Hallo,
Toen ik laatst foto's aan het maken was (om mijn 85mm te testen) had ik mijn paraplutjes en Speedlights weer opgesteld. Ik blijf het toch lastig vinden om de 'light spill' onder controle te houden. In een woonkamer blijft dat waarschijnlijk altijd lastig, maar met paraplutjes vind ik het erg moeilijk.
Misschien dat een softbox meer controle geeft. Heeft iemand van jullie ervaring/tips voor Softboxen op Speedlights?
Melkman
Softbox voor speedlights
- melkman
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Softbox voor speedlights
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Softbox voor speedlights
Ja, heb zelf softboxen voor mijn speedlights gehad paar jaar geleden. Deze zijn idd veel beter te conroleren. helemaal als je er een grid bij koopt. zwarte/donkere achtergronden zijn bijna niet te doen met paraplu's. Heb daarna studioflitsers gekocht met softboxen.
Deze heb ik echter weer van de hand gedaan. en heb nu weer speedlights....
heb daar nu ook paraplu's voor maar afgelopen zondag daarmee een shoot gedaan (met zwarte achtergrond) en nu wil ik dus ook weer softboxen kopen.
als er weer een beetje geld is word dat de eerste aankoop.
Deze heb ik echter weer van de hand gedaan. en heb nu weer speedlights....

als er weer een beetje geld is word dat de eerste aankoop.

- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb een set van Interfit. Werkt prima!
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... t-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... t-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
die heb ik ook gehad idd. ideal omdat je dan met S bajonet werkt en bijna alle studioass kan gebruiken. klein nadeel is dat ze niet heel compact zijn. er zijn van dit soort systemen van phottix die demonteerbaar zijn en heel klein worden.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Dat ze niet zo compact zijnis inderdaad wel een nadeel. Het grote voordeel van deze set vind ik wel dat je de flitser kan draaien, zodat je CLS systeem goed werkt.
Een wat voordeliger oplossing is wellicht de softbox voor speedlights van Linkstar? (o.a. verkrijgbaar bij CameraNu)
Een wat voordeliger oplossing is wellicht de softbox voor speedlights van Linkstar? (o.a. verkrijgbaar bij CameraNu)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- melkman
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
@Riemke
Dat ziet er mooi uit! En inderdaad, het CLS blijft goed werken, dat is wel zo handig. Zit er aan de binnenkant nog een 'baffle' (hoe heet dat eigenlijk in het Nederlands?).
Dat ziet er mooi uit! En inderdaad, het CLS blijft goed werken, dat is wel zo handig. Zit er aan de binnenkant nog een 'baffle' (hoe heet dat eigenlijk in het Nederlands?).
Oude meuk is leuk.
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Baffle is een diffusor/diffusie doek.
Ik gebruik twee softboxen in combinatie met speedlights.
Een octabox van Phottix met grid. Heerlijk zacht licht door de grootte van de box en omdat de flitser indirect (via de binnenkant van de box) flitst. Tevens passen er meerdere flitsers in, handig als je meer licht nodig hebt. Overigens is het ook een nadeel dat de flitser in de box zit; het is wat moeilijker om de flitssterkte aan te passen bij manueel gebruik. Tevens is de sofbox wat moeilijker te kantelen (ik gebruik altijd een statief met boom-arm en dan is het geen probleem).
De andere is een goedkope softbox via e-bay; vierkant, 60x60 cm met uitstekende rand tegen spill. Die dingen heb je voor rond de 60 euro inclusief de speedlightring/bevestiging. Zoiets dus: http://www.qflash.nl/index.php?item=e-6 ... 53&lang=NL al heb je ze ook van andere merken (de mijne is overigens merkloos).
Beide softboxen zijn klein op te vouwen (de Phottix is een paraplu systeem, de andere een reflectiescherm systeem) en snel op te zetten. Maar omdat ik meestal alles handmatig instel gebruik ik voor bijna al mijn shoots de 60x60cm softbox.
Ik gebruik twee softboxen in combinatie met speedlights.
Een octabox van Phottix met grid. Heerlijk zacht licht door de grootte van de box en omdat de flitser indirect (via de binnenkant van de box) flitst. Tevens passen er meerdere flitsers in, handig als je meer licht nodig hebt. Overigens is het ook een nadeel dat de flitser in de box zit; het is wat moeilijker om de flitssterkte aan te passen bij manueel gebruik. Tevens is de sofbox wat moeilijker te kantelen (ik gebruik altijd een statief met boom-arm en dan is het geen probleem).
De andere is een goedkope softbox via e-bay; vierkant, 60x60 cm met uitstekende rand tegen spill. Die dingen heb je voor rond de 60 euro inclusief de speedlightring/bevestiging. Zoiets dus: http://www.qflash.nl/index.php?item=e-6 ... 53&lang=NL al heb je ze ook van andere merken (de mijne is overigens merkloos).
Beide softboxen zijn klein op te vouwen (de Phottix is een paraplu systeem, de andere een reflectiescherm systeem) en snel op te zetten. Maar omdat ik meestal alles handmatig instel gebruik ik voor bijna al mijn shoots de 60x60cm softbox.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb zo'n zelfde merkloze softbox als Weimaraner heeft. Is een prima ding. Hij heeft een verwijderbare interne diffusor en spreidt door de opstaande randen niet te ver uit. Je moet wel de speedlighthouder goed vastdraaien. Liever had ik daar iets gezien waar je de borgpin van de Nikon flitsers bij kunt gebruiken.
De softbox vouwt erg compact op en vouwt vanzelf uit als je hem uit de verpakking haalt.
Er zit ook een speedring bij om hem op studioflitsers met een Bowens S-type aansluiting te kunnen gebruiken.
De softbox vouwt erg compact op en vouwt vanzelf uit als je hem uit de verpakking haalt.
Er zit ook een speedring bij om hem op studioflitsers met een Bowens S-type aansluiting te kunnen gebruiken.