Draadloos?

Discussies over flitsers
John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Draadloos?

Bericht door John Jansen » wo feb 27 2013 9:01 am

Ik heb de su800 om oa mijn sb900 flitsers aan te sturen, probleem is dat deze vaak niet afgaan omdat ze buiten bereik staan,probleem van infrarood. Ik heb al het eea gelezen op het forum maar kom er niet echt uit,vraag....wat is de oplossing hiervoor?
Alvast bedankt voor de reactie

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Draadloos?

Bericht door gijs sandberg » wo feb 27 2013 9:41 am

Beste John,
Het Nikon CLS is gebaseerd op direct zicht tussen commandant en slaafjes.
Wellicht is een radiografische oplossing beter, sommigen op het forum werken er mee.
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo feb 27 2013 9:48 am

ik gebruik daarvoor Phottix RF602 radiotriggers.
werkt prima.
Er zijn wel meer merken die dit soort apparatuur leveren.
Je kna hier: http://forum.belgiumdigital.com/f99/" onclick="window.open(this.href);return false; veel info vinden.
Groetjes,
Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 27 2013 9:50 am

Radiografisch, zonder TTL functies, goedkoop, vanaf pakweg € 30,- per setje (zender + ontvanger).
Radiografisch, met TTL functies zoals het CLS, vanaf pakweg € 300,-
De Phottix Odin is dan een erg goede keuze.: http://www.google.nl/#q=phottix+odin&hl ... 65&bih=694" onclick="window.open(this.href);return false;
(RJ Fotografie en mmuetst gebruiken die o.a. tot volle tevredenheid).

Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30&t=44591" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo feb 27 2013 9:59 am

Kijk eens op de site van Michael Muetstege http://www.metjegelaatopdegevoeligeplaat.nl/
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

oud0001

Bericht door oud0001 » do feb 28 2013 4:55 am

John Jansen schreef:Ik heb de su800 om oa mijn sb900 flitsers aan te sturen, probleem is dat deze vaak niet afgaan omdat ze buiten bereik staan,probleem van infrarood. Ik heb al het eea gelezen op het forum maar kom er niet echt uit,vraag....wat is de oplossing hiervoor?
Alvast bedankt voor de reactie
Hoi John.

De SU800 is nog al richting gevoelig. Meer richting gevoelig dan de interne flitser of een SB700, SB800, SB900 of SB910.
De SU 800 is een rechtuit apparaatje. Daardoor werkt het soms niet als je b.v. de flitsers niet recht er voor hebt staan.
Vergeet ook niet de ontvanger, het oogje, richting camera te houden.

Chek dit filmpje eens van Joe Mc.Nally en kijk eens hoe hij dat doet..
Zijn flitsers staan echt overal en toch werkt het prima.
10,11,12, 13 flitsers is geen probleem.

Kijk eens naar dit 1 uur 18 minuten durend filmpje van Joe Mc. Nally. http://youtu.be/w9KpI4Sl9bc" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij begint met 1 flitser en aan het einde zijn het er een stuk op 13 en enkel CLS gebruikt.

Ook hij legt de SU800 aan de kant vanwege de richtinggevoeligheid.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » do feb 28 2013 9:19 am

Heel fraai wat Joe doet,
In de studio heb ik ook geen probleem met aansturen,buiten is het een ander verhaal daar heb ik bij 3 meter al geen connect meer,vreemd als ik zie wat Joe presteert zelfs door de ramen heeft hij nog bereikbaarheid. Hmmm maar weer aan de gang moet toch lukken,geld uitgeven kan altijd nog.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do feb 28 2013 11:00 am

Nou ja, houd wel in de gaten dat de missers van Joe Mc Nally in dat systeem niet echt uitgebreid getoond zullen worden. Hij zal wel net zolang bijsturen dat het een werkende situatie is. Dat laat hij zien in filmpjes. Bedenk dat Joe Mc Nally een door Nikon (dik)betaalde fotograaf is om dit soort advertising filmpjes te maken. Dus je ziet het allemaal meer vanuit de positieve "zonnige kant" van het systeem, dan vanuit de falende situaties.

Je kunt net zolang gaan schuiven totdat het werkt, maar dat is natuurlijk niet echt de oplossing. Want dan pas je de lichtopstelling / situatie aan, aan de beperkingen van een IR-stuurapparaat, inplaats van dat je je laat leiden door je creativiteit in een fotoshoot en de techniek daar naar behoeve simpelweg werkend op afgestemd moet zijn.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » do feb 28 2013 12:04 pm

Léon Obers schreef:Nou ja, houd wel in de gaten dat de missers van Joe Mc Nally in dat systeem niet echt uitgebreid getoond zullen worden. Hij zal wel net zolang bijsturen dat het een werkende situatie is. Dat laat hij zien in filmpjes. Bedenk dat Joe Mc Nally een door Nikon (dik)betaalde fotograaf is om dit soort advertising filmpjes te maken. Dus je ziet het allemaal meer vanuit de positieve "zonnige kant" van het systeem, dan vanuit de falende situaties.

