gvdnberg schreef:Wij waren ook in het Rica Hotel in Svolvær,
Zo te lezen is bijna iedereen via Hotel Rica in Svolvaer aan zijn tocht door/over de Lofoten begonnen.
Leuke dingen in het Hotel: eten is (deels) goed: neem de rendierbiefstuk en/of de stokvis!
Ontbijt is weergaloos lekker, met veel vis.
Opvallend:
- In Noorwegen LOOP je niet met schoenen aan in huis. Ook in Rica kwamen de meeste Noren op sokken naar het ontbijt.
- In Noorwegen is een "dubbele whiskey" taboe: "mag niet" vertelde degene die mij bediende en zette vervolgens 2 enkele whiskey's voor me neer, want DAT mag nou weer wel.
De COOP in Svolvaer is zeer uitgebreid en goed gesorteerd. Ik heb er zeker 20 soorten mayonaise kunnen vinden waarvan er geen enkele mij iets zei (in de Noorse omschrijving).
In hetzelfde winkelcentrum kun je goed eten (Broodjes)!
Ik begrijp geen hout van de taal. Ik heb dat nog nooit meegemaakt: zelfs in Kenya kon ik van Swahili nog iets maken.
In Noorwegen autorijden mag niet als je de VORIGE dag alcohol gedronken hebt. En dat is aantoonbaar.
Een "beetje" te hard rijden in Noorwegen is onwaarschijnlijk duur! Vandaar dat iedereen zich zo strikt aan de snelheid houdt. Voor buitenlanders is men vaak nogal verdraagzaam!
In September kun je bij 12 gr zonnen (en verbranden als je wilt) aan een Fjord-strand. De wind van zee gaat over je heen door de steile bergen achter je.
En voor iedereen die erheen gaat, zal gaan, of denkt te zullen gaan:
Polar Light Centre (Rob en Threes) in Laukvik/Stramnes zijn dol op verse witlof en sperciebonen. Zij kunnen die in Noorwegen niet kopen.Dus ALS je gaat: neem zoveel mogelijk voor hen mee!
Ik kan je dat adres overigens alleen maar aanraden voor ECHT stevige wandelingen en-of Noorderlicht. Zie voor tijdschema en veel meer info hun website.
Willem.