Wat te vragen voor een fotoshoot?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
DMiller
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Wat te vragen voor een fotoshoot?

Bericht door DMiller » do feb 28 2013 10:51 pm

Hallo allen,

Ik heb een eenvoudige vraag die niet makkelijk te beantwoorden is, namelijk wat zou ik rekenen voor een fotoshoot?

Voor een vriend van mij had ik onlangs voorgesteld om een zwangerschapshoot te doen, dit werd een sessie van 4 uur met 2 personen. Toen heb ik een boekje gemaakt en alles inc verwerken en boekje voor 140 euro verzorgt. De vergoeding was overigens zijn eigen idee, ik wilde hem alleen het boekje laten betalen. Ik zie dit als vriendendienst.

Welnu, de vrouw van die vriend van mij heeft mij onlangs gevraagd voor een zwangerschaps fotoshoot met 3 volwassen personen, voor een uur of 3. Dit in mijn eigen studio, eigen apparatuur etc. Ervaring heb ik inmiddels wel opgedaan met portretfotografie en ook enige ervaring met zwangerschapsfotografie. Ik ben natuurlijk geen pro...

Ik dacht hiervoor 150 euro te rekenen, inc verwerken en uitzoeken van 10 foto's. Ze krijgen dan ook alle foto's op stick mee. Dit lijkt mij schappelijk aangezien er ook enige tijd in het verwerken en uitzoeken gaat zitten, naast de tijd die je bezig bent met het fotograferen.

Wat voor idee heerst er hier voor het rekenen van een dergelijke shoot?

alvast bedankt voor de input!
Z8 | 24-120 f/4 S
D800 | AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR | AF-S 50mm f/1.8D | Micro AF-S 60mm f2.8G | AF-D 105mm 2.0 DC | Helios 44M-5 | Speedlight SB-800
D7000 | AF-S DX 17-55mm f/2.8
flickr

mrktoet
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Wat te vragen voor een fotoshoot?

Bericht door mrktoet » do feb 28 2013 11:31 pm

Ik heb ooit (5 jaar geleden) €100 euro voor een zwangerschapshoot betaald, plus €50 voor een CD met ik meen alle foto`s in goede kwaliteit. Als je hobbymatig een shoot doet voor vrienden vind ik dit leuke bedragen.
D800 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 70-200 - SB600 en SB900

Meesterbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Meesterbas » do feb 28 2013 11:52 pm

In dit geval vind ik 100-150 euro heel billijk. Mijn 'unique selling point' (t.o.v. professionals) is dan dat ik meer foto's nabewerkt aflever (50-80), alle foto's op verschillende jpeg-afmetingen beschikbaar stel en ik op verzoek zoveel foto's extra nabewerk als men wil. Professionals vragen hiervoor doorgaans riante vergoedingen.
http://www.basphotonic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G

DMiller
Clublid
Clublid

Bericht door DMiller » vr mar 01 2013 8:41 am

Bedankt voor de reacties!

De reden dat ik dit vraag is omdat de vrouw in kwestie een beetje schrok van het bedrag. Uiteraard krijgt zij nog korting (zij draagt de shoot aan is een terugkerende klant en de vrouw van een vriend van mij), maar dat had ik haar nog niet verteld ;)
Z8 | 24-120 f/4 S
D800 | AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR | AF-S 50mm f/1.8D | Micro AF-S 60mm f2.8G | AF-D 105mm 2.0 DC | Helios 44M-5 | Speedlight SB-800
flickr

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr mar 01 2013 10:24 am

DMiller schreef:Bedankt voor de reacties!

De reden dat ik dit vraag is omdat de vrouw in kwestie een beetje schrok van het bedrag. Uiteraard krijgt zij nog korting (zij draagt de shoot aan is een terugkerende klant en de vrouw van een vriend van mij), maar dat had ik haar nog niet verteld ;)
Vind het wel een beetje vreemd om eigenlijk met een volstrekt arbitrair bedrag aan te komen en daar gelijk een korting over heen te geven. Dan kun je net zo goed direct het juiste bedrag vragen. Dat zou iets anders zijn als je standaard tarieven hebt en een goede kennis of vriend korting er korting bovenop geeft maar dat is (nog) niet aan de orde.

