Nieuw: AF-S NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6 G ED VR

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nieuw: AF-S NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6 G ED VR

Bericht door Hans Braakhuis » di mar 05 2013 5:57 am

Beter laat, dan nooit:

http://www.nikon.com/news/2013/0305_lens_04.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kenmerken van het oudere objectief:
80-400mm f/4.5-5.6D ED VR AF NIKKOR
trage AF;
VR tot 3 stops;
Drie ED-glas lenselementen (netjes);
diafragma met 9 lamellen (zo'n beetje de standaard bij duurdere objectieven);

Nieuw
Vier ED-glas lenselementen en één super ED element. (klinkt beter, elk ED element heeft veelal een andere samenstelling, en een super ED dus ook, Marketingtruc om er een andere naam aan te geven)
VR tot 4 stops
Nano coating (nog zo'n marketing term)
Een snelle SWM motor voor de autofocus (AF-S). Neem maar aan dat dit sneller zal focussen dan we bij de oudere 80-400 gewend waren. AF-S maakt een objectief niet altijd sneller, wel kwetsbaarder, meer onderhoudsgevoeliger.
Weer een G objectief er bij. Geen mechanische diafragmaring meer, niet meer te gebruiken op de F camera.

Afbeelding

Het persbericht:
"AF-S NIKKOR 80–400mm f/4.5-5.6G ED VR telezoomobjectief: een verbeterde klassieker
I AM TELEPHOTO RANGE

Amsterdam, 5 maart 2013 – Vandaag introduceert Nikon een nieuw FX-formaat telezoomobjectief met een veelzijdig zoombereik van 80–400mm en een voortreffelijk optisch ontwerp. Er werd met veel belangstelling uitgekeken naar deze langverwachte herziening van Nikon's immens populaire AF-D 80–400mm teleobjectief. De nieuwe AF-S 80–400mm f/4.5-5.6G ED VR is een telezoomobjectief met een verbeterde optische constructie die moeiteloos voldoet aan de vereisten van de hedendaagse D-SLR's.

Het objectief is uitstekend geschikt voor onderwerpen zoals wilde dieren, landschappen of sport, en heeft een dekking van gemiddelde tele tot super tele. Het objectief levert uitstekende optische prestaties in diverse omstandigheden en Nikon's vibratiereductiesysteem biedt een correctie van maximaal vier stops over het hele zoombereik, zelfs bij 400mm.

Zurab Kiknadze, productmanager voor objectieven, accessoires en software bij Nikon Europe:
"Nikon's originele AF-D 80-400mm objectief was al revolutionair toen dit werd uitgebracht. Als eerste NIKKOR die een baanbrekende vibratiereductietechnologie combineerde met een veelzijdig telebereik en een relatief compact ontwerp, werd dit al snel een favoriet van veel fotografen. Dit objectief is nu aangepast voor de nieuwe generatie DSLR's en de AF-S-versie van dit objectief biedt een veel beter autofocusmechanisme, een betere VR-correctie en een verbeterde optische formule. We weten zeker dat deze waardige opvolger het succes van zijn voorganger voortzet."

Optische kracht
De nieuwe optische constructie is ontwikkeld met het oog op snelle D-SLR's met een hoge resolutie en beschikt over twintig elementen in twaalf groepen. Het objectief is ontworpen om uitmuntende resultaten te produceren in uiteenlopende omstandigheden en is voorzien van Nikon's Nano Crystal Coat, vier elementen van ED-glas (extra lage dispersie) en één element van Super ED-glas. Nano Crystal Coat vermindert beeldschaduwen en lichtvlekken, terwijl ED-glas het soort chromatische aberratie en optische kleurdefecten die met name bij langere brandpuntsafstanden kunnen voorkomen, helpt corrigeren.

