Deventer in zwart / wit

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
R3MCO
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Deventer in zwart / wit

Bericht door R3MCO » vr feb 15 2013 11:30 pm

Mijn eerste zwart wit serie... (Uiteraard weer geschoten met de Nikon1 V1 met 10-30)

Ik hoor uiteraard graag wat er goed of juist fout is.

1
Afbeelding
Settings: 5 sec, ƒ/7.1, ISO 400, 12.7 mm

2
Afbeelding
Settings: 4 sec, ƒ/11, ISO 400, 10 mm

3
Afbeelding
Settings: 15 sec, ƒ/11, ISO 400, 10 mm
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip

miorob

Re: Deventer in zwart / wit

Bericht door miorob » vr feb 15 2013 11:47 pm

foto 1 Top plaat voor Z/W
foto 2 ook mooi maar misschien beter geweest in portrait
foto 3 vind ik de minste, dat komt denk ik omdat ik deze iets wat flets vind en dat komt weer door de hoeveelheid ruis denk ik.

verder hele mooie pics :D

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » vr feb 15 2013 11:57 pm

miorob schreef:foto 1 Top plaat voor Z/W
foto 2 ook mooi maar misschien beter geweest in portrait
foto 3 vind ik de minste, dat komt denk ik omdat ik deze iets wat flets vind en dat komt weer door de hoeveelheid ruis denk ik.

verder hele mooie pics :D
Foto 1 Thnx!

Foto 2, Jah... ik heb iets met textuur van muren haha. Vind het erg mooi hoe het licht valt op b.v. gemetselde muren. Mischien dat ik er daarom zoveel van wil laten zien...

Foto 3 Ik ben het eens met de opmerking over de ruis. Deze is naar mijn idee meer op gaan vallen door het zwart wit. Mischien dat ik dit nog wat kan onderdrukken in LR maar ook daarmee ben ik nog wat aan het stoeien her en der.
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip

Christhaa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Christhaa » za feb 16 2013 12:02 am

nummer 1 vind ik niet echt super.. (dat is mijn smaak hihi)
nummer 2 vind ik erg mooi! ook hoe het licht zich verspreid in de lamp.
nummer 3.. vraag ik me af wat er in de lucht vliegt. (voor de rest is het een mooie plaat)

Leuke serie :D
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » za feb 16 2013 12:17 am

Christhaa schreef:nummer 1 vind ik niet echt super.. (dat is mijn smaak hihi)
nummer 3.. vraag ik me af wat er in de lucht vliegt. (voor de rest is het een mooie plaat)

Foto 1 Is voor mij nieuw, d.w.z. normaal zou ik zo'n tafeltje niet fotograferen maar dit stond erg mooi in het toch al smalle straatje...

Foto 2 Is ook mijn favoriet (mooie textuur...)

Foto 3 Hmm ja tips?

Bedankt!

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Piepenholleke » za feb 16 2013 9:50 am

R3MCO schreef:
Christhaa schreef:

Foto 3 Hmm ja tips?

Bedankt!

Mooie foto's.

Foto 3. Zou dit reflectie kunnen zijn van het licht in/op het glas van de camera?
Foto 2 kent ook enige lichtvlekjes. Een in de donkere partij op de boog tussen te twee gevels en 1 onder de boog van het "poortje". Gelet op de lichtsterkte van deze "vlekjes" lijken
mij dit geen lichtpunten.
Met vriendelijke groet,
Huub.

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » za feb 16 2013 11:50 am

Nr 1 vind ik de mooiste met wat opmerkingen

Strijklicht is mooi alleen het onderwerp staat wat te centraal, misschien wat meer van de steeg had volgens mij een beter beeld opgeleverd.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » zo feb 17 2013 1:09 pm

Piepenholleke schreef:
Mooie foto's.

Foto 3. Zou dit reflectie kunnen zijn van het licht in/op het glas van de camera?
Foto 2 kent ook enige lichtvlekjes. Een in de donkere partij op de boog tussen te twee gevels en 1 onder de boog van het "poortje". Gelet op de lichtsterkte van deze "vlekjes" lijken
mij dit geen lichtpunten.
Zouden deze vlekjes kunnen komen door het gebruik van een UV filter? Deze zit namelijk standaard op de lens. Ik heb wel eens horen zeggen dat dit niet handig is bij het fotograferen in de avond/nacht.
Klinkt logisch want er valt natuurlijk ook weinig uv te filteren wanneer de zon er niet is...

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » zo feb 17 2013 3:02 pm

MarcoD90 schreef:Nr 1 vind ik de mooiste met wat opmerkingen

Strijklicht is mooi alleen het onderwerp staat wat te centraal, misschien wat meer van de steeg had volgens mij een beter beeld opgeleverd.
Dit was het compromis, ik wilde namelijk niet dat er aan de rechterkant een fiets bij op kwam te staan. Ik wilde juist de sfeer van dit oude straatje zo authentiek mogelijk houden...

iJoost

Bericht door iJoost » zo feb 17 2013 7:11 pm

Wat daar in de lucht vliegt is inderdaad typisch een reflectie. Even puntspiegelen in het midden van het beeld en je weet waar ie vandaan komt. Moet je mee oppassen als je een filter gebruikt in het donker met heldere lichtbronnen in het beeld.

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » zo feb 17 2013 8:07 pm

iJoost schreef:Wat daar in de lucht vliegt is inderdaad typisch een reflectie. Even puntspiegelen in het midden van het beeld en je weet waar ie vandaan komt. Moet je mee oppassen als je een filter gebruikt in het donker met heldere lichtbronnen in het beeld.

Bedankt voor je reactie,

Die vlekjes zijn dus te wijten aan het gebruik van een uv-filter en door fotograferen in de nacht waarbij sterke lichtbronnen in beeld zijn?

iJoost

Bericht door iJoost » zo feb 17 2013 8:34 pm

Hoogstwaarschijnlijk wel. De andere glasoppervlakken kunnen dit op zich ook veroorzaken. Maar een filter zit uiteraard veel verder naar voren en heeft (tenzij het een duur filter is) meestal toch ook een wat minder goede antireflectie-laag als het objectief zelf. Dus dat is zeker de eerste verdachte. Of dat een reden is om meteen maar helemaal geen UV-filter meer te gebruiken moet ieder uiteraard voor zich zelf uitmaken.

(Ik laat ze er lekker opzitten omdat mijn vingers nu eenmaal overal zijn als ik enthousiast aan het fotograferen ben. En wegpoetsen van de vingervlekken kan zich dan beperken tot het goedkopere glas.)

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » ma feb 18 2013 12:36 pm

iJoost schreef:Hoogstwaarschijnlijk wel. De andere glasoppervlakken kunnen dit op zich ook veroorzaken. Maar een filter zit uiteraard veel verder naar voren en heeft (tenzij het een duur filter is) meestal toch ook een wat minder goede antireflectie-laag als het objectief zelf. Dus dat is zeker de eerste verdachte. Of dat een reden is om meteen maar helemaal geen UV-filter meer te gebruiken moet ieder uiteraard voor zich zelf uitmaken.

(Ik laat ze er lekker opzitten omdat mijn vingers nu eenmaal overal zijn als ik enthousiast aan het fotograferen ben. En wegpoetsen van de vingervlekken kan zich dan beperken tot het goedkopere glas.)
Het is een vrij goedkoop hoya filtertje idd. Helaas vielen me deze vlekjes tijdens het fotograferen niet op. De volgende keer wanneer ik s'avonds / s'nachts fotografeer laat ik het filter er gewoon af. Kleine moeite...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”