Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Nou Patrick, dat komt dan beroerd 'uit de bek'. Want als je in algemene termen spreekt, dan spreek je over 'iedereen' zonder uitzondering. Maar goed, ik ga er verder geen punt van maken hoor.
Toch moet mij iets anders van het hart.
Een camera wordt geacht te werken. En als hij dat niet doet, zodanig te worden gerepareerd dat hij uiteindelijk wel werkt. Gelukkig is dat in de regel ook zo en vinden we dat ook normaal. Je zult dus niet vaak berichten tegen komen in de trend van "mij camera doet het gewoon hoor', of de mijne is niet stuk'. Natuurlijk niet. Ga je dat wel zien, dan moet Nikon zich echt zorgen gaan maken.
De tevreden mensen plaatsen juist fotos, of discussieren over techniek. Voor de rest doet het ding zijn werk.
Doet hij dat niet, dan is het platform hier een goede bron voor informatie over een eventueel probleem. Zoekt men steun of een deskundige oordeel, advies mbt reparaties etc. Dat is het logische gevolg van een platform voor Nikon gebruikers.
Dat mensen met problemen aan hun cameras vaker klagen is niet omdat ze overdrijven. In het geval van de D800 en de D600 is het opvallend dat, ondanks een vertekening, wel erg veel mensen op diverse locaties hun beklag doen. Maar verbazingwekkend is het niet, want er worden vandaag nog D600 cameras (niet zelden al het tweede exemplaar) verkocht met een fabrieksgore sensor etc. Er worden nog steeds D800's verkocht met een AF probleem.
Ik zou als ik jullie was hier dus niet negatief op reageren. Ook al is het vertekend, als de aantallen negatieve berichten toenemen is het zeker een aanwijzingen dat het werkelijke aantal probleemgevallen ook werkelijk is toegenomen. Het is niet voor niets dat ze meteen officiele reactie zijn gekomen.
Toch moet mij iets anders van het hart.
Een camera wordt geacht te werken. En als hij dat niet doet, zodanig te worden gerepareerd dat hij uiteindelijk wel werkt. Gelukkig is dat in de regel ook zo en vinden we dat ook normaal. Je zult dus niet vaak berichten tegen komen in de trend van "mij camera doet het gewoon hoor', of de mijne is niet stuk'. Natuurlijk niet. Ga je dat wel zien, dan moet Nikon zich echt zorgen gaan maken.
De tevreden mensen plaatsen juist fotos, of discussieren over techniek. Voor de rest doet het ding zijn werk.
Doet hij dat niet, dan is het platform hier een goede bron voor informatie over een eventueel probleem. Zoekt men steun of een deskundige oordeel, advies mbt reparaties etc. Dat is het logische gevolg van een platform voor Nikon gebruikers.
Dat mensen met problemen aan hun cameras vaker klagen is niet omdat ze overdrijven. In het geval van de D800 en de D600 is het opvallend dat, ondanks een vertekening, wel erg veel mensen op diverse locaties hun beklag doen. Maar verbazingwekkend is het niet, want er worden vandaag nog D600 cameras (niet zelden al het tweede exemplaar) verkocht met een fabrieksgore sensor etc. Er worden nog steeds D800's verkocht met een AF probleem.
Ik zou als ik jullie was hier dus niet negatief op reageren. Ook al is het vertekend, als de aantallen negatieve berichten toenemen is het zeker een aanwijzingen dat het werkelijke aantal probleemgevallen ook werkelijk is toegenomen. Het is niet voor niets dat ze meteen officiele reactie zijn gekomen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dan snap ik nog niet wat wij hier als NCN meer zouden kunnen betekenen...
De vrijwilligers bij NCN, waar de bestuursleden dus bij in zitten, zijn ook gewoon consumenten die Nikon spullen gekocht hebben. Wij zijn wat dat betreft niet anders dan jullie, alleen hebben we op een gegeven moment een bepaalde functie binnen de vereniging aangenomen. Wij kunnen echt niet zoveel meer dan nu, en dat is een platform bieden. Tenzij we een heel ander soort club zouden worden met andere belangen, regels, doelstellingen, etc.
