Ik hoor uiteraard graag wat er goed of juist fout is.
1

Settings: 5 sec, ƒ/7.1, ISO 400, 12.7 mm
2

Settings: 4 sec, ƒ/11, ISO 400, 10 mm
3

Settings: 15 sec, ƒ/11, ISO 400, 10 mm

Foto 1 Thnx!miorob schreef:foto 1 Top plaat voor Z/W
foto 2 ook mooi maar misschien beter geweest in portrait
foto 3 vind ik de minste, dat komt denk ik omdat ik deze iets wat flets vind en dat komt weer door de hoeveelheid ruis denk ik.
verder hele mooie pics

Foto 1 Is voor mij nieuw, d.w.z. normaal zou ik zo'n tafeltje niet fotograferen maar dit stond erg mooi in het toch al smalle straatje...Christhaa schreef:nummer 1 vind ik niet echt super.. (dat is mijn smaak hihi)
nummer 2 vind ik erg mooi! ook hoe het licht zich verspreid in de lamp.
nummer 3.. vraag ik me af wat er in de lucht vliegt. (voor de rest is het een mooie plaat)
Leuke serie

R3MCO schreef:Christhaa schreef:
nummer 2 vind ik erg mooi! ook hoe het licht zich verspreid in de lamp.
nummer 3.. vraag ik me af wat er in de lucht vliegt. (voor de rest is het een mooie plaat)
Leuke serie
Foto 3 Hmm ja tips?
Bedankt!

Zouden deze vlekjes kunnen komen door het gebruik van een UV filter? Deze zit namelijk standaard op de lens. Ik heb wel eens horen zeggen dat dit niet handig is bij het fotograferen in de avond/nacht.Piepenholleke schreef:
Mooie foto's.
Foto 3. Zou dit reflectie kunnen zijn van het licht in/op het glas van de camera?
Foto 2 kent ook enige lichtvlekjes. Een in de donkere partij op de boog tussen te twee gevels en 1 onder de boog van het "poortje". Gelet op de lichtsterkte van deze "vlekjes" lijken
mij dit geen lichtpunten.

Dit was het compromis, ik wilde namelijk niet dat er aan de rechterkant een fiets bij op kwam te staan. Ik wilde juist de sfeer van dit oude straatje zo authentiek mogelijk houden...MarcoD90 schreef:Nr 1 vind ik de mooiste met wat opmerkingen
Strijklicht is mooi alleen het onderwerp staat wat te centraal, misschien wat meer van de steeg had volgens mij een beter beeld opgeleverd.

iJoost schreef:Wat daar in de lucht vliegt is inderdaad typisch een reflectie. Even puntspiegelen in het midden van het beeld en je weet waar ie vandaan komt. Moet je mee oppassen als je een filter gebruikt in het donker met heldere lichtbronnen in het beeld.

Het is een vrij goedkoop hoya filtertje idd. Helaas vielen me deze vlekjes tijdens het fotograferen niet op. De volgende keer wanneer ik s'avonds / s'nachts fotografeer laat ik het filter er gewoon af. Kleine moeite...iJoost schreef:Hoogstwaarschijnlijk wel. De andere glasoppervlakken kunnen dit op zich ook veroorzaken. Maar een filter zit uiteraard veel verder naar voren en heeft (tenzij het een duur filter is) meestal toch ook een wat minder goede antireflectie-laag als het objectief zelf. Dus dat is zeker de eerste verdachte. Of dat een reden is om meteen maar helemaal geen UV-filter meer te gebruiken moet ieder uiteraard voor zich zelf uitmaken.
(Ik laat ze er lekker opzitten omdat mijn vingers nu eenmaal overal zijn als ik enthousiast aan het fotograferen ben. En wegpoetsen van de vingervlekken kan zich dan beperken tot het goedkopere glas.)