Je kunt net zolang gaan schuiven totdat het werkt, maar dat is natuurlijk niet echt de oplossing. Want dan pas je de lichtopstelling / situatie aan, aan de beperkingen van een IR-stuurapparaat, inplaats van dat je je laat leiden door je creativiteit in een fotoshoot en de techniek daar naar behoeve simpelweg werkend op afgestemd moet zijn.
Ik denk ook wel dat er een boel missers achterwege worden gelaten,ik ben niet van plan om in dienst van het apparaat te gaan werken. Creatief fotograferen heb je toch een beetje in je hoofd zitten en bij sturen hoort daar inderdaad niet (te veel) bij. Wordt het toch waarschijnlijk een radio trigger.

oud0001

Bericht door oud0001 » do feb 28 2013 12:41 pm

Oh ja, je kunt de SB900 b.v. ook als Master gebruiken en je flitsers mee aansturen.http://www.youtube.com/watch?v=oPJhX-xd ... C9474D43FD" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun je de kop ook mooi naar achteren richten als je de flitsers achter je hebt staan. Dat is ook geen punt.

Dit is gewoon de zelfde discussie. Nou koop lekker veel PW-tjes zou ik zeggen.
Doen een hoop andere mensen het wel met CLS.

En euh leon, ik wil niet zeiken maar MC. Nally is wel binnen.
Zijn foto's verkopen blijkbaar goed. Dan zal hij het ergens toch wel goed doen.

Als je het oogje de juiste kant op zet is er genoeg afstand.
Een afstand test in daglicht.http://www.youtube.com/watch?v=yJ5Sh8Vf ... C9474D43FD" onclick="window.open(this.href);return false;

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » do feb 28 2013 12:48 pm

Tuihanti schreef:Oh ja, je kunt de SB900 b.v. ook als Master gebruiken en je flitsers mee aansturen.http://www.youtube.com/watch?v=oPJhX-xd ... C9474D43FD" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun je de kop ook mooi naar achteren richten als je de flitsers achter je hebt staan. Dat is ook geen punt.

Dit is gewoon de zelfde discussie. Nou koop lekker veel PW-tjes zou ik zeggen.
Doen een hoop andere mensen het wel met CLS.

En euh leon, ik wil niet zeiken maar MC. Nally is wel binnen.

Als je het oogje de juiste kant op zet is er genoeg afstand.
Een afstand test in daglicht.http://www.youtube.com/watch?v=yJ5Sh8Vf ... C9474D43FD" onclick="window.open(this.href);return false;
Best een beetje een, eeeuh aparte reactie zeg maar
Groetjes,
Jaap

oud0001

Bericht door oud0001 » do feb 28 2013 1:21 pm

Waarom apart? Ik neem aan dat je dat bedoeld.

Wat ik apart vind is het meteen als veroordelen van een systeem dat al is meegeleverd met je camera als zijnde beperkend, onvoldoende, niet goed werkend gebaseerd op aannames terwijl het tegendeel wel bewezen mag worden geacht. Oordelen en veroordelen omdat een ander zegt dat het zo is. Dat is pas apart.
Het werkt zowel in ITTL als manual. Ik kan kiezen zonder een dubbeltje extra uit te moeten geven.
Oh ja, de afstandtest is niet door Joe Mc. Nally gedaan. Het is dus niet het endorsement verhaaltje waar het telkens op wordt gegooid.
De beperkingen zitten tussen de oren en nergens anders.

TS heeft een probleem. 3 meter is veel te kort.
Waardoor komt het?
Geen idee ik zie de setup en de instellingen niet. Misschien schiet ie oder de flitsers door, staan de oogjes van de speedlights de andere kant op gericht. Geen idee. Dat zou je eerst moeten weten voordat je er een oordeel over kunt vellen.
Dat nuanceren gebeurd niet. Meteen wordt het CLS weer als onvoldoende neergezet door een fotograaf waar velen blind op volgen.
Het wordt afgeschoten alvorens het gebruikt is.
Vandaar mijn reactie.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » do feb 28 2013 2:11 pm

Tuihanti schreef:Waarom apart? Ik neem aan dat je dat bedoeld.

Wat ik apart vind is het meteen als veroordelen van een systeem dat al is meegeleverd met je camera als zijnde beperkend, onvoldoende, niet goed werkend gebaseerd op aannames terwijl het tegendeel wel bewezen mag worden geacht. Oordelen en veroordelen omdat een ander zegt dat het zo is. Dat is pas apart.
Het werkt zowel in ITTL als manual. Ik kan kiezen zonder een dubbeltje extra uit te moeten geven.
Oh ja, de afstandtest is niet door Joe Mc. Nally gedaan. Het is dus niet het endorsement verhaaltje waar het telkens op wordt gegooid.

TS heeft een probleem. 3 meter is veel te kort.
Waardoor komt het?
Geen idee ik zie de setup en de instellingen niet. Misschien schiet ie oder de flitsers door, staan de oogjes van de speedlights de andere kant op gericht. Geen idee. Dat zou je eerst moeten weten voordat je er een oordeel over kunt vellen.
Dat nuanceren gebeurd niet. Meteen wordt het CLS weer als onvoldoende neergezet door een fotograaf waar velen blind op volgen.
Het wordt afgeschoten alvorens het gebruikt is.
Vandaar mijn reactie.

