D800 en de 24-70: moeilijke combi?
Re: D800 en de 24-70: moeilijke combi?
Goeiemorgen,
Dit is m'n eerste posting op dit forum.
Ondertussen ben ik ongeveer al drie weken op Nikon (D800) overgestapt.
Gaandeweg ben ik er mij terdege van bewust geworden dat deze kamera een zeer stijle 'learning curve' heeft. Ondanks mijn jaren lange professionele ervaring is het toch wel even 'wennen'...
De ervaringen die ik opdeed met de technische kamera (4"x5" en 13x18 cm) en middenformaat (6x6) plus meer dan 35 jaar (kleuren-) doka, komen hier zeker van pas en geven mij 't voordeel.
De D800 is bijna even veeleisend als een middenformaat (P25+) - laat staan een vlakfilm kamera.
Alles valt of staat met een verzorgde opname techniek, en ook in iets mindere mate de keuze van de optiek. Ik heb zo de indruk dat die VR II technologie op de D800 toch wel een beetje het verschil maakt. Vergelijk maar een 'D' lens met een 'G-N-VR', uit de hand, en met wat pixelpeeping zie je het zo.
Maar geen kwaad woord over de 'D' objectieven, zeker niet.
Na de beslissing om over te stappen, heb ik een D800 met een 14-24 mm kunnen lenen en dan een 16-35 mm. Beide optieken zijn uitstekend (ook eigenzinnig en veel eisend) maar de 16-35 mm heeft wel het grote voordeel van de VR technologie en hoeft, ook optisch, niet onder te doen voor zijn grote broer, zeker weten!
En die VR maakt nu eenmaal ook deel uit van de opname techniek...
Ik heb zo de indruk dat de D800 toch wel iets meer een 'statief kamera' is dan de andere Nikon modellen, en daar moeten we gewoon mee leren leven.
Een hogere sluitersnelheid en dito ASA is ook een antwoord, maar blijf werken op het 'ideale' diafragma, F8 in dit geval, anders komt de diffractie bij hogere F, of de wolligheid bij lagere F, om de hoek kijken, en dat is een ander paar mouwen.
Dit is m'n eerste posting op dit forum.
Ondertussen ben ik ongeveer al drie weken op Nikon (D800) overgestapt.
Gaandeweg ben ik er mij terdege van bewust geworden dat deze kamera een zeer stijle 'learning curve' heeft. Ondanks mijn jaren lange professionele ervaring is het toch wel even 'wennen'...
De ervaringen die ik opdeed met de technische kamera (4"x5" en 13x18 cm) en middenformaat (6x6) plus meer dan 35 jaar (kleuren-) doka, komen hier zeker van pas en geven mij 't voordeel.
De D800 is bijna even veeleisend als een middenformaat (P25+) - laat staan een vlakfilm kamera.
Alles valt of staat met een verzorgde opname techniek, en ook in iets mindere mate de keuze van de optiek. Ik heb zo de indruk dat die VR II technologie op de D800 toch wel een beetje het verschil maakt. Vergelijk maar een 'D' lens met een 'G-N-VR', uit de hand, en met wat pixelpeeping zie je het zo.
Maar geen kwaad woord over de 'D' objectieven, zeker niet.
Na de beslissing om over te stappen, heb ik een D800 met een 14-24 mm kunnen lenen en dan een 16-35 mm. Beide optieken zijn uitstekend (ook eigenzinnig en veel eisend) maar de 16-35 mm heeft wel het grote voordeel van de VR technologie en hoeft, ook optisch, niet onder te doen voor zijn grote broer, zeker weten!
En die VR maakt nu eenmaal ook deel uit van de opname techniek...
Ik heb zo de indruk dat de D800 toch wel iets meer een 'statief kamera' is dan de andere Nikon modellen, en daar moeten we gewoon mee leren leven.
Een hogere sluitersnelheid en dito ASA is ook een antwoord, maar blijf werken op het 'ideale' diafragma, F8 in dit geval, anders komt de diffractie bij hogere F, of de wolligheid bij lagere F, om de hoek kijken, en dat is een ander paar mouwen.
Ik heb het een tijd aangekeken. De resultaten van de D800 met de 24-70 zijn zeer wisselend. De ene keer doet ie het prima, de andere keer pist ie er volledig naast. Meestal focus achter het onderwerp. Onlangs een campagne-shoot gedaan, op statief, ik moest alles handmatig focussen, want de D800 was met de 24-70 NIET scherp op het scherpstelpunt. Later weer uit de hand scherpe shots bij een evenement. Afgelopen zaterdag een familieportret, geen probleem. Een paar dagen later een zakelijk portret op locatie met flitsset, geen één scherp op AF (1/200 op f6.3), ook hier gekozen voor MF, wat natuurlijk niet werkt uit de hand, ik kreeg een paar scherpe. Toen de 85mm erop op AF en alles scherp.
De 24-70 op de D700 is ook alles scherp.
Ik weet het niet hoor, behalve dat ik het niet meer vertrouw die combi. Ik kan er niks mee, je slaat een complete flater wanneer je staat te prutsen omdat de boel niet scherp is: "sorry hoor, maar ik krijg de foto niet scherp, even een andere lens pakken...."
Morgen even kijken of ze bij Nikon Service wat kunnen zien of doen....
De 24-70 op de D700 is ook alles scherp.
Ik weet het niet hoor, behalve dat ik het niet meer vertrouw die combi. Ik kan er niks mee, je slaat een complete flater wanneer je staat te prutsen omdat de boel niet scherp is: "sorry hoor, maar ik krijg de foto niet scherp, even een andere lens pakken...."
Morgen even kijken of ze bij Nikon Service wat kunnen zien of doen....
klijnfotografie.com
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Het vervelende van het AF finetunen is dat het brandpuntafhankelijk is. Bij een zoom moet je dus "middelen" voor de diverse brandpunten. Ook als er zowel backfocus als frontfocus wordt gevonden.
Hoor graag wat de uitkomst is.
Hoor graag wat de uitkomst is.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dat klopt Marten. Het is niet zo een probleem als het verloop beperkt blijft. Maar soms zijn de verschillen groot en dan zit er niks anders op dan een rondje Beverwijk. Daarom vind ik de oplossing van Sigma fraai om op meerdere brandpuntafstanden en afstanden tot objecten de AF gescheiden aan te passen.
Lock
Lock