Produkttent zwart of wit

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Produkttent zwart of wit

Bericht door whoami » ma feb 18 2013 9:11 pm

Ik ben op zoek naar een produkttent. Nu zie ik meestal een opvouwbare in het wit maar sommigen verkopen ook een zwarte uitvoering. Geprobeerd het antwoordt te Googlen maar geen resultaat gevonden wat nu het echte verschil is tussen een witte of zwarte uitvoering.

Weet iemand uit ervaring wat het verschil is?

Ik zoek een model van minimaal 75x75 zonder lampjes, dus als je wat hebt...pb

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Re: Produkttent zwart of wit

Bericht door yzf1kr » ma feb 18 2013 9:44 pm

Waarvoor wil je de tent gebruiken?

Tenten hebben sowieso niet mijn voorkeur, resultaten zijn zelden goed. Ze zijn leuk voor de webshop amateur die zonder kennis een aardig fotootje wil maken.

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » ma feb 18 2013 9:55 pm

yzf1kr schreef: Ze zijn leuk voor de webshop amateur die zonder kennis een aardig fotootje wil maken.
nou dan komt dat toch mooi uit in dit geval..... :P

lol. zonder grappen.. ik moet op dit moment wat producten fotograferen die van chroom zijn met gebogen delen erin wat dus mega spiegeld. dan wil je echt wel zo'n tent kwam ik achter. ik zie me hele huiskamer erin terug. heb nu zelf een soort iglo eromheen gebouwd van papier om de spiegeling minimaal te houden.
maar wit of zwart.... hangt er maar net af wat je nodig hebt denk ik zo.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma feb 18 2013 10:04 pm

Ik heb altijd begrepen dat zo'n tent gebruikt wordt om schaduwvrije verlichting te krijgen door de lampen door het doek te laten schijnen.
Dat gaat bij een witte stukken beter dan bij een zwarte tent.
Achtergronden zijn in verschillende kleuren te krijgen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » ma feb 18 2013 10:04 pm

toevallig was ik een tijdje geleden aan het zoeken op internet;
ik had een ministudio zien staan bij de Xenox; daar is men op 't web niet zo tevreden over
al doende kwam ik wel wat eigen maaksel tegen, met een Ikea doos.

jawel, hier op onze eigen NCN: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hilit=ikea
en hier: http://forum.belgiumdigital.com/f20/goe ... 53699.html

kijk maar eens; ik heb er verder nog geen werk van gemaakt, dus kan ook niet uit ervaring praten.
vrgr
Sándor
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » ma feb 18 2013 10:18 pm

Ik heb nog even doorgezocht en kwam op de volgende site terecht.

http://www.lighttent.eu/lichttenten-c-1.html

Bij de omschrijving van het zwarte model lees ik dat dit bedoeld is voor de glimmende producten zoals; flessen, sieraden, chromen en zilveren producten.

Waar ik het voor nodig heb. Ik moet binnenkort produktfotos gaan maken voor een bakkerij. Ze willen dit op een volledig witte achtergrond. Denk daarbij aan broodjes, hartige broodjes, chipszakjes, koekjes met of zonder verpakkingen (reflectie!!) taarten etc.

Als ik het thuis kon doen had ik wellicht studiolampen gebruikt en een rol wit papier. Maar nu komt mijn probleem. Ik moet de foto's in het buitenland maken maar heb een beperkt bagage. Ik heb een extra koffer voor fotomateriaal maar een rol wit papier zal ik niet mee kunnen nemen (smalste is 1.38). Of ik zal daar vellen a0 papier moeten kopen. Vandaar dat ik dacht aan een opvouwbaar lichttent.

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » ma feb 18 2013 10:24 pm

Sandor Gora schreef:toevallig was ik een tijdje geleden aan het zoeken op internet;
ik had een ministudio zien staan bij de Xenox; daar is men op 't web niet zo tevreden over
al doende kwam ik wel wat eigen maaksel tegen, met een Ikea doos.

jawel, hier op onze eigen NCN: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hilit=ikea
en hier: http://forum.belgiumdigital.com/f20/goe ... 53699.html

kijk maar eens; ik heb er verder nog geen werk van gemaakt, dus kan ook niet uit ervaring praten.
vrgr
Sándor
Grappig ik was dit Ikea studiootje al tegengekomen. Misschien is het een optie alleen dat kan ik niet meenemen en zal ik daar moeten kopen.

