Studioflitser icm reportageflitser

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Studioflitser icm reportageflitser

Bericht door whoami » di feb 26 2013 6:00 pm

Vorig jaar was ik heel even bij iemand op bezoek, ze fotografeerde met een canon ( vandaar dat ik snel weer weg was :lol: )

Maar ze liet me iets zien wat ik ook graag met mijn Nikon zou willen. Ze had dus canon dslr ik dacht een 500d, een reportageflitser 580 speedlite, en multiblitz compact studio flitsers.

Nu kon ze met haar reportageflitser de studioflitsers ontsteken. Ik was helemaal verbaasd.. Heb het ook geprobeerd met mijn nikon maar het is helaas niet gelukt.

Als het lukt dan wil ik uiteindelijk ook mijn reportageflitser toevoegen bij mijn studioflitsers.

Wie heeft dit wel eens geprobeerd? Of kan dit met de su-800?

Groet Anoop

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Re: Studioflitser icm reportageflitser

Bericht door Wolf » di feb 26 2013 6:22 pm

Gewoon de slave-functie van je studioflitser aanzetten....
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di feb 26 2013 6:22 pm

Ik gebruik ook meestal een combinatie van studioflitsers en speedlights in de studio.
Mijn laatste shoot (http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=45700) was ook zo'n combinatie; SB900 als hoofdlicht, SB600 als spot op de achtergrond en twee Falcon Eyes studioflitsers als rimlights. De speedlights ontsteek ik met behulp van Cactus V4 radiotriggers, de twee studioflitsers hebben (zoals de meeste studioflitsers) een "slave" stand waardoor ze meeflitsen als ze de andere flitsers af zien gaan.

Waar je wel op moet letten is dat je niet met TTL werkt; doe je dat wel dan zal de aangestuurde speedlight voorflitsen afgeven om het licht te meten. Deze voorflitsen, die vlak voor de "echte" flits plaatsvinden, zullen dan de studioflitsers al ontsteken. Met als resultaat dat de studioflitsers tijdens de "echte" flits/opname nog op staan te laden. Nu heb ik gewoon eenvoudige manuele radiotriggers - en dus geen voorflitsen - dus dat is bij mijn geen probleem.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di feb 26 2013 6:36 pm

Beste A,
Er leiden vele wegen naar Rome,
Als je aangeeft welke kamera en flitsers je wilt gebruiken, kan je een beter antwoord verwachten.
Bij vele standaardkamera's is de truc om met de ingebouwde flits op manual 1/16 of 1/32 de studioflitsers te laten afgaan.
Icm studioflitsers is een SU-800 tamelijk zinloos.
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » di feb 26 2013 6:52 pm

Ik heb een d300s, sb800 en sb900, multiblitz compactlite 200.

De multiblitz had ik al op slave staan maar werkt nog niet. De multiblitz gaat ook gewoon af als ik op de testknop van de falcon eyes flash trigger druk.

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » di feb 26 2013 7:08 pm

weimaraner schreef:Ik gebruik ook meestal een combinatie van studioflitsers en speedlights in de studio.
Mijn laatste shoot (http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=45700) was ook zo'n combinatie; SB900 als hoofdlicht, SB600 als spot op de achtergrond en twee Falcon Eyes studioflitsers als rimlights. De speedlights ontsteek ik met behulp van Cactus V4 radiotriggers, de twee studioflitsers hebben (zoals de meeste studioflitsers) een "slave" stand waardoor ze meeflitsen als ze de andere flitsers af zien gaan.

Waar je wel op moet letten is dat je niet met TTL werkt; doe je dat wel dan zal de aangestuurde speedlight voorflitsen afgeven om het licht te meten. Deze voorflitsen, die vlak voor de "echte" flits plaatsvinden, zullen dan de studioflitsers al ontsteken. Met als resultaat dat de studioflitsers tijdens de "echte" flits/opname nog op staan te laden. Nu heb ik gewoon eenvoudige manuele radiotriggers - en dus geen voorflitsen - dus dat is bij mijn geen probleem.
Deze had ik idd al eerder gezien. Maar jij maakt gebruik van cactus v4 radiotriggers. Echter wil ik dit zonder extra hulpmiddelen doen. De dame met de canon had ook niets extra's.

Mooie foto's trouwens, geef je weleens workshops?
Groet Anoop

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di feb 26 2013 8:04 pm

Als je de speedlight op de camera en op manual zet dan zal deze voor zover ik weet geen voorflitsen afgeven - althans dat lijkt mij het geval maar helemaal zeker weten doe ik het niet aangezien ik ze eigenlijk nooit op mijn camera heb zitten. Hij zal dan dus alleen flitsen op het moment dat het moet (tijdens de opname). En als het goed is flitsen de studioflitsers dan ook op het goede moment mee.
Maar zoals Gijs al zegt kan dat ook met de ingebouwde opklapflitser, mits je deze ook op handmatig zet.

Let wel, je moet dan natuurlijk wel het vermogen van al je flitsers (speedlights en studioflitsers) handmatig instellen. Maar daar leert een mens alleen maar van (ik doe het vrijwel altijd :) ).

En wat de laatste vraag betreft, ik heb inderdaad wel eens een (1/1) workshop strobistfotografie gegeven maar dat is alweer even geleden.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » di feb 26 2013 10:27 pm

Ik zou het omdraaien en je SB-800 en 900 als optical slaves instellen en je studioflitsers aansturen met je Falcon Eyes trigger.

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » di feb 26 2013 10:37 pm

ATOR schreef:Ik zou het omdraaien en je SB-800 en 900 als optical slaves instellen en je studioflitsers aansturen met je Falcon Eyes trigger.
Uiteindelijk wil ik inderdaad deze opstelling hebben maar dat lukte gewoon niet. De sb flitsers gingen niet af. Ik had ze volgens mij op TTL staan maar waarschijnlijk moet ik ze op handmatig zetten.

Ik heb zojuist de tip van weimaraner gedeeltelijk opgevolgd en dat werkt. De interne flitser kan zowel op handmatig als op ttl en zelfs nog op de commanderstand alleen krijg je dan donkere foto's waarschijnlijk omdat er iets niet synchroon loopt.

Vanavond of morgen eens de trigger en sb flitsers erbij pakken.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » di feb 26 2013 10:45 pm

Hier staat hoe het moet:
http://strobist.blogspot.nl/2007/08/unl ... b-800.html

Zelf doe ik het zo ook en het werkt prima. Heel handig als je geen plaats hebt voor een studioflitser maar toch ergens nog een flitser bij wilt proppen :P

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » di feb 26 2013 10:56 pm

Ik kon niet wachten en maar meteen de trigger en flitser erbij gepakt. Flitser op su4.
Trigger op de camera en...... Het werkt :D

Iedereen bedankt voor de tips
Groet Anoop

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”