We zijn nu in feite niets anders dan een vereniging van enthousiaste Nikon gebruikers die lekker babbelen over die dingen en er af en toe mee rondlopen of zorgen dat we er meer over te weten komen. Het feit dat we meer dan 2000 leden hebben zorgt ervoor dat we ook wat leuke voordeeltjes voor onze leden hebben kunnen regelen bij retailers en zo. Maar meer is het toch echt niet...
De vrijwilligers bij NCN, waar de bestuursleden dus bij in zitten, zijn ook gewoon consumenten die Nikon spullen gekocht hebben. Wij zijn wat dat betreft niet anders dan jullie, alleen hebben we op een gegeven moment een bepaalde functie binnen de vereniging aangenomen. Wij kunnen echt niet zoveel meer dan nu, en dat is een platform bieden. Tenzij we een heel ander soort club zouden worden met andere belangen, regels, doelstellingen, etc.
We zijn nu in feite niets anders dan een vereniging van enthousiaste Nikon gebruikers die lekker babbelen over die dingen en er af en toe mee rondlopen of zorgen dat we er meer over te weten komen. Het feit dat we meer dan 2000 leden hebben zorgt ervoor dat we ook wat leuke voordeeltjes voor onze leden hebben kunnen regelen bij retailers en zo. Maar meer is het toch echt niet...
Algemeen:Maar verbazingwekkend is het niet, want er worden vandaag nog D600 cameras (niet zelden al het tweede exemplaar) verkocht met een fabrieksgore sensor etc. Er worden nog steeds D800's verkocht met een AF probleem.
Wat mij dan weer hoogst verbaast is dat men ze nog koopt ook. Als je weet dat iets potentieel niet goed is laat het dan liggen. Dan weet je zeker dat je er geen problemen mee zult hebben. Dat lijkt me simpel.
Als je dan toch persé een D600 wilt hebben moet je achteraf niet klagen als je een probleem krijgt. Je wist er van en hebt er toch voor gekozen er een aan te schaffen. Dan neem je bewust, willens en wetens een risico, naar mijn mening.
Dan moet je de consequentie van je keuze dragen. Je weet dat je een slechte kunt krijgen en dat je dan aan de slag moet.
Dat de verkoper moeilijk doet is dan jammer en vervelend.
Daar zit je advocaat al op.
NCN kun je niet gebruiken om je zelf groter mee te maken.
Het is al een juridische kwestie. Daar mag NCN zich niet eens mee bemoeien.
Dat zou, naar mijn mening, onbehoorlijk bestuur zijn als NCN dat wel zou doen..
Daarbij bemoeit Nikon zich ook niet met een kwestie tussen een klant en een verkoper.
Dat de verkoper het wil doorschuiven naar Nikon veranderd zijn wettelijke aansprakelijkheid niet.
Ik zou die gedachtegang uit je hoofd verbannen. Het is op die manier geen haalbare kaart.
De enige juiste weg loopt al. De advocaat.
Nu zul je moeten afwachten.
Van de homepage van de Nikon Club Nederland:
"We bestaan meer dan 25 jaar en zijn de grootste onafhankelijke camera merkenclub van Europa."
Er staat nergens dat de Nikon Club Nederland een consumentenbond of een consumentenbelangenbehartigingsorganisatie is of zou dienen te zijn.
"We bestaan meer dan 25 jaar en zijn de grootste onafhankelijke camera merkenclub van Europa."
Er staat nergens dat de Nikon Club Nederland een consumentenbond of een consumentenbelangenbehartigingsorganisatie is of zou dienen te zijn.
- Gobert
- Clublid
Inderdaad en gelukkig niet. Gobert houdt niet van belangenclubjes. Die zitten meestal vol betweters.emdeklerk schreef:Van de homepage van de Nikon Club Nederland:
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik ben het voor een groot gedeelte eens met Tuihanti.
