Groothoeklens voor vastgoed en landschappen

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
deborahm

Groothoeklens voor vastgoed en landschappen

Bericht door deborahm » wo feb 20 2013 1:14 pm

Hierbij mij eerste berichtje op dit forum.

Onlangs heb ik een Nikon D3200 met 18-105 lens gekocht. Dit is voor prive-gebruik.
Ik werk in de makelaardij en doe daar de fotografie van de woning. (Nu gebruik ik daarvoor een Sony Nex-3 met de zogenoemde pancake lens, SEL-16F28, maar deze vind ik eigenlijk niet scherp genoeg)

Voor de Nikon wil ik graag een groothoeklens aanschaffen die ik voor zowel woningen als landschappen kan gebruiken.
Ik heb veel rescensies gelezen over de 10-24, 10-24 en 14-24 lens van Nikon. Ik lees dat deze perfect is voor de landschappen, maar is deze ook goed voor vastgoedfoto's? De 14-24 vind ik trouwens wel erg prijzig. Iets té prijzig om als hobby te gebruiken..

Ook zie ik net deze lens die binnenkort uitkomt : http://store.nikon.nl/nikkor-objectieve ... DA/details" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand nog tips? Het zijn dure lenzen dus ik wil graag zeker van mijn zaak zijn.

Alvast bedankt!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Groothoeklens voor vastgoed en landschappen

Bericht door Patrick » wo feb 20 2013 1:28 pm

De 14-24 is een FX objectief en op een DX camera gewoon overdreven. En niet erg groothoekig ook trouwens.

Naast de Nikon 10-24 en 12-24 zijn ook de Tokina 11-16 f2.8 en 12-24 f4 erg populair. En Sigma maakt een hele aardige 10-20. Kijk eens op photozone.de naar wat reviews.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo feb 20 2013 1:38 pm

De Sigma 8-16 niet vergeten.

Een lens met een grotere beeldhoek is er niet, tenzij je een fisheye neemt.

deborahm

Bericht door deborahm » wo feb 20 2013 1:44 pm

Het gaat mij niet per se om de grootste groothoek. Ik vind het ook belangrijk dat, vooral bij vastgoed, het beeld niet te veel vervormd...

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo feb 20 2013 1:47 pm

Beste Debora,
Welkom.
Het onderwerp Makelaardij is al eerder ter sprake gekomen, gebruik de zoekfunctie bovenin eens.
In fotografie heet wat je zoekt Architectuur-fotografie.
Een echte fotograaf laat dat niet aan een makelaar over en zou zelf nimmer een zoomlens gebruiken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » wo feb 20 2013 1:51 pm

Ik heb je eerste post nog eens doorgelezen.

Als je nu een NEX3 gebruikt, en daarmee je foto’s niet scherp genoeg krijgt, dan denk ik eerder dat het aan je werkwijze ligt dan aan je camera.

deborahm

Bericht door deborahm » wo feb 20 2013 2:03 pm

yzf1kr schreef:Ik heb je eerste post nog eens doorgelezen.

Als je nu een NEX3 gebruikt, en daarmee je foto’s niet scherp genoeg krijgt, dan denk ik eerder dat het aan je werkwijze ligt dan aan je camera.
Zou kunnen..
Wat zou ik verkeerd kunnen doen?
Ik gebruik in ieder geval een statief..

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » wo feb 20 2013 7:09 pm

Ik ben werkzaam in de monumentenzorg en fotografeer dus veel architectuur. Inmiddels heb ik een FX camera, met dito groothoek, maar tot voor kort schoot ik met een D300 in combinatie met de Tokina 12-24 f4 lens. Dat objectief had weinig vertekening. Ook in andere opzichten is dat een prima lens. Gebouwd als een tank bovendien. Ik kan het je dus van harte aanbevelen, net als vele andere hier. Zorg er wel voor dat je de tweede versie koopt. De eerste versie had geen scherpstelmotor. Op jouw camera zou dat betekenen dat je met de had scherp moet stellen. versie II heeft die motor wel.

