Hulp gevraagd D5100.
Hulp gevraagd D5100.
Ik ben nieuw hier en heb ook sinds een aantal dagen een nieuwe Nikon D5100. Vooropgesteld, ik ben een leek met een spiegelreflex. Echter....ik fotografeer veelal in de avond bij het sporten van mijn zoon. Hij voetbalt, traint etc veelal bij matig kunstlicht. Ik heb al van alles geprobeerd maar een echt scherpe foto krijgen is me helaas nog niet gelukt.
Vooral de bewegende elementen (spelers) krijg ik er niet scherp op.
Kan iemand mij enig advies geven waar te beginnen ? Standen etc. Je zou mij er enorm mee van dienst zijn
Kan iemand mij enig advies geven waar te beginnen ? Standen etc. Je zou mij er enorm mee van dienst zijn
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Hulp gevraagd D5100.
Beste F,
Welkom.
Ik zou beginnen met het ophalen van het PDF handboek (http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Over jouw problemen bij binnen-sport:
-helaas: betaalbare lenzen en blitse binnensport gaan zelden samen, geef eens een zwengel aan de ISO knop.
Groeten, Gijs
Welkom.
Ik zou beginnen met het ophalen van het PDF handboek (http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Over jouw problemen bij binnen-sport:
-helaas: betaalbare lenzen en blitse binnensport gaan zelden samen, geef eens een zwengel aan de ISO knop.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Hallo Gijs, bedankt voor je antwoord. Het gaat overigens om buitensport, dat terzijde. Kom ik ook tekort met de daarbij gekochte Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6 G IF-ED
De isoknop is al aan gezwengeld, echter het blijft onscherp.....
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dan de sluitertijd omhoog.fchraym schreef:Hallo Gijs, bedankt voor je antwoord. Het gaat overigens om buitensport, dat terzijde. Kom ik ook tekort met de daarbij gekochte Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6 G IF-ED
Misschien bewegingsonscherpte????
Plaats eens een foto dan kan er veel informatie uit de exif gegevens worden gehaald en op basis daarvan wellicht verdere informatie verstrekt worden?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Jan, dank ook voor jou antwoord !
de "mislukte"foto's zijn inmiddels verwijderd...Als ik komende dagen een voorbeeld heb zal ik die plaatsen. Het gras is overigens haarscherp, alleen de bewegende objecten niet.
de "mislukte"foto's zijn inmiddels verwijderd...Als ik komende dagen een voorbeeld heb zal ik die plaatsen. Het gras is overigens haarscherp, alleen de bewegende objecten niet.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dan zijn je sluitertijden dus te lang. (beste) Manieren om de sluitertijd korter te krijgen:fchraym schreef:Jan, dank ook voor jou antwoord !
- Diafragma vergroten (dus een zo LAAG mogelijk diafragmagetal!)
- ISO waarde omhoog . Dit levert wel meer ruis op.
Andere manieren zoals bewust wat onderbelichten zou ik niet willen aanraden...
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Wanneer het gras scherp is dan zal de sluitertijd te lang zijn of misschien een verkeerd scherpstelpunt. Maar ik vermoed het eerste.fchraym schreef:Jan, dank ook voor jou antwoord !
Voor dynamische sporten zijn hoge sluitertijden nodig denk aan vanaf 1/500 tot hoger. Probleem waar jij dan tegenaan zal lopen is dat het gebruikte objectief niet lichtsterk genoeg zal zijn. Overdag zul je hier niet zo snel tegen aan lopen maar zoals je al aangeeft 's avonds bij matig kunstlicht wel. Je kunt de iso omhoog gooien maar daarmee krijg je ook "ruis" in de opname. Je moet dan voor jezelf uitvinden wat je nog acceptabel vindt aan ruis.
Jan
- Haket
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Je kunt andersom ook proberen. Met de camera de persoon meevolgen en dan een foto maken (pannen).
Dan is het gras onscherp en misschien de persoon wel scherp.
Als het de eerste keer mislukt, niet stoppen maar doorgaan met oefenen tot er scherpere foto's tussenzitten.
Je kunt ook wachten of gebruik maken van wat dode spelmomenten en dan een foto maken.
Let wel, de kans dat veel mislukt is erg groot. Maar, het gaat om die paar acceptabele foto's.
Veel succes!
Dan is het gras onscherp en misschien de persoon wel scherp.
Als het de eerste keer mislukt, niet stoppen maar doorgaan met oefenen tot er scherpere foto's tussenzitten.
Je kunt ook wachten of gebruik maken van wat dode spelmomenten en dan een foto maken.
Let wel, de kans dat veel mislukt is erg groot. Maar, het gaat om die paar acceptabele foto's.
Veel succes!
- a vgastel
- Forumlid
Hier nog een tip
http://www.123cursus-fotografie.nl/hand ... ogram.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En de driehoek
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html" onclick="window.open(this.href);return false;
succes, neem de bovenstaande tips door.
Let wel op dat je groene bolletje gebruikt als hij constant groen is is hij scherp.
http://www.123cursus-fotografie.nl/hand ... ogram.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En de driehoek
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html" onclick="window.open(this.href);return false;
succes, neem de bovenstaande tips door.
Let wel op dat je groene bolletje gebruikt als hij constant groen is is hij scherp.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
-
- Forumlid
fchraym schreef:Ik ben nieuw hier en heb ook sinds een aantal dagen een nieuwe Nikon D5100. Vooropgesteld, ik ben een leek met een spiegelreflex. Echter....ik fotografeer veelal in de avond bij het sporten van mijn zoon. Hij voetbalt, traint etc veelal bij matig kunstlicht. Ik heb al van alles geprobeerd maar een echt scherpe foto krijgen is me helaas nog niet gelukt.
In ieder geval sluitertijd voorkeur.
De 55-200 4-5.6, als je veel in het matig tot tele bereik zit dan zit je dik boven de diafragmawaarde 4 het zal zelfs naar de 5 gaan, wil je dan de onscherpte vermijden, heb je minimaal 1/320 , 1/400 nodig.
Wil je dat halen zal je minstens met ISO 4000 en hoger moeten, afhankelijk van het kunstlicht wat bij trainingspartijen nooit geweldig is.
Als het echt minimaal is 1 of twee lampen dan zit je zomaar aan ISO 6400, dan heb je wel heel veel ruis te pakken, nabewerken met een goede ruiskiller is dan een must.
LR4 doet wat dat betreft prima werk.
Maar zoals gezegd plaats een foto met EXIF gegevens en dan valt er al meer over te zeggen.