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » ma feb 18 2013 10:32 pm

kent die bakker in dat buitenland niet iemand met een restaurant?
ik denk aan die rollen papier waar hier een chinees de tafel wel mee dekt...
en anders een laken van de bakker z'n bed?
Sándor Góra

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » ma feb 18 2013 10:45 pm

Papier van de Chinees heeft meestal een patroon wat je weer terug ziet in de foto.
Een laken is een optie maar het probleem waar ik denk ik tegenaan ga lopen is.
Als ik taarten ga fotograferen wordt de laken heel snel vies. Met een rol papier kon ik dat makkelijk afscheuren en vellen papier is makkelijk te vervangen. Ik zit ook te denken om de ondergrond met een acryl plaat te doen, dit makkelijk af te nemen alleen moet ik kijken of deze niet teveel spiegeling gaat geven.

Maar is er ook iemand die ervaring heeft met de zwarte en witte tent?

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » ma feb 18 2013 10:51 pm

tot slot van mij (geen ervaring met tenten):
- taartresten zijn vettig, dat wordt niks met acrylplaten en schoonmaken, dat blijf je zien
- Blokker heeft van die ronde taartpapieren die je onder een taart doet
succes!
Sándor Góra

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » ma feb 18 2013 11:06 pm

Sandor Gora schreef:tot slot van mij (geen ervaring met tenten):
- taartresten zijn vettig, dat wordt niks met acrylplaten en schoonmaken, dat blijf je zien
- Blokker heeft van die ronde taartpapieren die je onder een taart doet
succes!
Bedankt voor de tips.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » di feb 19 2013 9:38 am

plincky schreef: lol. zonder grappen.. ik moet op dit moment wat producten fotograferen die van chroom zijn met gebogen delen erin wat dus mega spiegeld. dan wil je echt wel zo'n tent kwam ik achter. ik zie me hele huiskamer erin terug. heb nu zelf een soort iglo eromheen gebouwd van papier om de spiegeling minimaal te houden.
maar wit of zwart.... hangt er maar net af wat je nodig hebt denk ik zo.
Nee, geloof me dan wil je zeker geen tent.
Het probleem van tenten is dat ze heel difuus licht geven, dat van alle kanten komt. Juist bij glanzende en chrome materialen wil je hard en strak licht.
Jouw werkwijze mbv allerlei karton, etc is de beste.

whoami schreef:Waar ik het voor nodig heb. Ik moet binnenkort produktfotos gaan maken voor een bakkerij. Ze willen dit op een volledig witte achtergrond. Denk daarbij aan broodjes, hartige broodjes, chipszakjes, koekjes met of zonder verpakkingen (reflectie!!) taarten etc.

Als ik het thuis kon doen had ik wellicht studiolampen gebruikt en een rol wit papier. Maar nu komt mijn probleem. Ik moet de foto's in het buitenland maken maar heb een beperkt bagage. Ik heb een extra koffer voor fotomateriaal maar een rol wit papier zal ik niet mee kunnen nemen (smalste is 1.38). Of ik zal daar vellen a0 papier moeten kopen. Vandaar dat ik dacht aan een opvouwbaar lichttent.
Bedenk dat je het over 2 verschillende soorten product fotografie hebt. Je hebt het over simpele zaken als verpakkingen, en je hebt het over voedsel. Beide vragen een totaal andere aanpak wbt belichting.

In beide gevallen zou ik geen tent gebruiken, als je een tent op voedsel gaat gebruiken slaat het helemaal dood, je raakt alle contrast en diepte kwijt.

Wil je het simpel doen, dan zet je een tafel voor het raam, leg je er een wit tafel laken of papier er op, eventueel een glasplaat er op. Je licht vanuit het raam komt mooi van achter over je voedsel, en van voren kan je het dan nog een beetje bijlichten met een reflector.

Natuurlijk is het niet zo mooi als met gecontroleerd studiolicht, maar nog altijg vele malen mooier als met een tent.

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » di feb 19 2013 10:53 am

Dat van de taarten in een produkttent leek mij ook geen goed idee. Maar grotendeels de normale packshots wou ik in een tent doen.
Ik denk uiteindelijk dat het toch op tafel met een tafelkleed of papier het beste is. Ik neem 2 sb flitsers mee en een reflectiescherm. Heel misschien ook 2 multiblitz compactlite.
Aan licht heb ik dan niet te klagen.

Het liefst had ik een rol papier van 1.38breed maar helaas hebben ze dat daar niet. Of A0 te krijgen is zal ik vanuit hier moeten uitzoeken.

Heb je nog tips of links wbt belichting? Softbox of witte of zwarte plu?

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”