Het voordeel van vier stops
Voor extra stabiliteit over het grote zoombereik biedt het VR-mechanisme (vibratiereductie) een correctie die equivalent is met een sluitertijd die circa vier stops langer is. In de normale en actieve VR-stand zijn stabiele opnamen mogelijk bij verschillende soorten camerabeweging, terwijl de automatische statiefdetectie trilling door het ontspannen van de sluiter vermindert wanneer de camera op een statief is bevestigd.
Betrouwbaar werkpaard
Dankzij de krachtige combinatie van een groot bereik van 80–400mm en het goed draagbare ontwerp voldoet dit handige objectief aan de meeste vereisten op het gebied van teleopnamen. Met de scherpstelbeperkingsschakelaar, die twee instellingen biedt ('FULL' en ∞-6m), kunnen gebruikers de scherpsteltijd verminderen wanneer zij binnen een bepaalde afstand fotograferen. De AF werkt zelfs als een 1,4x teleconverter op een f/8-compatibele camera is bevestigd.
Dit betrouwbare werkpaard heeft een hoogwaardige, ergonomische constructie met een metalen vatting en een rubberen weerbestendige afdichting die het objectief beschermt tegen de elementen. De geïntegreerde objectiefvergrendeling voorkomt dat het objectief door zijn eigen gewicht uitschuift wanneer het niet in gebruik is.

Dit objectief wordt geleverd met een objectiefdop (LC-77), een zonnekap (HB-65), een objectieftas (CL-M2) en een afneembare statiefbevestiging die de balans verbetert en zorgt dat gebruikers gemakkelijker kunnen wisselen tussen de staande en liggende stand wanneer de camera op een statief is bevestigd.

De AF-S 80–400mm f/4.5-5.6G ED VR is vanaf 19 maart verkrijgbaar. De adviesprijs bedraagt €2699,-."

drnjstj
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nieuw: AS-F NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6 G ED VR

Bericht door drnjstj » di mar 05 2013 7:11 am

Mijn god zeg "De adviesprijs bedraagt €2699,-."

Ben dan wel eens benieuwd naar een review.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » di mar 05 2013 7:16 am

drnjstj schreef:Mijn god zeg "De adviesprijs bedraagt €2699,-."

+1 :shock:
Groetjes,
Jaap

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di mar 05 2013 7:46 am

De oude 80-400mm was gebouwd als een tank, en zo voelde 'ie ook aan. :mryellow: Maar of de nieuwe dat ook is...
Heb jarenlang met het oude model gewerkt. Was idd sluggish met AF, maar deed het altijd. En met die nieuwe plastic G/AF-S objectieven moet je dat nog maar afwachten, of die dezelfde langetermijn houdbaarheid zullen hebben... :?

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di mar 05 2013 8:10 am

Voor de Nederlanders onder ons: http://nikon.nl/nl_NL/product/nikkor-le ... -6-g-ed-vr" onclick="window.open(this.href);return false;

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di mar 05 2013 8:12 am

Beter een "tank" dan weer een kwetsbare AF-S!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

rakker49

Bericht door rakker49 » di mar 05 2013 8:44 am

Ik lees hier dat de Nano-coating door die heer Braakhuis als een "Marketing-truc" wordt gezien.
Dat is volgens mij aantoonbaar onjuist.

Hij laat zich in dezelfde termen uit over het nieuwe Super ED-glas.
Beetje vreemd, beetje stemmingmakerij, beetje dom.

Riep hij dat ook toen het eerste ED-glas en de eerste multicoating verschenen?
Of werkte dhr. Braakhuis toen nog niet met Nikon?

Of: heeft deze heer Braakhuis informatie die wij nog niet hebben, tests of zo?

Voor de rest kan ik het alleen maar eens zijn met diegenen die meer waarde hechten aan een goede bouwkwaliteit boven - uiteindelijk vaak onbetrouwbaar blijkende - verworvenheden als AF-S.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » di mar 05 2013 9:02 am

rakker49 schreef:Ik lees hier dat de Nano-coating door die heer Braakhuis als een "Marketing-truc" wordt gezien.
Dat is volgens mij aantoonbaar onjuist.

