Beste combi?
Beste combi?
Welke lens met vast brandpunt kan ik het beste combineren met de 85 mm micro? Ik zit te denken aan AF-S 50 mm f1.8. Suggesties?
Groet,
Ed
Groet,
Ed
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Beste combi?
Dat is wel een heel korte vraag waar je verder niet vertelt waar je hem voor wilt gaan gebruiken.
Maar het korte antwoord is de Nikkor 35mm f/1.8 AF-S voor DX (aangezien je de 85mm micro hebt, zie ik dat je een DX camera gebruikt).
De meest allround prime voor DX, ik gebruik hem vaak, met plezier en met goede resultaten. En hij is erg betaalbaar.
De 50mm is meer een portretlens op DX en minder voor algemeen gebruik.
Maar het korte antwoord is de Nikkor 35mm f/1.8 AF-S voor DX (aangezien je de 85mm micro hebt, zie ik dat je een DX camera gebruikt).
De meest allround prime voor DX, ik gebruik hem vaak, met plezier en met goede resultaten. En hij is erg betaalbaar.
De 50mm is meer een portretlens op DX en minder voor algemeen gebruik.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Hij is idd voor algemeen gebruik. Om makkelijk te fotograferen. Ook voor binnenfotografie, zoals optredens, musical,etc.. Ik heb de D90 en de D3100 dus beide DX. Voor portretfotografie gebruik ik de 85 mm micro
Groet,
Ed
Groet,
Ed
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De genoemde AFS 35mm f/1.8G is een logische keus. Goed, lichtsterk en prima prijs.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
In je voorsteltopic noem je nog wel meer objectieven die je al hebt. Dat maakt het moeilijk om zo maar een advies te geven.
Lees dit eens: http://www.hansbraakhuis.nl/Help%20ik%2 ... ectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees dit eens: http://www.hansbraakhuis.nl/Help%20ik%2 ... ectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Na het snel lezen van het objectievenuitleg van Hans Braakhuis, wat overigens een goede ondersteuning is voor aanschaf van een lens, vraag ik mij een beetje af of ik nu wel een 35 mm nodig heb. Aan de ene kant is het makkelijk zo een lens en niet al teveel geld. Ook het lichtsterkere is wel fijn voor binnenfotografie. Ik denk ook deze lens veel te gebruiken. Aan de andere kant denk ik dat je dan teveel lenzen krijgt waardoor sommige overbodig worden. Ik heb op het moment: Nikkor 18-200mm, Nikkor 85mm micro, Tokina 12-24. Deze lenzen voor de D90. Ook nog een D3100 in bezit (partner)met Nikkor 18-105 en een Tamron 70-300mm. Graag jullie visie. 

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
je koopt een week geleden een groothoek zoom en wilt nu alweer advies voor een nieuwe lens terwijl je zelf eigenlijk niet weet of je die wel nodig hebt... Dat is ook moeilijk advies gevenFZed1 schreef:Na het snel lezen van het objectievenuitleg van Hans Braakhuis, wat overigens een goede ondersteuning is voor aanschaf van een lens, vraag ik mij een beetje af of ik nu wel een 35 mm nodig heb. Aan de ene kant is het makkelijk zo een lens en niet al teveel geld. Ook het lichtsterkere is wel fijn voor binnenfotografie. Ik denk ook deze lens veel te gebruiken. Aan de andere kant denk ik dat je dan teveel lenzen krijgt waardoor sommige overbodig worden. Ik heb op het moment: Nikkor 18-200mm, Nikkor 85mm micro, Tokina 12-24. Deze lenzen voor de D90. Ook nog een D3100 in bezit (partner)met Nikkor 18-105 en een Tamron 70-300mm. Graag jullie visie.

Fin.
Niet nodig hebben is een groot woord, misschien overbodig?? Maar goed ik zal het volgende week wel vragen tijdens de newbiesbijeenkomst. Misschien kunnen zij het wel duidelijk uitleggen.......djunclesam schreef:je koopt een week geleden een groothoek zoom en wilt nu alweer advies voor een nieuwe lens terwijl je zelf eigenlijk niet weet of je die wel nodig hebt... Dat is ook moeilijk advies gevenFZed1 schreef:Na het snel lezen van het objectievenuitleg van Hans Braakhuis, wat overigens een goede ondersteuning is voor aanschaf van een lens, vraag ik mij een beetje af of ik nu wel een 35 mm nodig heb. Aan de ene kant is het makkelijk zo een lens en niet al teveel geld. Ook het lichtsterkere is wel fijn voor binnenfotografie. Ik denk ook deze lens veel te gebruiken. Aan de andere kant denk ik dat je dan teveel lenzen krijgt waardoor sommige overbodig worden. Ik heb op het moment: Nikkor 18-200mm, Nikkor 85mm micro, Tokina 12-24. Deze lenzen voor de D90. Ook nog een D3100 in bezit (partner)met Nikkor 18-105 en een Tamron 70-300mm. Graag jullie visie.
PS. de groothoeklens welke ik vorige week heb gekocht, gebruik ik voornamelijk voor tuinfotografie. Beroepsmatig dus......
Ik begrijp ook je sneer niet helemaal

