Bollonvaart tips

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
cat

Bollonvaart tips

Bericht door cat » wo aug 29 2007 5:00 pm

Ik ga als het weer het toelaat vrijdag 7 sept. een luchtballon vaart maken. Natuurlijk wil ik foto's maken waarvan ik jullie ook laat genieten. Heeft er iemand ervaring hiermee en tips over wat ik het beste mee kan nemen aan fotospul.

Groet Cat
Laatst gewijzigd door cat op vr aug 31 2007 5:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Polling

Bericht door Polling » wo aug 29 2007 5:17 pm

Geen ervaring, maar wel wat foto's gezien, en wat me opvalt is dat veel mensen de platen uit de lucht naar beneden laten zien, dat vind ik na 2-3 foto's saai worden. Probeer juist ook omhoog te fotograferen, de ballon in, de vlammen, de mand, kortom: het bijzondere van een ballonvaart.
Verder is een ballonvaart vaak in de schemering, houdt dus rekening met slechtere lichtomstandigheden.
Gevolg voor de apparatuur: lichtgevoelig, groothoek-zoom of lichtsterke prime. En probeer een ander mee te nemen die niet mee omhoog gaat, voor de foto's tijdens opstijgen en landen!

Myriad

Bericht door Myriad » wo aug 29 2007 5:43 pm

Cat,

Ook ik heb weleens een ballonvaart gemaakt. Erg leuk, maar ik had toen geen spiegelreflex bij me. Een groothoek(zoom) zou ik sowieso meenemen, om de ballon (en evt. andere balonnen) erop te krijgen. In de 1e fase wordt de ballon alleen nog maar gevuld met omgevingslucht met enorme ventilatoren. Vraag even of je naar binnen mag (meestal is daar al iemand). Lijkt me een spectaculaire ervaring. Of fotografeer van buiten door de opening naar binnen. Als de lucht in de ballon daarna met branders wordt verhit (!), komt er bij grote ballonnen een fase dat er al mensen in de 'vakjes' moeten gaan liggen als contragewicht. Wellicht een leuk gezicht. Vergeet er ook niet zelf in te klimmen met je apparatuur.

Evt. 24 tot 28mm gebruiken om eens een panorama te proberen vanuit de hand van meerdere opnames. Portretstand, 25-30% overlap, focus op oneindig, eerst diafragmavoorkeuze, compositie bepalen, sluitertijd rondom bepalen, gemiddelde sluitertijd berekenen, op manual, foto's maken. Let daarbij op dat de medepassagiers er niet met armen/hoofd op komen. En horizon hoog en op gelijke hoogte.

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo aug 29 2007 8:56 pm

'k Heb 't 4 keer gedaan en het is heel gaaf! Je hebt in zo'n mandje echter weinig ruimte dus lenzen wisselen zal in de meeste gevallen geen optie zijn. Je zou 2 body's kunnen overwegen met op 1 de tele en op de andere je standaardzoom.
Waar ga je vliegen? Als je over 'n zand/grasvlakte vliegt is het ook leuk om de schaduw van de ballon te fotograferen of de weerspiegeling in 't water als je rakelings over 'n meertje gaat. Fotografeer de actie; de piloot z'n hand als ie aan de hendel trekt die de branders laat opengaan bijv.

In elk geval heel veel plezier!

cat

Bericht door cat » wo aug 29 2007 9:08 pm

Polling schreef:Geen ervaring, maar wel wat foto's gezien, en wat me opvalt is dat veel mensen de platen uit de lucht naar beneden laten zien, dat vind ik na 2-3 foto's saai worden. Probeer juist ook omhoog te fotograferen, de ballon in, de vlammen, de mand, kortom: het bijzondere van een ballonvaart.
Verder is een ballonvaart vaak in de schemering, houdt dus rekening met slechtere lichtomstandigheden.
Gevolg voor de apparatuur: lichtgevoelig, groothoek-zoom of lichtsterke prime. En probeer een ander mee te nemen die niet mee omhoog gaat, voor de foto's tijdens opstijgen en landen!
Bedankt Pollling. Ik vertrek inderdaad tussen 18.30 en 19.00 uur. Ik dacht nog aan een lichtsterke prime (50 1.8) maar in de mand zal het krap zijn dus het wordt denk ik in elk geval de 28-70 2.8.

cat

Bericht door cat » wo aug 29 2007 9:10 pm

Pasemi schreef:Cat,

Ook ik heb weleens een ballonvaart gemaakt. Erg leuk, maar ik had toen geen spiegelreflex bij me. Een groothoek(zoom) zou ik sowieso meenemen, om de ballon (en evt. andere balonnen) erop te krijgen. In de 1e fase wordt de ballon alleen nog maar gevuld met omgevingslucht met enorme ventilatoren. Vraag even of je naar binnen mag (meestal is daar al iemand). Lijkt me een spectaculaire ervaring. Of fotografeer van buiten door de opening naar binnen. Als de lucht in de ballon daarna met branders wordt verhit (!), komt er bij grote ballonnen een fase dat er al mensen in de 'vakjes' moeten gaan liggen als contragewicht. Wellicht een leuk gezicht. Vergeet er ook niet zelf in te klimmen met je apparatuur.