Beste Tuihanti
Ik ben je zeer erkentelijk voor de linken die je geplaatst hebt en ga niet zomaar het eea erbij kopen,ik heb dit systeem al een aantal jaren en kan er aardig mee uit de voeten vandaar dat ik hier de vraag stelde waaraan het kon liggen.
Ik heb zeer veel plezier aan het CLS systeem en is zeer creatief mee om te gaan,laat daar geen twijfel overbestaan.Ik leg mij ook niet 123 bij het niet werken apparatuur neer. Ik heb net met de D800E het eea uitgeprobeerd en loop niet met het systeem vast,aangestuurd door de ingebouwde flitser, via de opzetflitser en met de su800 gaat allemaal perfect. ism de Nikkors 14-24 en 24-70 Waar het probleem dan ligt ? ik werkte van de week met de D4 en de 500mm F4 (vogelfotografie ik wilde een vogelplek bijlichten), hier liep ik mee vast, mi door het objectief wat teveel in de weg zat tussen flitser en su800. Ik denk dat ik de flitsers hoger moet plaatsen om de IR zijn werk te kunnen laten doen. Het is een prachtig systeem wat zeer fijn af te stemmen is op elke situatie

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do feb 28 2013 2:19 pm

Tuihanti schreef: En euh leon, ik wil niet zeiken maar MC. Nally is wel binnen.
Ik zeg niet dat hij slecht zou fotograferen, maar er zijn IMO aanzienlijk betere fotografen. Hij is vooral een goed zakenman. (Dat is voor hemzelf wellicht het meeste waard).
Dat heeft verder weinig van doen met wel of geen IR-missers.
Tuihanti schreef: Als je het oogje de juiste kant op zet is er genoeg afstand.
Een afstand test in daglicht. http://www.youtube.com/watch?v=yJ5Sh8Vf ... C9474D43FD" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat heeft niets met "stuurflitsjes" te maken, maar simpel een flitser op de camera op vol vermogen zetten, en dan de andere flitser enkel op dat volle vermogen laten reageren als "slave". Bedenkingen over de betrouwbaarheid van de test komen o.a. naar voren als je kijkt naar de wat vreemde uitlichting van de fotootjes tussendoor, alsof die in het donker zijn gemaakt. Overdag zul je toch minimaal een sluitertijd moeten aanhouden langzamer of gelijk aan de minimale X-synchronisatietijd. Of je gebruikt wel een erg klein diafragma (dus flitser manueel op vol vermogen om een andere flitser maar vooral te kunnen laten reageren als "slave", niet als stuurflitsjes binnen een TTL-systeem om flits als invullicht overdag te kunnen gebruiken om tot een uitgewogen lichtopstelling te komen).

Feit is dat in de praktijk erg veel mensen domweg problemen hebben met het IR-gestuurde CLS-systeem omdat het geregeld weigert. Vandaar de vele terugkerende reacties erover. Je kunt na zoveel maanden na een eerdere discussie erover nog steeds eigenwijs blijven volhouden dat het een volwaardig werkende optie zou zijn. Maar echt, je houdt alleen jezelf voor de gek. De praktijk heeft allang anders uitgewezen. Zelfs voor Joe Mc Nally.

De vorige zinloze discussie daarover omdat de uitkomst al vast stond: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30&t=41908" onclick="window.open(this.href);return false;
en nu nog steeds niet is veranderd.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do feb 28 2013 2:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do feb 28 2013 2:23 pm

Wat ik apart vind is het meteen als veroordelen van een systeem dat al is meegeleverd met je camera als zijnde beperkend, onvoldoende, niet goed werkend gebaseerd op aannames terwijl het tegendeel wel bewezen mag worden geacht.
Lijkt me een beetje kort door de bocht. Leon zegt alleen dat CLS zijn beperkingen heeft, niets meer en niets minder. En daar heeft ie gewoon gelijk in.
Die bocht is nog korter. :wink:

En geloof me, ik ben een groot fan van Joe McNally. The Moment it Clicks, The Hot Shoe Diaries en Sketching Light, ze staan hier allemaal in de kast. Althans, die laatste ligt op de bank omdat ik die toevallig nu aan het lezen ben.
Daarnaast heb ik ervaring met CLS (met zonnig, koud, warm, bewolkt en ander weer) maar ook met radiotriggers. En hoe je het ook wend of keert, CLS heeft zijn beperkingen.

Wel moet ik zeggen dat geen contact meer bij een afstand van 3 meter me wel erg weinig lijkt. Dat moet zeker beter kunnen, ook bij redelijk zonnige omstandigheden. Weet je zeker dat de IR sensoren van de SB900's de goede kant op staan? En wat als je het (zoals Tuihanti al suggereert) probeert met een SB900 op je camera als trigger?
Misschien een overbodige vraag en zeker niet lullig bedoelt; weet je waar de IR sensor op de SB900 zit? Toevallig laast met een fotograaf samengewerkt die dacht dat het rode glaasje de IR sensor was en dat werkte dus ook niet helemaal soepel.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”