Alleen mag je van een merk als Nikon verwachten dat de toestellen die nu in de winkel liggen wel goed zijn, zij hebben immers een zakelijke band met de retailers. De problemen met de D7000, D800 en D600 die bekend zijn worden nu doorgeschoven naar de retailer klant relatie, en ik vind dat twijfelachtig, maar goed dat is dus niet aan de NCN.
De enige weg is de bovengestelde weg. Ik heb zelf problemen gehad met de D7000, na lange discussies met Nikon Nederland, soms op het ranzige af dat ze je echt het gevoel geven zeurpiet te zijn heb ik mijn verlies "genomen" en met 200 euro verlies de D7000 ingeruild voor een D90. Ik heb verzuimd om de problemen bij retailer aan te kaarten en rechtstreeks contact opgenomen met Nikon. Nooit doen, dat is de spagaat waar Lock nu in zit. Je hebt een overeenkomst met een retailer niet met Nikon.
Bedenk dus goed als je dit forum leest wat je wil kopen, ik zag de D7100 voorbij komen ik heb er al over gedroomd (letterlijk
) maar wacht toch nog een jaartje... En niet vanwege dat het toestel goedkoper is na een jaar alhoewel dat dan wel weer mooi is meegenomen.
Alleen mag je van een merk als Nikon verwachten dat de toestellen die nu in de winkel liggen wel goed zijn, zij hebben immers een zakelijke band met de retailers. De problemen met de D7000, D800 en D600 die bekend zijn worden nu doorgeschoven naar de retailer klant relatie, en ik vind dat twijfelachtig, maar goed dat is dus niet aan de NCN.
De enige weg is de bovengestelde weg. Ik heb zelf problemen gehad met de D7000, na lange discussies met Nikon Nederland, soms op het ranzige af dat ze je echt het gevoel geven zeurpiet te zijn heb ik mijn verlies "genomen" en met 200 euro verlies de D7000 ingeruild voor een D90. Ik heb verzuimd om de problemen bij retailer aan te kaarten en rechtstreeks contact opgenomen met Nikon. Nooit doen, dat is de spagaat waar Lock nu in zit. Je hebt een overeenkomst met een retailer niet met Nikon.
Bedenk dus goed als je dit forum leest wat je wil kopen, ik zag de D7100 voorbij komen ik heb er al over gedroomd (letterlijk

D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak
-
- Forumlid
Ik weet niet op wie je reageert, maar van mij hoeven jullie niets te doen. Ik heb dat al eerder gezegd, want dat doe ik zelf wel. De jurist is er al mee bezig, maar Nikon is uiteraard hier niet de gedaagde partij. Dat is jammer want daar ligt wel de kern van het hele gedoe. Het wordt echt tijd dat iemand Nikon op hun QC aanspreekt.Patrick schreef:Dan snap ik nog niet wat wij hier als NCN meer zouden kunnen betekenen....
- dogo
- Forumlid
Goh, dat is een ongelooflijk negatieve ervaring, dat je hierna nog steeds bij Nikon bent gebleven.Apenstaartjes schreef:Ik heb zelf problemen gehad met de D7000, na lange discussies met Nikon Nederland, soms op het ranzige af dat ze je echt het gevoel geven zeurpiet te zijn heb ik mijn verlies "genomen" en met 200 euro verlies de D7000 ingeruild voor een D90.
Ben ik 100% mee eens en verbaast mij ook. Tegenwoordig is iedereen zo goed geinformeerd door het internet, en dan toch een D600 kopen voor ca. € 1500 excl. lens en sensor problemen krijgen, is a "calculated risk" (maar misschien denken die mensen ook zo).Tuihanti schreef:Wat mij dan weer hoogst verbaast is dat men ze nog koopt ook. Als je weet dat iets potentieel niet goed is laat het dan liggen. Dan weet je zeker dat je er geen problemen mee zult hebben. Dat lijkt me simpel.
