deborahm schreef:yzf1kr schreef:Ik heb je eerste post nog eens doorgelezen.
Als je nu een NEX3 gebruikt, en daarmee je foto’s niet scherp genoeg krijgt, dan denk ik eerder dat het aan je werkwijze ligt dan aan je camera.
Zou kunnen..
Wat zou ik verkeerd kunnen doen?
Ik gebruik in ieder geval een statief..
Er zit gewoon een verkeerd objectief op die camera. Je zou kunnen zeggen dat de NEX3 ongeveer evenveel kwaliteit zou moeten leveren als de Nikon D3200. De sensor is even groot. Het pancake objectief maakt dat je de goedkoopste kit hebt, en dat was nu net de fout. Als dat objectief nu er voor 50 euro op was gedaan, oké.
Volgens Klaus Schroiff is de 16mm vastbrandpunt de uitzondering die de regel bevestigd. De regel is dat zoom objectieven altijd minder van kwaliteit zijn dan een vastbrandpunt, zoals de Sony pancake. De Sony pancake is dus redelijk beroerd. Wel een aanjager voor de economie, want de winkel weet zeker dat je weer terug komt.
Lees de test eens:
http://www.photozone.de/sony_nex/728-sony16f28nex7
Met een effectief bereik van 24 millimeter zou je normaal ook weinig groothoekvervorming moeten hebben.
Voor een landschap is een 24 millimeter bereik goed te doen. De landschapsfotografen die ik ken gebruiken een 80-200 zoom, of de actuele variatie: de 70-200. Zelf doe ik m'n landschappen zo vanaf 20 millimeter.
Voor binnenhuis fotografie is 24 millimeter krap, een 20 of 18mm zou beter zijn.
De foto's die Dennis hier laat zien zijn volgens mij een voorbeeld van hoe het niet zou moeten, en zeker niet bij interieurfotografie. De vertekening door het perspectief is bij interieur veelal storend. Bij gebruik van 20 of 24 millimeter (op de NEX of een D3200 is dat 14 of 16) kun je behoorlijk (perspectief)vertekeningsvrij werken, mits je de camera recht op een wand van een kamer zet. Je plaatst de camera in het midden van de achterwand, en loopt dan zover mogelijk naar achteren. Als je de camera daarbij ook nog recht houdt, is er geen vertekening.

Gewoon een voorbeeld van weinig vertekening. Denk dat de fotograaf iets van 20 - 24mm gebruikt heeft.
Wat te doen: op zoek naar iemand met een beter objectief voor de NEX3. Kun je uitproberen hoe goed die NEX nu echt is.
En wat ik niet weet, of je in RAW werkt, dat behoorlijk ontwikkeld en verscherpt, en dan over zet naar JPG.
Anders eens op zoek naar iemand met een Nikon instapcamera, en een groothoek die eens laat zien hoe het zou kunnen. Er zijn trouwens ook zat voorbeeldfoto's te vinden met een D3200 en groothoek.