Fotograferen door display

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Rianne

Fotograferen door display

Bericht door Rianne » zo sep 09 2007 12:11 pm

Goedemorgen..

Wij hebben de nikon D50 inmiddels dik een jaar en zijn er erg tevreden mee.
We maken mooie foto's, maar ik moet eerlijk zeggen dat de mooiste toevalstreffers zijn.

Ik vind het zelf geweldig leuk om foto's te maken, vandaar ook deze camera, alleen zou ik het liefst foto's maken via het scherm aan de achterkant.
(Dus wat je bij de kleine digitale toestellen altijd ziet). Ik maak namelijk, bij anderen, ook wel eens foto's met "gewone" camera's en gebruik hiervoor dan dus wel dit scherm en deze foto's zijn bijna allemaal geweldig! oke..de kwaliteit is VEEL minder en daarom heb ik nog altijd liever mijn Nikon, maar de foto's zelf zijn gewoon beter gecentreerd etc. Je kan je gewoon veel beter focussen als je door zo'n groot scherm van een afstand kan fotograferen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dat kan instellen bij deze camera? Ik zou er erg mee geholpen zijn!

Dank jullie wel.

Groetjes, Rianne

Polling

Bericht door Polling » zo sep 09 2007 12:15 pm

Het kan niet. Modernere DSLR's hebben een live-view, waarmee het wel kan, dus zal je moeten overstappen. Maar ik begrijp niet waarom het met de zoeker niet lukt? Wat is er moeilijker?

yoyo

Bericht door yoyo » zo sep 09 2007 12:22 pm

Idd kan het niet op je D50.
En er komen nu idd DSLR's op de markt, maar die kunnen dat nog niet zo mooi als met een P&S.

Bij Canon kun je in liveview niet AF-en. En bij Nikon werkt het alleen op een statief.

Er zijn camera's die tussen DSLR en P&S in zitten. De Four Thirds camera's. Hier kan het met de laatste types ook. Helaas ook niet altijd even goed als bij de kleine compacte P&S-jes.

iJoost

Bericht door iJoost » zo sep 09 2007 1:47 pm

Het is veel gemakkelijker om een camera met je armen dicht bij je lijf stil te houden dan met gestrekte armen. En op het matglas kun je de scherpte fatsoenlijk zien op de display niet. Het beeldkader is misschien wel intuitiever zichtbaar voor mensen die niet gewend zijn om daar op te letten maar "wij" vallen toch niet in die categorie? Kortom, ik mis het totaal niet en wat mij betreft mogen ze 'm op de D400 weer weglaten.

(En nee, ik sta nooit midden in een menigte met een camera boven mijn hoofd een zinloze foto te maken van een podium in de verte. ;-)

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo sep 09 2007 3:03 pm

ken alleen een olympus speigel reflex (410 geloof ik) die dat wel heeft maar ja is geen nikon. ik fotografeer 98% door de zoeker tenzij ik de coolpix bij me heb

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » zo sep 09 2007 3:36 pm

De oplossing: een compact kopen. Een Dsrl, is hier gewoon niet voor bedoeld.

Misschien handig om de basisprincipe te leren van het fotograferen: hoe je je camera goed vasthoud. Dat is dus niet d.m.v. uitgestrekte armen, maar door je ellebogen tegen je lichaam te drukken en 1 hand om de grip en 1 hand onder de lens en dan door het oculair kijken.

Dat de nieuwe generatie live-view heeft komt alleen maar dat de producenten die "duurdere" camera's willen slijten aan mensen die ze eigenlijk niet nodig hebben.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo sep 09 2007 3:42 pm

Opgezetfan schreef:Dat de nieuwe generatie live-view heeft komt alleen maar dat de producenten die "duurdere" camera's willen slijten aan mensen die ze eigenlijk niet nodig hebben.
IK zie op TV overigens genoeg pro's die hun camera boven het hoofd houden als het dringen wordt.

yoyo

Bericht door yoyo » zo sep 09 2007 4:07 pm

Met macro is het ook wel handig...

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo sep 09 2007 4:41 pm

als ik 'n camera boven m'n hoofd houd kan ik ook niet zien wat 't beeld op 't schermpje is, dus je moet dan toch leren gokken/richten

GdP

Bericht door GdP » zo sep 09 2007 4:47 pm

Ik gebruik ook mijn Monopod wel eens om een flink eind boven mijn hoofd te fotograferen.

Gerrit

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo sep 09 2007 6:08 pm

of 'n bloemetje laag bij de grond terwijl je je nette kleren aan hebt en de grond blubberig is, dan houd ik mijn camera ook gewoon op de gok laag en bekijk na 't afdrukken wel of ik goed gegokt heb

fotograferen via zo'n display vind ik overigens helemaal niets; heb ook zo'n handige p&s fuji voor erbij, maar ik voel me toch meer in m'n element als ik door 'n zoeker kan kijken

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo sep 09 2007 6:33 pm

Soms hou ik mijn camera boven mijn hoofd als het dringen is.
De lens die erop zit is de 10,5mm fisheye.
De kans dat ik iets mis is 0,0

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma sep 10 2007 10:11 am

Marten schreef:
Opgezetfan schreef:Dat de nieuwe generatie live-view heeft komt alleen maar dat de producenten die "duurdere" camera's willen slijten aan mensen die ze eigenlijk niet nodig hebben.
IK zie op TV overigens genoeg pro's die hun camera boven het hoofd houden als het dringen wordt.
Ja en? Ik doe dat bij evenementen ook vaak, maar dat heeft helemaal niks met de live-view functie te maken hoor, ik doe dat op de gok.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » ma sep 10 2007 2:55 pm

evertfoto schreef:Soms hou ik mijn camera boven mijn hoofd als het dringen is.
De lens die erop zit is de 10,5mm fisheye.
De kans dat ik iets mis is 0,0
Evert, grappig dat je dit verteld, ik heb een paar weken terug ook in een opdringerige situatie foto's gemaakt met m'n fisheye.
Gewoon m'n camera hoog gehouden en een beetje heen en weer....

Afbeelding

en met deze had ik een beetje geluk...

Afbeelding

groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

geeft niks

Bericht door George Fennes » ma sep 10 2007 5:19 pm

Hallo Rianne, ik kan me heel goed voorstellen dat je met het schermpje wilde fotograferen.

Had ik ook toen ik voor het eerst een D70 in mijn handen had, ik heb me rot lopen zoeken in het menu :lol:

Achteraf denk ik bij mijzelf dom :oops:

Dus jouw gedachte was echt niet zo gek, helaas door de constructie van de D50 is het niet mogelijk.

Meer verder een beer van een camera toch?

Succes er mee.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”