85/1.8 of 105/2.8 voor portret?
85/1.8 of 105/2.8 voor portret?
Welke zou je kiezen voor het schieten v mooie portretten op een D600 en waarom?
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: 85/1.8 of 105/2.8 voor portret?
85/1.4 uiteraard. Niet de 1.8.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
De meerprijs voor de 1.4 heb ik in ieder geval niet over 

- Gobert
- Clublid
Jammer, want dan heb je wel iets fraais. Desnoods pak je de 85/1.4 van Sigma.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Vrijwel alle reviews geven aan dat het nauwelijks de moeite waard is om voor de 85/1.4 te gaan
Photozone.de
Photozone.de
MansurovsSo, in summary, for most subjects the 85/1.8 gives around 95% of the performance of an AF-S 85/1.4 but at just one third of the price. Certainly highly recommended!
Thom HoganI have been shooting with the Nikon 85mm f/1.8G lens for over a month and I have been enjoying it a lot. It is a light and compact portrait lens that balances really well on any modern Nikon DSLR. It produces beautiful images with plenty of sharpness, contrast and colors – exactly what portrait photographers look for in portrait lenses. Its AF performance is impressive and the lens delivers accurate results when mounted on both top of the line DLSRs like Nikon D800 and on entry-level DSLRs like Nikon D5100. And best of all – with its low price of $499, this lens is a steal, especially when compared to the not-much-better Nikon 85mm f/1.4G
A huge bargain. Especially compared to the f/1.4G. Most of the optically for very little of the price. This really should be the 85mm prime choice for most shooters.
- Gobert
- Clublid
Starred schreef:Vrijwel alle reviews geven aan dat het nauwelijks de moeite waard is om voor de 85/1.4 te gaan
Photozone.deMansurovsSo, in summary, for most subjects the 85/1.8 gives around 95% of the performance of an AF-S 85/1.4 but at just one third of the price. Certainly highly recommended!Thom HoganI have been shooting with the Nikon 85mm f/1.8G lens for over a month and I have been enjoying it a lot. It is a light and compact portrait lens that balances really well on any modern Nikon DSLR. It produces beautiful images with plenty of sharpness, contrast and colors – exactly what portrait photographers look for in portrait lenses. Its AF performance is impressive and the lens delivers accurate results when mounted on both top of the line DLSRs like Nikon D800 and on entry-level DSLRs like Nikon D5100. And best of all – with its low price of $499, this lens is a steal, especially when compared to the not-much-better Nikon 85mm f/1.4GA huge bargain. Especially compared to the f/1.4G. Most of the optically for very little of the price. This really should be the 85mm prime choice for most shooters.
Je wilt toch een portretlens?
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- pd5wve
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ligt dat ook niet aan de afstand tot model? welke brandpunt je nodig heb.
Ik fotografeer met een Nikon D700 en een D7000 met een SB910 flitser en mijn lenzen zijn een nikon 28mm 1.8G en een 50mmm 1.8 85mm 1.8d , 24X70 2.8 en een 17 55 2.8
http://www.madebywillemfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.madebywillemfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Wat heb je "tegen" de AFS 85mm f/1.8G? Echt een geweldig objectief en nog betaalbaar ook!Gobert schreef:Jammer, want dan heb je wel iets fraais. Desnoods pak je de 85/1.4 van Sigma.
- Gobert
- Clublid
Ik houd van snelle objectieven. Dus ik kies aktijd zo snel mogelijk.Patrick schreef:Wat heb je "tegen" de AFS 85mm f/1.8G? Echt een geweldig objectief en nog betaalbaar ook!Gobert schreef:Jammer, want dan heb je wel iets fraais. Desnoods pak je de 85/1.4 van Sigma.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
2/3 Stop minder geeft een heel ander prijskaartje.
Hoe vaak gebruik jij die waarden onder de f/1.8 eigenlijk?
Hoe vaak gebruik jij die waarden onder de f/1.8 eigenlijk?
Ik heb zowel de 105VR als de 85 1.8G. Beiden worden gebruikt op een DX camera en beide objectieven vind ik geweldig.
85mm:
- relatief goedkoop
- licht
- prettige werkafstand
- kom regelmatig dichterbij mijn object dan de close focus distance toelaat
- mogelijkheid om te fotograferen op f/1.8 (gebruik ik zelden voor portretten, is wel heeel weinig scherptediepte).
- geen VR
105VR:
- wat duurder dan de 85mm, maar af en toe een dagje macro fotograferen is gewoon té leuk
- duidelijk zwaarder dan de 85mm en ziet er zeker met zonnekap toch wel intimiderend uit.
- wellicht dat de marketingafdeling zijn werk goed heeft gedaan, maar het lijkt of de nano crystal coating goed zijn werk doet (geweldig contrast)
- VR is absoluut welkom
- soms aan de krappe kant binnenshuis (zeker omdat ik hem op DX gebruik).
De 85 1.4 is ook geweldig. Persoonlijk kan ik me dit objectief gezien zijn prijs niet veroorloven met de 85 1.8G als alternatief.
Zonder meer maak je met alle genoemde objectieven fantastische portretten. Welk objectief het best bij je past is ook een kwestie van smaak en werkwijze.
Succes met je keuze!
85mm:
- relatief goedkoop
- licht
- prettige werkafstand
- kom regelmatig dichterbij mijn object dan de close focus distance toelaat
- mogelijkheid om te fotograferen op f/1.8 (gebruik ik zelden voor portretten, is wel heeel weinig scherptediepte).
- geen VR
105VR:
- wat duurder dan de 85mm, maar af en toe een dagje macro fotograferen is gewoon té leuk

