Cocking Lever

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
reneo57
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Cocking Lever

Bericht door reneo57 » za feb 16 2013 12:32 pm

Cocking Lever (charging handle or bolt handle) wat betend dit in het nederlands en waar dient het voor? heeft het met lange tijds opname te maken er staat een schaal van 25-50-100-300 verderop de schaal staat ook de B bulb denk in.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: dntteb

Bericht door gijs sandberg » za feb 16 2013 1:04 pm

Beste Rene
Volgens mij vertaalt dat zich als Vastzetschroef. Een goede draadontspanner heeft daartoe een schroefje, een MC-30 heeft een schuiifje.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: dntteb

Bericht door reneo57 » za feb 16 2013 1:10 pm

gijs sandberg schreef:Beste Rene
Volgens mij vertaalt dat zich als Vastzetschroef. Een goede draadontspanner heeft daartoe een schroefje, een MC-30 heeft een schuiifje.
Groeten, Gijs
Het is een schaal verdeling op de lens van m'n Yashica-B zijn het soms tijden die je vast kan zetten bij lange tijds opnamen
Laatst gewijzigd door reneo57 op za feb 16 2013 1:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Cocking Lever

Bericht door Jur » za feb 16 2013 1:11 pm

"Cocking lever" is een spanhendel; zoals "cocking a pistol" het spannen van een pistool is. In de fotografie komt de term o.a. voor bij het spannen van een mechanische sluiter, zoals bij technische camera's en het spannen van een mechanische zelfontspanner. Het heeft dus niet te maken met "vastzetten" = "locking".

Bij de Yashica A in mijn vitrine wordt de sluiter inderdaad gespannen met de zgn. "cocking lever"! :)
Jur

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » za feb 16 2013 1:16 pm

Jur schreef:"Cocking lever" is een spanhendel; zoals "cocking a pistol" het spannen van een pistool is. In de fotografie komt de term o.a. voor bij het spannen van een mechanische sluiter, zoals bij technische camera's en het spannen van een mechanische zelfontspanner. Het heeft dus niet te maken met "vastzetten" = "locking".

Bij de Yashica A in mijn vitrine wordt de sluiter inderdaad gespannen met de zgn. "cocking lever"! :)

Oke al iets duidelijker maar hoe te gebruiken? dus de schaal verdeling 25-50-100-300 zijn seconde tot ontspannen?

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za feb 16 2013 1:25 pm

Uit de handleiding van de Yashica A

Afbeelding

Kort samengevat:

1. Open de zoekerkap.
2. Stel het diafragma in op de gewenste waarde.
3. Stel de sluitertijd in op de gewenste waarde (in dit geval 1/25, 1/50, 1/100 of 1/300 sec)
4. Span de sluiter door de hendel naar beneden te drukken (na het spannen de sluitertijd niet meer wijzigen)
5. Ontspan de sluiter door op de ontspanknop te drukken.
Jur

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » za feb 16 2013 2:19 pm

Oke duidelijk :idea: , bedankt voor de uitleg ,stom van me het is gewoon sluitertijd maar ja een camera uit 1957 is even wennen :oops: zo'n camera is echt handmatig.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”