Als je dan toch persé een D600 wilt hebben moet je achteraf niet klagen als je een probleem krijgt. Je wist er van en hebt er toch voor gekozen er een aan te schaffen. Dan neem je bewust, willens en wetens een risico, naar mijn mening.
Dan moet je de consequentie van je keuze dragen. Je weet dat je een slechte kunt krijgen en dat je dan aan de slag moet.
Dat de verkoper moeilijk doet is dan jammer.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
-
- Forumlid
Om misverstanden te voorkomen, ik heb niets rechtstreeks gedaan met Nikon! De spagaat bestaat wel, maar die ontstaat door de afspraken die Nikon maakt met verkopers. Deze afspraken leiden ertoe dat ze onder druk van Nikon niet netjes met de regels omgaan.Apenstaartjes schreef:Ik heb verzuimd om de problemen bij retailer aan te kaarten en rechtstreeks contact opgenomen met Nikon. Nooit doen, dat is de spagaat waar Lock nu in zit. Je hebt een overeenkomst met een retailer niet met Nikon.
Technisch gezien kan ik alleen de verkoper aanspreken. En dat gebeurt nu. Nikon ontspringt juridisch de dans omdat zij niets doen wat niet mag.
Maar zoals jij het al omschrijft, het effect van dit gedrag gaan ze wel merken aan hun inkomsten. Het vertrouwen in dit merk is tanende. In combinatie met crisistijden waardoor mensen toch al kritischer zijn, kan je als bedrijf van luxe goederen geen stommer beleid voeren dan dit. Wat denken jullie waarom Canon een betrouwbaarheidsoffensief is gestart??
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Omdat Canon een groter probleem heeft dan Nikon?lock schreef:Wat denken jullie waarom Canon een betrouwbaarheidsoffensief is gestart??
-
- Forumlid
Omdat ze beseffen dat je klanten aan je bindt als je ze netjes behandelt.
- dogo
- Forumlid
Ik heb geen enkel idee of dit nu ook werkelijk zo is en wens ze het eigenlijk ook niet toe. Ik geloof nog steeds in Nikon en in het feit dat ze hele goede camera's maken c.q. kunnen maken, en zou ook nooit een Canon kopen o.a. vanwege een "D600-like" akkefietje wat ik jaren geleden heb meegemaakt met een Canon fax die 2 keer finaal is stuk gegaan, waarvan de 2e keer net buiten de garantieperiode. Maar het lijkt me dat ze de kwaliteitscontrole op hun producten wel degelijk grondig moeten verbeteren.lock schreef:Maar zoals jij het al omschrijft, het effect van dit gedrag gaan ze wel merken aan hun inkomsten. Het vertrouwen in dit merk is tanende.
En inderdaad, de discussie over een "incidenteel" probleem met de D600 en dat "de mensen met problemen nou eenmaal het hardst roepen" etc. lijkt me achterhaald gezien het feit dat ik op internet een paar maanden terug al een forum tegen ben gekomen waarbij er een wereldwijd initiatief gaande was om een gecoordineerde klacht tegen Nikon te beginnen vanwege de sensorproblemen met de D600.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
-
- Forumlid
Dat wereldwijde initiatief is helemaal doodgebloed omdat iedere Nikon vestiging anders met de problemen omgaat, en verkopers zich aan een breed palet van regels moeten houden, of juist helemaal niet. De grootste kans maakt het initiatief in de VS. Daar wordt serieus gekeken naar grote zaak. Maar op dit moment staat het daar ook stil omdat de initiatiefnemer zijn hele Nikon zwikkie van de hand heeft gedaan nadat nikon USA hem voor de dere keer liet opdraaien voor het verzekerd insturen van zijn D600 (dat is daar iets duurder dan hier...). In totaal heeft hij een D800e, een d3s, een d300s en een d600 met 12 lenzen -waaronder de holy trinity, een sigma 800 mm met nikon vatting, een nikkor 300 mm f 2.8- verkocht.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Waarmee het aantal in omloop zijnde Nikons dus niet veranderd is...