Daarnaast moet je jezelf ook niet aan de onderkant de markt uit prijzen door een veel te laag bedrag te vragen. Zelfs als het maar een hobby is. Als je goed werk levert mag daar altijd wel iets tegenover staan. Een shoot van 4 uur en daarna nog een paar uur nabewerken is een leuke hobby maar kost je de uren opgeteld dus gemakkelijk een hele werkdag. En zodra je geld gaat vragen MOET je een bepaalde kwaliteit gaan leveren dus kun je ook niet gaan ' bezuinigen' op de tijd die het kost. Dus waarom dan wel op de inkomsten?
Fin.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » vr mar 01 2013 11:17 am

DMiller schreef:Bedankt voor de reacties!

het achteraf nog vermelden aan haar dat er al korting in verrekend zit, klinkt als mosterd na de maaltijd, en zou ik verder niet noemen.

ik zou wel vragen, als het nog ter sprake is, wat zijzelf er van verwacht heeft ( wat verwacht ze dat jij doet qua activiteiten ) het is immers niet alleen de sluiterknop indrukken.
Wie weet heldert dit e.e.a. op, en misschien kun je als vriendendienst, en korting, extra foto's aanleveren ofzo als beloning van terugkerende klant

DMiller
Clublid
Clublid

Bericht door DMiller » vr mar 01 2013 12:44 pm

Wederom bedankt voor de reacties.

Inderdaad zou het een beetje als mosterd na de maaltijd klinken om achteraf korting te geven of iets dergelijks.

Ze heeft zelf aangegeven wat ze verwacht, namelijk alle foto's op een stick. Zoals wiebeterpstra ook aangeeft, het is meer dan alleen de sluiterknop indrukken.

Zij komt er nog op terug, dus ik laat het gewoon zoals het is voorlopig. Wil ze niet, dan niet....
Z8 | 24-120 f/4 S
flickr

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » vr mar 01 2013 1:24 pm

ik ken jouw relatie niet met haar, maar als ze erg stellig blijft doen, dan ga je naar haar toe met een wegwerpcamera,.... bespreek serieus de shoot door,... de rest snap je wel. ;)

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr mar 01 2013 2:14 pm

De pest van een shoot is, dat je nog vele uurtjes nabewerking hebt, en de mensen zien dat niet.
Ze zien alleen de prijs, een enkeling daargelaten, en vinden dat al snel teveel.
Als je te goedkoop bent, dan zie je ze glunderen, en dan zou je willen dat je meteen een foto kon maken, want zo'n uitstraling zie je maar zelden. :lol:
Een prijs laat ik meestal afhangen van de inschatting hoelang je er mee bezig denkt te zijn.
En daarnaast moet je eerlijk naar jezelf zijn, en kijken naar de kwaliteit van je werk.
Ben je goed dan mag het wat meer zijn, is het iets wat je maar zelden doet en er nog veel van moet leren, dan zou ik de prijs wat lager doen, zie het dan als leergeld.
Derhalve is het niet te doen om hier een prijs neer te zetten.
Maar een rondje google geeft je veel info wat er zoal gevraagd wordt voor een bepaalde shoot.

Succes.
Vrgr
Tiny

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Derhalve is het niet te doen

Bericht door gijs sandberg » vr mar 01 2013 3:41 pm

Eens met Tiny,
Als vriendendienst heb ik iets dergelijks wel eens gratis gedaan.
Maar er is ook een andere benadering.:
De totale kosten van een kind zijn als gauw een ton.
Welk deel wil je daarvan hebben om de (on-)gelukkigen een herinnering te geven? :lol:
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » vr mar 01 2013 4:16 pm

DMiller schreef:Hallo allen,

Voor een vriend van mij had ik onlangs voorgesteld om een zwangerschapshoot te doen, dit werd een sessie van 4 uur met 2 personen.

...

Welnu, de vrouw van die vriend van mij heeft mij onlangs gevraagd voor een zwangerschaps fotoshoot met 3 volwassen personen, voor een uur of 3.

dit snap ik trouwens niet helemaal, maar kan aan mij liggen....

DMiller
Clublid
Clublid

Bericht door DMiller » vr mar 01 2013 4:47 pm

wiebeterpstra schreef:
DMiller schreef:Hallo allen,

Voor een vriend van mij had ik onlangs voorgesteld om een zwangerschapshoot te doen, dit werd een sessie van 4 uur met 2 personen.

