4x Johan de Wit

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
RonZ

4x Johan de Wit

Bericht door RonZ » vr feb 22 2013 8:56 pm

Beeld van Johan de Wit op Buitenhof te Den Haag. Is een erg rommelig punt en al die (vaak scheve) palen maken een compositie er niet makkelijker op. Laatste 2 bijna hetzelfde standpunt. Niet gecopt! Heb zelf het idee dat het statige beeld wel wat rust brengt in de "rommel". Vinden jullie er van?

d600 met 50mm geschoten op f13

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 4x Johan de Wit

Bericht door JacTrum » vr feb 22 2013 11:56 pm

Je hebt gelijk met die opmerking over de rust die het beeld brengt. Leuk gezien!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za feb 23 2013 8:39 am

Leuke foto's, waarvan ik nr. 4 persoonlijk de leukste vind.

Dit is inderdaad een zeer rommelig plekje van Den Haag, en heel moeilijk te fotograferen - ik weet er alles van. Als je de huidige situatie vergelijkt met die op bijvoorbeeld oude ansichtkaarten schrik je je wild. Qua verrommeling van het stadsbeeld is Den Haag helaas een van de koplopers in Nederland.

De fotograaf heeft er hier voor gekozen het standbeeld van Johan de Witt op de rug te fotograferen, dus met als achtergrond de Hofvijver - wat inderdaad dus leuke foto's oplevert.

Maar als je het standbeeld frontaal neemt kun je als achtergrond kiezen voor de huizenrij aan de linkerkant van de Plaats: een prachtige staalkaart van bouwstijlen en bouwtypes. Zeker nu, nu de bomen kaal zijn heb je een redelijk mooi zicht op die facade. Achtergrond een beetje onscherp houden, prachtige plaat.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk de naastgelegen Gevangenpoort in de achtergrond te betrekken, die in het verhaal ven de gebroeders De Witt een belangrijke rol speelde. (Het standbeeld staat niet voor niets daar; het is de exacte plek waar de broertjes op 20 augustus 1672 op afgrijselijke wijze door Oranjegezind gepeupel zijn vermoord, nadat eerst Cornelis de Witt twee weken in de Gevangenpoort was vastgehouden en tot in de pijnkelder is ondervraagd.)

Ook leuk: de in het trottoir links van het standbeeld aangebrachte ronde gedenksteen voor Aleid van Poelgeest, de maitresse van Graaf Albrecht van Beieren, die volgens de overlevering op 13 september 1392 op die plek is vermoord door tegenstanders van de graaf...

Keuzes, keuzes...

RonZ

Bericht door RonZ » za feb 23 2013 1:45 pm

Beste Emdeklerk,
je kent je Den Haag, hoor ik :-)
Op het tijdstip van de foto was fotograferen richting noorden de beste optie omdat de zon op de rug van het beeld scheen. Met de rug naar Hofvijver was teveel tegenlicht. Richting Gevangenpoort is zeker een mooi perspectief maar wellicht rond 16.00? Ga ik zeker nog een keer proberen. Met de rug naar Gevangenpoort heb ik gedaan maar kon ik geen soep van maken. Zie hieronder

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”