Tja, het blijft vervelend dit soort zaken. Ik hoop dat ik dit soort problemen niet zelf ga beleven. Noch jullie natuurlijk!

Tja, het blijft vervelend dit soort zaken. Ik hoop dat ik dit soort problemen niet zelf ga beleven. Noch jullie natuurlijk!
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ik begrijp dat de Nikon Club zichzelf geen rol toedenkt
Wat ik niet begrijp is dat sommige onder ons de zaak bagatelliseren onder het mom van klachten op het internet zijn opgeblazen. Daarvoor zijn er simpelweg teveel onverdachte bronnen en meldingen van de problemen.
Ik heb zelf 2,5 jaar geleden een vergelijkbaar probleem met de motor van mijn auto gehad, nee hoor meneer u bent echt de eerste en enige. Gelukkig heb ik de kosten (2400 euro) kunnen afwentelen op de dealer. En wat bleek later, er was wel degelijk een structureel probleem met een onderdeel dat niet aan de toleranties voldeed.
Inmiddels valt het dus onder coulance maar er zijn honderden mensen die wel zelf voor de kosten zijn opgedraaid. En ook bij dit merk, VW, waren er fanboys die in alle toonaarden hun merk bleven verdedigen en er was volgens hun echt niets aan de hand.
Ik herinner mij een (oud)verslag van een bezoek van de directie van een niet nader te noemen Japanse autofabrikant die bij een bezoek aan Mercedes te horen kreeg dat de kwaliteitscontrole zo goed was dat 1 op de 10 auto's bij de eindcontrole afviel en er 1 of meerdere gebreken verholpen moest worden. De reactie van de Japanners, die productielijn zou bij ons onmiddellijk gesloten worden.
Die instelling, waarmee de Japanse industrie naam gemaakt heeft, mis ik nu bij Nikon.
Zolang ik er niet 100% op kan vertrouwen dat ik of een goed toestel kan kopen of dat ik zeker weet dat een eventueel probleem serieus genomen gaat worden investeer ik geen substantieel bedrag meer in een body van een nieuw model.
Wat ik niet begrijp is dat sommige onder ons de zaak bagatelliseren onder het mom van klachten op het internet zijn opgeblazen. Daarvoor zijn er simpelweg teveel onverdachte bronnen en meldingen van de problemen.
Ik heb zelf 2,5 jaar geleden een vergelijkbaar probleem met de motor van mijn auto gehad, nee hoor meneer u bent echt de eerste en enige. Gelukkig heb ik de kosten (2400 euro) kunnen afwentelen op de dealer. En wat bleek later, er was wel degelijk een structureel probleem met een onderdeel dat niet aan de toleranties voldeed.
Inmiddels valt het dus onder coulance maar er zijn honderden mensen die wel zelf voor de kosten zijn opgedraaid. En ook bij dit merk, VW, waren er fanboys die in alle toonaarden hun merk bleven verdedigen en er was volgens hun echt niets aan de hand.
Ik herinner mij een (oud)verslag van een bezoek van de directie van een niet nader te noemen Japanse autofabrikant die bij een bezoek aan Mercedes te horen kreeg dat de kwaliteitscontrole zo goed was dat 1 op de 10 auto's bij de eindcontrole afviel en er 1 of meerdere gebreken verholpen moest worden. De reactie van de Japanners, die productielijn zou bij ons onmiddellijk gesloten worden.
Die instelling, waarmee de Japanse industrie naam gemaakt heeft, mis ik nu bij Nikon.
Zolang ik er niet 100% op kan vertrouwen dat ik of een goed toestel kan kopen of dat ik zeker weet dat een eventueel probleem serieus genomen gaat worden investeer ik geen substantieel bedrag meer in een body van een nieuw model.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.