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Het was niet zo 'sneerderig' bedoeld als je het nu wellicht opvat. Mocht het zo overkomen dan excusesFZed1 schreef:PS. de groothoeklens welke ik vorige week heb gekocht, gebruik ik voornamelijk voor tuinfotografie. Beroepsmatig dus......

Het is moeilijk advies te geven als mensen er niet bij vertellen wat ze willen. Helemaal niet als ze er vrij snel achteraan zeggen dat ze zelf eigenlijk niet weten of ze iets nieuws nodig hebben of dat ze het wel gaan gebruiken. Dat zijn keuzes die je zelf moet maken. Met het lijstje objectieven dat je (jullie) nu al bezitten heb je eigenlijk het meeste al wel gedekt. Eventueel nieuw glas zou ik dan persoonlijk alleen kopen als je zelf goed weet wat en waarom je dat wilt hebben.
Zoek je bewust meer scherpte, meer bereik, macro, toch meer lichtsterkte, etc. Zodra je daar uit bent kunnen velen jou hier helpen met wat vooral wel, en wat wellicht neit te kopen

Fin.
Misschien ben ik wat onduidelijk geweest.......djunclesam schreef:Het was niet zo 'sneerderig' bedoeld als je het nu wellicht opvat. Mocht het zo overkomen dan excusesFZed1 schreef:PS. de groothoeklens welke ik vorige week heb gekocht, gebruik ik voornamelijk voor tuinfotografie. Beroepsmatig dus......
Ik begrijp ook je sneer niet helemaal![]()
Het is moeilijk advies te geven als mensen er niet bij vertellen wat ze willen. Helemaal niet als ze er vrij snel achteraan zeggen dat ze zelf eigenlijk niet weten of ze iets nieuws nodig hebben of dat ze het wel gaan gebruiken. Dat zijn keuzes die je zelf moet maken. Met het lijstje objectieven dat je (jullie) nu al bezitten heb je eigenlijk het meeste al wel gedekt. Eventueel nieuw glas zou ik dan persoonlijk alleen kopen als je zelf goed weet wat en waarom je dat wilt hebben.
Zoek je bewust meer scherpte, meer bereik, macro, toch meer lichtsterkte, etc. Zodra je daar uit bent kunnen velen jou hier helpen met wat vooral wel, en wat wellicht neit te kopen
Wat ik eigenlijk zoek, is een lens welke goed te gebruiken is voor optredens, musicals,etc. welke zowel binnen als buiten afspelen. Ik denk dan aan wat lichtsterkere lens dan de lenzen welke ik nu heb. Maar ik was bang dat het allemaal een beetje overdone was. Dus ging ik twijfelen en vroeg om wat advies. Ik denk ook dat de 35 mm 1.8 een prima lens is naast mijn 85mm micro. Betaalbaar en een makkelijke lens in gebruik
Hmm, optredens en musicals. Dan zou ik even nadenken over de afstand tot de uitvoerenden en hoe groot je ze in beeld wilt hebben.
Lijkt me eerder werk voor een 70-200 f2,8 dan een 35mm. Dan zijn de poppetjes relatief klein als je niet met je neus op het podium hangt.
Lijkt me eerder werk voor een 70-200 f2,8 dan een 35mm. Dan zijn de poppetjes relatief klein als je niet met je neus op het podium hangt.

De afstand is max 10 m. De 70-200 f2.8 heeft waarschijnlijk een heel ander prijskaartje....Tuihanti schreef:Hmm, optredens en musicals. Dan zou ik even nadenken over de afstand tot de uitvoerenden en hoe groot je ze in beeld wilt hebben.

- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ook al gaat het hier om DX, zou ik toch de reeks 35-50-85 adviseren, zeker voor 10 m afstand. De 85 is er al, mijn advies is dus de 35/1.8 DX en de 50/1.8 FX. Beide AF-S versies vanwege de camera's die je gebruikt. Heb je voor een relatief laag bedrag een top set qua lichtgevoeligheid en kwaliteit.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums