Raw propleempje

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Nikon D90

Raw propleempje

Bericht door Nikon D90 » ma mar 04 2013 5:17 pm

Ik kreeg het onderstaand bericht van iemand die ik ken,graag zou ik van iemand willen weten hoe en waarom dit kan.Waar kan het aan liggen en is het op te lossen.
Wie een oplossing weet of weet waar het aan ligt graag even laten weten.

Mvg Maikel Nikon D90

ik krijg op geen enkele manier het raw bestand zo aangepast dat het dezelfde kleur heeft als het JPEG bestand wanneer ik het opsla als JPEG. Terwijl als je de RAW bekijkt in ViewNX (Nikon prog), dan heeft hij wel dezelfde kleur. Maar zodra ik de RAW open in Camera Raw (4.6) dan wijkt de kleur af. De JPEG die ik opsla vanuit het RAW bestand wijkt dan dus ook af. Ik denk dat ViewNX niet het RAW-bestand laat zien, maar gewoon de JPEG twee keer laat zien, maar waarom wijkt het RAW bestand zoveel af van de JPEG?
Ik heb het met de rest van de foto's ook, maar daar was het minder duidelijk.
Maar ik ben daar wel veel tijd mee kwijt geweest omdat ik dacht dat het beter was alle RAW bestanden te bewerken en dan als JPEG op te slaan, tot ik dit probleem ontdekte en zag dat bij meerdere foto's de originele JPEG eigenlijk beter was dan de JPEG die ik vanuit het RAW bestand had opgeslagen.
Pas later zag ik dat de JPEG's even groot zijn (ik dacht dat hij een kleine JPEG mee opsloeg, maar die is ook gewoon 'L')

kibo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Raw propleempje

Bericht door kibo » ma mar 04 2013 5:23 pm

View NX houdt rekening met de gekozen voorinstellingen (standaard, neutraal, levendig etc.), daardoor zien de jpeg's er hetzelfde uit als de raw's.
camera raw kent die instellingen niet en geeft daardoor een interpretatie van de gevonden waarden (en die zullen altijd afwijken).

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma mar 04 2013 5:24 pm

Maikel,
Lijkt me een Adobe probleem, wellicht ergens de kleurruimte of witbalans verkeerd ingesteld.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Nikon D90

Bericht door Nikon D90 » ma mar 04 2013 5:36 pm

Thanx voor de info,ik denk dat ze er wel wat mee kan.
Mvg Maikel

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”