's weer te koppelen maar ik krijg de melding : de metagegevens bevatten een conflict.

In het forum kan ik niets vinden . Op internet wel wat gevonden:

In de rasterweergave van Lightroom worden er waarschuwingen in afbeeldingscellen weergegeven als de foto's in uw catalogus zijn gewijzigd door een andere toepassing. Als een foto in Lightroom bijvoorbeeld een classificatie van één ster heeft, en de foto in een andere toepassing is bijgewerkt naar een classificatie van twee sterren, moet u besluiten welke classificatie u wilt aanhouden. Beide classificaties kunnen niet naast elkaar bestaan. In Lightroom kunt u conflicten in de metagegevens van foto's oplossen door de gegevens in de catalogus te overschrijven met metagegevens van de foto of het secundaire XMP-bestand, of door de metagegevens in het fotobestand of het secundaire XMP-bestand te overschrijven met de opgeslagen gegevens in de catalogus.

Klik in de rasterweergave op het waarschuwingspictogram in een cel.
Selecteer een van de volgende opties in het bevestigingsvenster:
Instellingen importeren vanaf schijf Hiermee worden de metagegevens van de foto of het secundaire XMP-bestand geïmporteerd, waardoor de fotogegevens in de catalogus worden overschreven.
Instellingen overschrijven Hiermee worden metagegevens uit de catalogus geëxporteerd naar het fotobestand en worden de gegevens in de foto of het secundaire XMP-bestand overschreven.
Niets doen Er wordt geen actie uitgevoerd. Als u deze optie selecteert, moet u er zeker van zijn dat de metagegevens van de foto in de catalogus geen conflict opleveren met gegevens in de foto of het secundaire XMP-bestand.

Welke optie kan ik het beste gebruiken: importeren vanaf de schijf of vanuit de catalogus en zijn hier nog risico's aan verbonden?
Kom hier helaas niet mee verder en wil het risico niet lopen dat er bestanden onbruikbaar worden.
Ik hoop dat het toch een beetje duidelijk overkomt want lastig om te achterhalen welke handelingen ik allemaal heb gedaan. Was zo vlijtig bezig :mryellow:

Overige tips zijn ook welkom!

Groet, Tom

joebar
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: de metagegevens bevatten een conflict

Bericht door joebar » za feb 16 2013 12:13 pm

Ik denk een antwoord gevonden te hebben : http://forums.adobe.com/message/4303394" onclick="window.open(this.href);return false;

paar kleine stukjes hieruit:

Metadata alerts in lightroom 4.1

It's not related to process version at all.
It just means that metadata in catalog differs from metadata in file (in your case probably changed by PS).
And you have to resolve this conflict by choosing which metadata Lightroom should keep and which one to discard.

You think of these message as "error messages". But there are no errors. There's a discrepancy between the catalog data and the image/xmp file, meaning that data saved to the catalog has not also been saved to file. This discrepancy can be resolved any time by saving to file the metadata that is in the catalog.
Let's say you edit a Raw photo. On your first <Save metadata to file> Lr creates a xmp file and writes the changes done in Lr into it.
Then you do some more editing, and/or changes to metadata (keywords, titles, etc.) which are all saved in the Lr catalog automatically while the xmp-file remains unchanged (unless you <automatically write changes to xmp> or do it manually). The image does not "accumulate multiple errors"; it's only that the changes saved in the catalog - one change or multiple changes - are not saved to xmp. You can <save changes to xmp> at any point and resolve the discrepancy between catalog and xmp.
It's really not much different than when you work in a word editing program. You don't hit <save> after every letter you type. You save from time to time and all the changes that have occurred since the last save are now written to file.

Bij mij gaat het echter om jpeg files. Wel met een paar aanpassingen (naam etc). Wordt hier ook een xmp bestand bij aangemaakt?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”