Evt. 24 tot 28mm gebruiken om eens een panorama te proberen vanuit de hand van meerdere opnames. Portretstand, 25-30% overlap, focus op oneindig, eerst diafragmavoorkeuze, compositie bepalen, sluitertijd rondom bepalen, gemiddelde sluitertijd berekenen, op manual, foto's maken. Let daarbij op dat de medepassagiers er niet met armen/hoofd op komen. En horizon hoog en op gelijke hoogte.
Bedankt voor je tips. Ik ga voor die tijd nog eens oefenen op de panoramafoto's. Lijkt mij erg lastig sowieso in een ballon maar lijkt mij inderdaad wel erg mooi.

cat

Bericht door cat » wo aug 29 2007 9:14 pm

paparazzi schreef:'k Heb 't 4 keer gedaan en het is heel gaaf! Je hebt in zo'n mandje echter weinig ruimte dus lenzen wisselen zal in de meeste gevallen geen optie zijn. Je zou 2 body's kunnen overwegen met op 1 de tele en op de andere je standaardzoom.
Waar ga je vliegen? Als je over 'n zand/grasvlakte vliegt is het ook leuk om de schaduw van de ballon te fotograferen of de weerspiegeling in 't water als je rakelings over 'n meertje gaat. Fotografeer de actie; de piloot z'n hand als ie aan de hendel trekt die de branders laat opengaan bijv.

In elk geval heel veel plezier!
Ik vertrek vanaf Maastricht en kan denk wel een tweede body (d200) meekrijgen. Als standaardzoom neem ik denk ik de 28-70 mee maar welk teleobjectief adviseer jij ? Ik kan me voorstellen dat het vanuit die hoogte niet zoveel uitmaakt of je een 200 of 300 hebt. Ik zou een 80-200 2.8 mee kunnen nemen of een 300 2.8. De laatste is erg zwaar maar mij lijkt dat hij op de rand van de mand kan liggen?

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo aug 29 2007 9:21 pm

dan zou ik eerder 'n groothoekzoom kiezen want juist als je vanuit die mand in de ballon wilt fotograferen zul je dat op ca. 17-18 doen en heb je met 28 al te kort

tele zul je minder gebruiken en alleen eigenlijk als het beneden echt interessant is, (als je 'n vlucht speciaal over je eigen huis doet bijv.) dus focus je eerder op het groothoekgebeuren

met 2 van zulke grote toeters rond je nek zul je niet echt comfortabel staan namelijk, maar ook dat hangt weer af van de grootte van de mand en of ze volle bak hebben

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » wo aug 29 2007 9:30 pm

Ehm, je zit in een hele kleine ruimte (mandje :wink: ) Als je een fisheye kunt regelen (huren i.o.d.) ik denk dat je daar geen spijt van krijgt.
Met de fisheye krijg je zo'n gigantische ballon er altijd op....
Kijk maar wat je doet.. 't is ook maar een ideetje

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

cat

ballon vaart

Bericht door cat » za sep 08 2007 2:25 am

De ballon vaart was erg leuk. Vanmiddag bij Konijnenberg een Nikkor 12-24 f4 AF. gehuurd (15 euro p/d, 100 euro borg).

Alles mislukt, sluitertijd te kort. Hoe stom kun je zijn. Wat heb ik ervan geleerd? Gehuurd spul eerst testen. Wel kan ik de 12-24 aanraden voor een ballonvlucht.

:cry:

Groet Cat

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » za sep 08 2007 5:30 am

Jammer Cat.. Was benieuwd naar de foto,s.
zoiets doe je ook niet zomaar even over.
NAS Buikpijn

paparazzi

Re: ballon vaart

Bericht door paparazzi » za sep 08 2007 7:27 am

cat schreef:Alles mislukt, sluitertijd te kort. Hoe stom kun je zijn. Wat heb ik ervan geleerd?
da's inderdaad zonde, maar juist het grote voordeel van 'n digitale camera is dat je na elke foto deze op je schermpje kunt beoordelen en daar je instellingen op aan kunt passen: dat is dus hetgeen wat je ervan moet leren: altijd blijven kijken naar 't resultaat en ook vergroten op je schermpje om scherpte te beoordelen!

overigens hoeven de foto's nog niet echt verloren te zijn door 'n te korte sluitertijd, want dat zou inhouden, te donker

doe in photoshop 'autocolor', speel wat met de curven, nog ff door noise ninja halen en voor 'n schermafbeelding van 800 pixels of 'n 10-15 afdruk valt er nog best iets van te maken: succes!

(of bedoelde je te lange sluitertijden en is alles onscherp?

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Is echt alles mislukt?

Bericht door EelcoD7100 » za sep 08 2007 8:02 am

Hallo Cat,

Heb je dan niet iets waar je al fotoshoppend nog wat mee kan?
Ik moet zeggen dat je uit eindelijk een goede keuze gemaakt hebt wat betreft het objectief, ik weet niet of je 's ochtends of 's avonds weg bent geweest. Maar 's avonds is het wel lastiger fotograferen de lichtsituatie verandert in deze tijd van het jaar zo snel, voor je het weet zit je aan te langzame sluitertijden om nog even een knap plaatje uit de hand te schieten.
Maar Paparazzi heeft zeker een paar goede tips waarmee nog wat te redden zou moeten zijn..

Gewoon een herkansing in het achterhoofd houden..

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

cat

Bericht door cat » za sep 08 2007 6:25 pm

Wel scherp maar veel te donker, ik vertrok om 19.00 en was er om 18.30 en het werd heel snel donker. Ik heb gewoon niet opgelet het was zo indrukwekkend. Alles kan de prullebak in. Er valt geen eer meer aan te behalen. Ik baal er vandaag nog van. Er is niets meer aan te redden. Wel is vandaag mijn nieuwe aanwinst Nikkor 300 F4 gearriveerd en daarvan werd ik toch wel weer blij om. Bedankt voor jullie tips iig.

Groet Cat

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za sep 08 2007 6:34 pm

Als ik jou was zou ik toch eens een paar foto's op bijv. fotobucket plaatsen. Ik zie (en jij ook) hier regelmatig foto's voorbij komen die geshopped zijn op een onvoorstelbare manier. Het is maar een idee, iemand die goed met PS o.id. overweg kan, kan je misschien toch nog helpen. One way to find out....

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”