Autofocus of handmatig bij 50mm of 35mm

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
NDC11

Autofocus of handmatig bij 50mm of 35mm

Bericht door NDC11 » vr mar 01 2013 11:40 am

Leden,

Als dit in de verkeerde sectie staat omdat dit niet met deze objectieven, mijn excuses.
Ik wil op korte termijn een ander objectiefaanschaffen. Maar ik heb nog niet genoeg kennis om een goede keuze te kunnen maken qua mogelijkheden en verschillen.

Mijn huidige setup:
Nikon D3100 met de kitlens 18-55 en circulair polarisatie filter.

Ik wil graag onderstaande type foto's kunnen maken, rolling shots, maar ik begreep dat ik er ook goed portretten mee kan schieten. Dat zou ik er ook graag mee doen.
http://www.flickr.com/photos/_ducks_/5567037799/

Maar nu vraag ik mij het volgende af:
- Kan ik dit doen met een 50mm 1.8 of een 35mm?
- Moet ik dan kiezen voor de mogelijkheid van autofucus of juist niet?
- Welk objectief zou ik anders moeten gebruiken?

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Autofocus of handmatig bij 50mm of 35mm

Bericht door ArendV » vr mar 01 2013 12:05 pm

De foto die je laat zien is gemaakt van een auto (Mini) vanuit een andere auto met een 50mm objectief op f/4.5.

Met jouw 18-55mm heb je een iets kleinere diafragma opening op 50mm (f/5.6 of misschien iets groter) en is hij minder scherp dan een vast 50mm objectief, maar kun je prima ook zo'n foto maken volgens mij (diafragma nog iets verder knijpen b.v. f/7 en ISO iets verder opschroeven).
Reden om een lichtsterke prime als de AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G aan te schaffen is om in te zetten bij beperkt licht, te spelen met beperkte scherptediepte of voor portretfotografie zoals je zelf al noemt (waar beperkte scherptediepte handig kan zijn).
Een andere meer allrounde prime is de AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G, die breder in te zetten is maar minder geschikt voor portretten.

Oh en wat betreft die autofocus, als je werkt met grote diafragma openingen zoals deze twee primes dan is autofocus wel erg handig, handmatig zit je er toch snel net een beetje naast bij volle opening met beperkte scherptediepte.
Laatst gewijzigd door ArendV op vr mar 01 2013 12:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

NDC11

Bericht door NDC11 » vr mar 01 2013 12:10 pm

Bedankt voor de snelle reactie.
Wat ik vooral merk is dat de foto's vaak niet echt heel erg scherp zijn, zoals ik ze van andere objectieven wel zie. Maar ik heb gelezen dat dit komt door de basic kwaliteit van de 18-55, klopt dat?
Naar welk objectief zou ik dan meer moeten kijken, omdat ik toch wat meer 'bewegingen' wil vastleggen. Zoals je hier zit met bovenstaande foto, maar heb vorig jaar ook wat foto's genomen tijdens Wakeboarden, dan moet je
denken aan dit soort foto's wat ik nam als 'doel'.
http://www.fstoppers.com/wp-content/upl ... Tube-7.jpg

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr mar 01 2013 12:19 pm

De Nikkor 18-55 (met en zonder VR) is toch best wel een scherp lensje voor de prijs die je er voor betaalt, dus met alle respect denk ik dat de onscherpte niet (alleen) aan het objectief ligt.
Maar zijn autofocus is inderdaad niet erg snel en dat kan een handicap zijn bij het fotograferen van sport of actie.
Helaas zijn de Nikkor primes ook niet erg snel in autofocus, hoewel de 50mm f/1.8 AF-S iets sneller schijnt te zijn (kan ik niet uit eigen ervaring bevestigen).

Als je echt een Nikkor wilt die meteen een stuk sneller is in autofocus dan zul je toch diep in de buidel moeten tasten en dat is volgens mij niet jouw plan - dan kom je bij de lichtsterke telezooms uit zoals de 70-200 f/2.8.
Maar een goedkoper alternatief is dat je gaat oefenen om beter te anticiperen op waar je moet scherpstellen, om dat actie moment vast te leggen. In het verleden deden alle sportfotografen dit zonder autofocus, dus dat moet nu nog steeds kunnen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mar 01 2013 12:42 pm

Met een 18-55 moet je prima scherpe opnamen kunnen maken. Ik zou eerst eens nagaan of de gebruikte instellingen wel correct waren...

Plaats eventueel een foto op het forum met de EXIF gegevens er nog in. Dan kijken we graag even met je mee.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » vr mar 01 2013 3:16 pm

Zoals al gezegd moet de opnames met jou kitlens ook scherp zijn. Ik vind het niet juist om onscherpe in opnames af te doen door mindere kwaliteit van de objectieven. Kans is groot dat het nee veroorzaakt wordt door de persoon achter de camera. Verkeerde instellingen, scherpstelpunt niet op de juiste plaats en verzen er nog maar een paar. Als je dat allemaal hebt uitgesloten zou ik eens kijken of het aan het objectief zou kunnen liggen.
Nikon Z Z & de maskers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr mar 01 2013 3:44 pm

Beste N,

Welkom.
De 35 mm 1.8 AF-S-G lens is speciaal voor Nikon DX kamera's ontworpen.
35mm lijkt me hanidger dan een 50mm, een lens zonder AF moet je niet overwegen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

joebat
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door joebat » za mar 02 2013 3:31 pm

Hallo,

Op mijn d3100 heb ik onlangs de af-s 35 1.8 bijgekocht en staat er bijna altijd op. De 50 mm (af-d) kan je ook met een omkeerring gebruiken om macro te fotograferen en het handmatig scherpstellen (voor gewone foto's) lukt na een beetje oefenen vrij aardig. Je hebt nog altijd het groene bolletje", dat helpt bij het scherpstellen.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

NDC11

Bericht door NDC11 » za mar 02 2013 6:01 pm

Bedankt voor jullie reacties, ik zal dus eerst mijn foto's moeten laten beoordelen om er achter te komen wat ik fout doe.
Ik zal een topic starten in de categorie voor het beoordelen van foto's. :wink:

NDC11

Bericht door NDC11 » za mar 02 2013 8:10 pm

Zie hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=46213" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”