Hij laat zich in dezelfde termen uit over het nieuwe Super ED-glas.
Beetje vreemd, beetje stemmingmakerij, beetje dom.

Riep hij dat ook toen het eerste ED-glas en de eerste multicoating verschenen?
Of werkte dhr. Braakhuis toen nog niet met Nikon?.
Volgens mij lees jij hier meer dan wat er staat.

Er staat niet dat ED en Nano onzin zijn, maar dat het marketing is om er mooie namen aan te hangen om op deze manier extra gewicht aan deze kenmerken toe te voegen.

Zo krijgen we misschien ook nog wel de Pro-zonnekap en de All-terrain bajonet, wat niet zegt dat een zonnekap of waterdichte mount onzin is
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » di mar 05 2013 9:19 am

Kom kom, breek dat ding a.u.b. niet af.
Ik kijk al een tijdje uit naar de oude 80 - 400.
Mogelijk dat die nu voor een leuk klein prijsje op de markt gaan komen. :D

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di mar 05 2013 9:24 am

D. Haaksma schreef: Ik kijk al een tijdje uit naar de oude 80 - 400.
Zie hier:
http://www.fotoapparatuur.nl/Nikon/Lens ... 55707.html
http://www.fotoapparatuur.nl/Nikon/Lens ... 52546.html
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di mar 05 2013 9:26 am

Snik,
De oude VR was uniek in de zin dat het de enige VR lens met diafragmaring was, hoewel dat er nog steeds geen sexy lens van maakte.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » di mar 05 2013 9:32 am

jvdk schreef:
drnjstj schreef:Mijn god zeg "De adviesprijs bedraagt €2699,-."

+1 :shock:
+2

Voor die prijs moet hij op 400mm (!) nog beter zijn dan mijn 300 F4 + 1.4 converter voor ik er zelfs maar over ga denken. Voor vogelfotografie zou ik toch alleen de 400mm stand gebruiken.
VR vind ik minder interessant omdat ik meestal toch met snelle sluitertijden werk.

rakker49

Bericht door rakker49 » di mar 05 2013 9:53 am

Dus Nano-coating is een "marketing term"?
Nogmaals: dat is aantoonbaar onjuist, dus onzin.

En een benaming als Super-ED is een "Marketingtruc"?
Zullen we eerst even de tests en verdere gegevens afwachten, voor we het op de bekende badinerende wijze van dhr. Braakhuis aldus wegzetten?
Zolang niet is aangetoond dat het een dubieuze benaming is, is het op deze manier kwalificeren gewoon onzin.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » di mar 05 2013 10:13 am

rakker49 schreef:Dus Nano-coating is een "marketing term"?
Nogmaals: dat is aantoonbaar onjuist, dus onzin.

En een benaming als Super-ED is een "Marketingtruc"?
Zullen we eerst even de tests en verdere gegevens afwachten, voor we het op de bekende badinerende wijze van dhr. Braakhuis aldus wegzetten?
Zolang niet is aangetoond dat het een dubieuze benaming is, is het op deze manier kwalificeren gewoon onzin.
Ik begrijp je niet?
Waarom zijn dit geen marketingtermen? Nogmaals, er wordt niet beweert dat het dus onzin is.
Nano-coating en ED-glas maken wel degelijk verschil en zijn waardevolle toevoegingen. Niemand beweert het omgekeerde!
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Gert-Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gert-Jan » di mar 05 2013 10:45 am

Voor dat geld mag het wel een stuk snellere lens zijn dan zijn voorganger.Bijna €2700 is niet niks voor een lens.En dat terwijl het crisis is.je moet als fabrikant wel lef hebben om zo,n lens voor zo,n prijs op de markt te zetten.Maar met het verstrijken van de tijd zal ook de prijs wel zakken.anders kopen mensen deze lens gewoon niet.ben benieuwd.
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”