Op mijn website vind je talloze foto's die met dit objectief zijn gemaakt. Kijk maar eens naar de foto' die ik in de kerk van Krewerd maakte, in de provincie Groningen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

deborahm

Bericht door deborahm » wo feb 20 2013 7:15 pm

Bedankt! Is de Tokina 12-24 vergelijkbaar met de Nikon 10-24 en 12-24 ?

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » wo feb 20 2013 7:17 pm

Is een shift lens dan niet beter? Kun je de vervorming goed corrigeren.

En wat je bij interieur foto's ook wel ziet is dat men HDR foto's maakt voor mooiere belichte foto

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 20 2013 8:34 pm

wiebeterpstra schreef:Is een shift lens dan niet beter? Kun je de vervorming goed corrigeren.
Zou op zichzelf heel waardevol kunnen zijn om relatief makkelijk en snel reeds tijdens de opnamen het zaakje te corrigeren. Hoef je het achteraf niet te doen. Ware het niet dat de TS een DX-camera heeft. Daarmee gaat de praktische betekenis voor architectuurfotografie met de bestaande shift-brandpunten een heel stuk verloren. De brandpunten zijn niet kort genoeg voor het DX formaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo feb 20 2013 8:41 pm

WiebeTerpstra, je verwart normale perspectivische vertekening met lensfouten als ton- of kussenvormige vertekening.
En als je weinig of geen ton- of kussenvormige vertekening wil zou je eigenlijk helemaal geen zoomobjectieven moeten gebruiken, hoewel ook ik van die Tokina 12-24mm uitstekende, weinig vertekende opnamen heb gezien. Een aanrader, mijns inziens. En die Tokina'tjes vind je op Marktplaats al voor prijzen tussen de 250 en 300 Euro.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » wo feb 20 2013 9:07 pm

Deborah moet wel versie II van het Tokina-objectief hebben, anders moet ze met de hand scherpstellen. Kweenie of die er al tweede hands zijn. Mocht je toch nog vertekening hebben, schaf dan voor een luttel bedrag PT lens aan. Daarmee wordt lens-specifieke vertekening verwijderd en kun je perspectivische vertekening corrigeren. Wel niet zo mooi als met een shift objectief, maar toch heel aardig. Ik gebruik het in elk geval dagelijks.

Overigens: ik heb een paar jaar geleden mijn huis te koop gezet en wat interieuropnamen gemaakt met het Tokina-objectief. Dan zie je toch wel dat zo'n groothoek met name bij huiskamers en zo het beeld behoorlijk uitrekt, waardoor de kamer veel groter lijkt dan hij in werkelijkheid is. Dat is natuurlijk ook een vorm van vertekening. Grappig is dat je dan gewoon wat inzoomt, bij 18mm is het 'uitrekeffect' eigenlijk niet meer aanwezig. Bij exterieuropnamen doet het zich veel minder voor.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

DKF

Bericht door DKF » wo feb 20 2013 9:09 pm

Ik heb (nog) een D300 icm een tokina 11-16mm 2.8 (ong 400 euro op MP). Perfecte combo. Voor mijn D3 schaf ik (zodra de rek het toelaat) een 14-24mm aan en dan gaat de d300 en de tokina de deur uit.

Afbeelding

Nikon D90 & Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X

Afbeelding

Nikon D300 & Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X
Laatst gewijzigd door DKF op wo feb 20 2013 9:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 20 2013 9:13 pm

Jos schreef:Dan zie je toch wel dat zo'n groothoek met name bij huiskamers en zo het beeld behoorlijk uitrekt, waardoor de kamer veel groter lijkt dan hij in werkelijkheid is.
Vandaar dat je zeker niet te groothoekig moet werken voor opnamen ten behoeve van de makelaardij. Is het verschil te groot met de werkelijkheid, komen mensen het object bezichtigen, werkt het uiteindelijk tegen je omdat ze zich "bedrogen" voelen.

@DKF
Aardige voorbeelden met betrekking tot extreem groothoek, maar heeft weinig van doen met het onderwerp, een lens ten behoeven van de makelaardij. De gebruikte hoeken zijn bovendien te extreem voor gebruik in de makelaardij.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo feb 20 2013 9:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”