coolpix2000 vervangen elco

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's
Plaats reactie
levenmetnikon

coolpix2000 vervangen elco

Bericht door levenmetnikon » do feb 21 2013 4:40 pm

Mijn coolpix2000 gaf bij herhaling het bericht "Warning! battery exhausted", ook met spiksplinternieuwe batterijen. Werkte wel met AC.
Mijn conclusie was dat de elco het begeven had.

Dus ... heb ik camera zorgvuldig opengemaakt en de elco eruit gehaald om te vervangen. Het is een Rubycon Photo-Flash 300V 110muF (uF).
Nu blijkt tot mijn teleurstelling dat een dergelijke elco nergens meer te krijgen is.

Vraag: kan het kwaad indien ik een andere elco ervoor in de plaats zet. BV een 310V 80muF?

CaptainHook

Re: coolpix2000 vervangen elco

Bericht door CaptainHook » do feb 21 2013 4:48 pm

Bij conrad.nl zie ik toch diverse elco's van rond de 100uF in zowel 250 of 400V uitvoeringen.
Denk dat het grootste probleem zal zijn om er eentje te vinden met dezelfde afmetingen, zodat 'ie er in past...

levenmetnikon

Bericht door levenmetnikon » do feb 21 2013 6:50 pm

CaptainHook schreef:Bij conrad.nl zie ik toch diverse elco's van rond de 100uF in zowel 250 of 400V uitvoeringen.
Denk dat het grootste probleem zal zijn om er eentje te vinden met dezelfde afmetingen, zodat 'ie er in past...
Ik heb de vraag opgebracht aangezien ik geen idee heb hoe 'robuust' deze electronische camera's zijn. 400V in plaats van 300V lijkt mij fors Verschil tussen 110 en 100 μF lijkt minder belangrijk.
Wat kan het effekt zijn van een te hoog voltage of een te lage capaciteit.

JDPix
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door JDPix » do feb 21 2013 7:57 pm

Die 400 Volt i.p.v. 300 Volt kan geen kwaad; integendeel. Het is nl. de maximale spanning die de elco verdragen kan. Lager dan 300 Volt zou dus niet goed zijn (afgezien van enige reserve die aangehouden zou kunnen zijn). Je hebt wel kans dat die 400 Volt elco groter is dan die van 300 Volt.
De capaciteit van 100 uF i.p.v. 110 uF zou er evt. de oorzaak van kunnen zijn dat als je met vol vermogen flitst de foto iets onderbelicht zou kunnen zijn; hoewel, 10% is niet erg veel.
Denk bij vervanging om de juiste polariteit!
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do feb 21 2013 7:58 pm

Een elco met een te laag voltage kan een probleem opleveren, een te hoog voltage niet...
Geen idee of je enig verstand hebt van elektronika, maar anders wist je wat dit betekende... :roll:

levenmetnikon

Bericht door levenmetnikon » vr feb 22 2013 10:54 am

JDPix schreef:De capaciteit van 100 uF i.p.v. 110 uF zou er evt. de oorzaak van kunnen zijn dat als je met vol vermogen flitst de foto iets onderbelicht zou kunnen zijn; hoewel, 10% is niet erg veel.
Hartelijk dank voor toelichting.
Wat betreft de capaciteit: ik vond een 310V 80μF. Moet ik met deze capaciteit problemen verwachten?

levenmetnikon

Bericht door levenmetnikon » vr feb 22 2013 11:25 am

CaptainHook schreef:Geen idee of je enig verstand hebt van elektronika, maar anders wist je wat dit betekende... :roll:
'Enig' is een niet meetbare maat, maar ik ben zeker geen kei in elektronica. Gelukkig leer ik graag bij van de kennis en ervaring van anderen..
En zo lukt het mij om allerlei elektronisch spul, zoals laptops en draagbare radio's, te demonteren en weer aan de praat te krijgen. En dat dan zonder gebruik te maken van magie.

JDPix
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door JDPix » vr feb 22 2013 12:32 pm

levenmetnikon schreef:
JDPix schreef:De capaciteit van 100 uF i.p.v. 110 uF zou er evt. de oorzaak van kunnen zijn dat als je met vol vermogen flitst de foto iets onderbelicht zou kunnen zijn; hoewel, 10% is niet erg veel.
Hartelijk dank voor toelichting.
Wat betreft de capaciteit: ik vond een 310V 80μF. Moet ik met deze capaciteit problemen verwachten?
Ik kan dat niet helemaal inschatten maar ik zou het niet doen; het verschil met het origineel lijkt me te groot.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » za feb 23 2013 1:46 pm

Bij mijn weten kunnen met name elco's een nogal brede capaciteitstolerantie ( bv -10% +50 %) hebben.

Groet Hans.

mpvk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door mpvk » za feb 23 2013 2:38 pm

Mijn coolpix2000 gaf bij herhaling het bericht "Warning! battery exhausted", ook met spiksplinternieuwe batterijen. Werkte wel met AC.
Mijn conclusie was dat de elco het begeven had.

Dus ... heb ik camera zorgvuldig opengemaakt en de elco eruit gehaald om te vervangen. Het is een Rubycon Photo-Flash 300V 110muF (uF).
Nu blijkt tot mijn teleurstelling dat een dergelijke elco nergens meer te krijgen is.

Vraag: kan het kwaad indien ik een andere elco ervoor in de plaats zet. BV een 310V 80muF?
Waarom de flits-condensator als hij aangeeft dat de batterij leeg is...?? Is er niet iets anders aan de hand..??

Je kunt niet zomaar de flits-condensator vervangen voor een ander exemplaar. Op zich zit je met de 310V 80uF wel goed qua spanning, alleen is de capaciteit iets lager dus misschien niet genoeg om op vol vermogen te kunnen flitsen. De vraag is alleen of de condensator bestand is tegen de extreem snelle ontlading via de flitsbuis, hiervoor worden namelijk speciale condensatoren voor gebruikt.
Marcel

Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)

levenmetnikon

Bericht door levenmetnikon » ma feb 25 2013 4:34 pm

mpvk schreef:
Waarom de flits-condensator als hij aangeeft dat de batterij leeg is...?? Is er niet iets anders aan de hand..??
Ja, ik ga me ook afvragen of ik niet te snel geconcludeerd heb dat de "exhausted battery" de flits-condensator zou (kunnen) zijn.
Daar ook met nieuwe batterijen deze boodschap verscheen, dacht ik in de richting van een defecte elco (bekend probleem met oudere radio's).

Bij verdere inspectie zie ik op de PCB een mini-battrij, een knoop-batterij. EL.. 3.3V 0.22F. Vervangen daarvan lijkt mij niet doenbaar.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » ma feb 25 2013 7:04 pm

Volgens de gebruiksaanwijzing duidt die foutmelding op batterijen die moeten worden vervangen of opgeladen, zie pag 86. Zijn de contacten in de camera schoon? Idem voor je batterijen? Zijn al je batterijen goed?

Het knoopbatterijtje op de PCB lijkt me gezien je opgave een supercondensator. Als deze defect zou zijn verwacht ik dat bv tijd/datum steeds moeten worden ingesteld als je batterijen wisselt. Als de camera een foutmelding hierover zou geven, verwacht ik zoiets als "system error".

Groet Hans.

Plaats reactie

Terug naar “Coolpix”