Afkortingen op de objectieven

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Afkortingen op de objectieven

Bericht door Hans Braakhuis » zo mar 03 2013 11:41 am

Soms lees je hier dat iemand een leuk objectief aangekocht heeft en dan zie je in de naam:
UC VC USM DG APO etc.

Nu ken ik ook al die afkortingen niet, maar met elkaar weten we alles.

Afbeelding

Ben begonnen met een kleine Excelfile op m'n website.
Als je aanvullingen, verbeteringen, andere voorstellen hebt laat maar weten via een PB. Of kopieer en bewerk de Excel file en stuur die naar me via de gewone mail:

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Afkortingen op de objectieven

Bericht door Léon Obers » zo mar 03 2013 1:07 pm

Handig lijstje om een opsomming te hebben, maar ik zie al gelijk een fout wat je kunt verbeteren.

Rij 5, waar je uitleg geeft over een ED lens-element. Je schrijft daar dat het om een a-sferische lens gaat.
ED staat enkel voor een bepaalde glassoort met lage dispersie, waarbij een betere correctie plaatsvindt van chromatische aberratie (met name voor groen/magenta). Dus eigenschappen / samenstelling van het glas zelf. Met a-sferisch heeft het niet te maken.

A-sferisch staat voor lenzen hoe ze in hun vorm geslepen worden, waarbij een "niet sferische" curve wordt gevolgd. (Niet volgens een deel als "bolvorm").
Een a-sferische lens zou overigens daarnaast ook best een ED-glaselement kunnen zijn, maar ook van "kroonglas" of van plastic.
Zoals aangegeven a-sferisch zegt enkel iets over de vorm, niets over de samenstelling van het lens-element.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Afkortingen op de objectieven

Bericht door Hans Braakhuis » zo mar 03 2013 2:01 pm

Dank je, fout verwerkt.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”