...

Welnu, de vrouw van die vriend van mij heeft mij onlangs gevraagd voor een zwangerschaps fotoshoot met 3 volwassen personen, voor een uur of 3.

dit snap ik trouwens niet helemaal, maar kan aan mij liggen....
Nou, ik had die vriend van mij benaderd om een shoot te doen (met zijn vrouw erbij natuurlijk). Dat was mijn initiatief en had ook geen geld gevraagd, want het was een vriendendienst. Die sessie duurde 4 uur (hij en zijn vrouw).

Nu vraagt zij aan mij of ik haarzelf, haar zus en schoonzus op de foto wil zetten (dus 3 dikke buiken). Zij geeft aan een sessie van ongeveer 3 uur te willen. Zo duidelijker? :)
Z8 | 24-120 f/4 S
flickr

DMiller
Clublid
Clublid

Re: Derhalve is het niet te doen

Bericht door DMiller » vr mar 01 2013 4:48 pm

gijs sandberg schreef:Eens met Tiny,
Als vriendendienst heb ik iets dergelijks wel eens gratis gedaan.
Maar er is ook een andere benadering.:
De totale kosten van een kind zijn als gauw een ton.
Welk deel wil je daarvan hebben om de (on-)gelukkigen een herinnering te geven? :lol:
Groeten, Gijs

Eens, de eerste sessie was ook gratis feitelijk. Ik heb er niets voor gevraagd.
Z8 | 24-120 f/4 S
flickr

DMiller
Clublid
Clublid

Bericht door DMiller » vr mar 01 2013 4:56 pm

jettiny schreef:De pest van een shoot is, dat je nog vele uurtjes nabewerking hebt, en de mensen zien dat niet.
Ze zien alleen de prijs, een enkeling daargelaten, en vinden dat al snel teveel.
Als je te goedkoop bent, dan zie je ze glunderen, en dan zou je willen dat je meteen een foto kon maken, want zo'n uitstraling zie je maar zelden. :lol:
Een prijs laat ik meestal afhangen van de inschatting hoelang je er mee bezig denkt te zijn.
En daarnaast moet je eerlijk naar jezelf zijn, en kijken naar de kwaliteit van je werk.
Ben je goed dan mag het wat meer zijn, is het iets wat je maar zelden doet en er nog veel van moet leren, dan zou ik de prijs wat lager doen, zie het dan als leergeld.
Derhalve is het niet te doen om hier een prijs neer te zetten.
Maar een rondje google geeft je veel info wat er zoal gevraagd wordt voor een bepaalde shoot.

Succes.
Vrgr
Tiny

klopt, ik heb ook aangegeven dat de prijs bestaat uit het maken van foto's, verwerken en bewerken ervan, het uitzoeken van minimaal 10 foto's (wat ik de beste vind) en het op stick zetten van de hele shoot. Dus alle foto's en gezien de vorige keer zullen dit er al gauw 150-200 zijn.

Ik wil er niet echt een slaatje uit slaan maar wil ook voorkomen dat ze denken 'he die doet het gratis en voor niets, we gaan bij hem langs!'. Misschien was ik wel te voorbarig met een prijs noemen aan haar, maar ik weet wat ik kan en wat voor foto's ik kan maken.

Inderdaad heb ik op Google gezocht (voordat ik haar een prijs opgaf!) en pro's vragen zo €150 voor 1,5 uur in je eentje. ik zit daar met een factor 6 onder (3 personen en 2x zo lang) als je het omrekent naar prijs per persoon per uur. Zelf denk ik dat de kwaliteit van mijn foto's niet een factor 6 slechter zijn trouwens :P
Z8 | 24-120 f/4 S
flickr

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr mar 01 2013 7:01 pm

Wat ik nog wil zeggen over de prijs is het volgende.
Sommige mensen koppelen een hoge prijs aan kwaliteit, en hebben het idee dat iets wat goedkoop is niet veel soeps kan zijn.
En dan willen ze toch zaken doen met een duurder product.
Ga eens na bij jezelf hoe jij erover denkt !?
Mijn keuze voor alle diensten/producten enz. valt nagenoeg altijd op het bovengemiddelde.
Niet het duurste maar de subtop zeg maar.
Maar dat ben ik.

Wellicht heb je iets aan deze visie. :D

Vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”