- duidelijk zwaarder dan de 85mm en ziet er zeker met zonnekap toch wel intimiderend uit.
- wellicht dat de marketingafdeling zijn werk goed heeft gedaan, maar het lijkt of de nano crystal coating goed zijn werk doet (geweldig contrast)
- VR is absoluut welkom
- soms aan de krappe kant binnenshuis (zeker omdat ik hem op DX gebruik).
De 85 1.4 is ook geweldig. Persoonlijk kan ik me dit objectief gezien zijn prijs niet veroorloven met de 85 1.8G als alternatief.
Zonder meer maak je met alle genoemde objectieven fantastische portretten. Welk objectief het best bij je past is ook een kwestie van smaak en werkwijze.
Succes met je keuze!
Laatst gewijzigd door WouterJanssen op vr feb 22 2013 11:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
De 85mm f1.8G is een geweldig objectief, en kan me bijna niet voorstellen dat het verschil met de f1.4 voor amatuur en semi prof gerechtvaardigd is...tenzij je geld genoeg hebt.... dan natuurlijk de 1.4.
de 105 is overigens ook een mooi objectief. maar voor binnen (in wat minder grote ruimtes) best lang.

de 105 is overigens ook een mooi objectief. maar voor binnen (in wat minder grote ruimtes) best lang.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Oh, de 85mm f/1.4G is zeker nog mooier dan de f/1.8G. Maar het prijsverschil is iets van 1000 Euro. Dat is toch wel een enorm gat!
En de TS gaf die ook niet als keuze...
En de TS gaf die ook niet als keuze...
- Cees
- Forumlid
Je gebruikt 85mm voor portretten van mannen en 105 voor vrouwen.
De mooiste daarvoor is niet de 105/2.8 VR maar de 105/2.0 DC. Niet zo vlijmscherp en een veel mooiere tekening.
De mooiste daarvoor is niet de 105/2.8 VR maar de 105/2.0 DC. Niet zo vlijmscherp en een veel mooiere tekening.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Veel mooiere tekening? Je bedoelt meer vleiend voor vrouwen?chip54 schreef:Je gebruikt 85mm voor portretten van mannen en 105 voor vrouwen.