D800 of 800E (en welke keuze van objectieven)

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Zonia

D800 of 800E (en welke keuze van objectieven)

Bericht door Zonia » ma mar 04 2013 8:31 pm

Ik sta op het punt om over te stappen op Full Frame.
Wat kan ik beter kiezen als reportage/evenementen en lokatiefotograaf?
De D800 of D800 E
Als lenzen heb ik de 24-70 2.8 en de 70 200 VR 2.8 in gedachten.

Graag advies.

throttlemeister
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D800 of 800E?

Bericht door throttlemeister » ma mar 04 2013 8:35 pm

De D4.

De D800 is te traag voor dat werk, en de resolutie heb je niet nodig.
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » ma mar 04 2013 8:36 pm

d600 of d700 ?

Wat moet je dan toch met zoveel pixels op een evenement ? vaak even snel foto's versturen via de e-mail achteraf en dan moet je eerst alles gaan verkleinen.

Als je dan toch gaat kiezen tussen die 2 neem dan de D800, die heeft een AA filter en voorkomt moire.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mar 04 2013 8:50 pm

Zonia schreef:Ik sta op het punt om over te stappen op Full Frame.
Wat kan ik beter kiezen als reportage/evenementen en lokatiefotograaf?
De D800 of D800 E
Geen van tweeën! :mryellow:
Gewoon een degelijke, vertrouwde D700 nemen.
Ook in je workflow scheelt dat enorm in tijd. De geproduceerde bestanden zijn behapbaar en dus sneller te verwerken.

De D800(E) is eigenlijk een delicaat te behandelen, topcamera met een ongevenaarde resolutie en IQ. Maar daar zul je ook navenant mee om moeten gaan. Wat dat betreft is een D700 veel 'makkelijker' in de omgang.
En ja, ik kan het weten, heb een D700 gehad en werk nu al geruime tijd met een D800E. :wink: Maar ik ben dan ook geen reportage/evenementen fotograaf. :!:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 04 2013 9:20 pm

Een mooie tweedehands D3 zou ook interessant kunnen zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

iJoost

Bericht door iJoost » ma mar 04 2013 11:24 pm

Het voordeel van de D800E is een klein beetje meer scherpte bij diafragma's tot F/5.6 (daarboven valt het weg in de diffractie) en het nadeel van de D800E is een klein beetje meer kans op aliasing (moiré, jaggies, kleurruis, etc.) bij diafragma's tot F/5.6 (zelfde reden). Oh en het voordeel is natuurlijk ook dat je kunt zeggen dat je een E hebt. ;-)

Of je dat voordeel wel of niet wilt/nodig hebt moet je zelf uitmaken. En of het opweegt tegen dat nadeel idem.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di mar 05 2013 7:48 am

Mijn reden voor de D800E ipv de D800 waren eigenlijk twee dingen:
-idd dat kleine beetje meer scherpte. BTW: moiré geneuzel heb ik nog nooit last van gehad.
-voor een kleine meerprijs had ik een CaptureNX2 licentie erbij (die had ik nog niet).

Zonia

Bericht door Zonia » di mar 05 2013 4:34 pm

throttlemeister schreef:De D4.

Dus de D800 is minder geschikt voor sport, begrijp ik.

Hoe zit dat dan met slechte lichtomstandigheden, zoals bijv bij een concert?

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: Hoe zit dat dan met slechte

Bericht door gijs sandberg » di mar 05 2013 4:45 pm

Beste Z,
Per definitie is een kamera met mindere resolutie altijd beter bij hoge ISO, bovendien maakt een D3 of D4 een betere kans om heel te blijven (sport/concerten).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 05 2013 5:01 pm

gijs sandberg schreef: bovendien maakt een D3 of D4 een betere kans om heel te blijven (sport/concerten).
Kans om heel blijven? Wat denk je wat zich allemaal afspeelt bij dat soort evenementen? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

throttlemeister
Forumlid
Forumlid

Bericht door throttlemeister » di mar 05 2013 5:02 pm

Zonia schreef:
throttlemeister schreef:De D4.

Dus de D800 is minder geschikt voor sport, begrijp ik.

Hoe zit dat dan met slechte lichtomstandigheden, zoals bijv bij een concert?
De D800 is erg goed, maar de D4 is een ruime stap beter bij ISO waardes boven 6400.
gijs sandberg schreef:Beste Z,
Per definitie is een kamera met mindere resolutie altijd beter bij hoge ISO, bovendien maakt een D3 of D4 een betere kans om heel te blijven (sport/concerten).
Groeten, Gijs
Dat is iets te kort door de bocht; bij sensors van dezelfde generatie/stand van techniek is het zo dat degene met de lagere resolutie beter zal presteren bij weinig licht. Op het moment dat je verschillende generaties gaat vergelijken wordt het ineens een heel ander verhaal. De D800 is veel beter als de D700, ondanks dat de D800 een 3x zo hoge resolutie heeft.
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu

throttlemeister
Forumlid
Forumlid

Bericht door throttlemeister » di mar 05 2013 5:04 pm

Patrick schreef:
gijs sandberg schreef: bovendien maakt een D3 of D4 een betere kans om heel te blijven (sport/concerten).
Kans om heel blijven? Wat denk je wat zich allemaal afspeelt bij dat soort evenementen? :shock:
Bij concerten wil er nog wel eens wat bier rondvliegen en de kans dat een camera in het gedrang een keertje valt is ook nog redelijk aanwezig. Bij sport evenementen heb je dat uiteraard niet, maar daar wil je juist meer snelheid hebben dan een D800 bieden kan.
Gijs

www.sport-touring.eu

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di mar 05 2013 5:30 pm

Patrick,
re: denk je wat zich allemaal afspeelt
Bij voorbeeld, koude, regen, rondvliegende ballen.
Bovendien: door de hogere voedingsspanning kan de AF sneller zijn (tenzij je via een dure optie een D4 accu op een D800 gebruikt).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » vr aug 02 2013 4:19 pm

Ik heb beiden meegenomen naar de Tour de France, waar ik aanvankelijk geen 'echte' sport fotografie had moeten plegen maar wel een boek over de mensen die in de schaduw (al 100 jaar) de Tour mogelijk maken, dit voor een Franse uitgever. Meer portretten en 'scènes de vie' dan renners, overigens deze laatsten staan zonder meer in de spotlights...
Daar aangekomen wilde de schrijver, een doorwinterde sportjournalist van La Voix du Nord, meer het accent op een snelle journalistieke werkwijze en de sport leggen, wat zeker NIET mijn kopje thee was (is) en nog minder het doel van het boek, maar ja, in Frankrijk is 'alles' mogelijk! Ik was overigens de enigste Vlaming in dat Franse nest en ben een eerder rustige, gevoelsmatige en doordachte reportage mens...
Van de nood een deugd gemaakt, en mij in enkele dagen onder dwang en met veel bloed, zweet en tranen, omgeturnd naar een soort would-be sport fotograaf.
Maar er waren ook typische 'uitgeverij' beperkingen. Zo moesten de foto's over genoeg technische- en inhoudelijke kwaliteiten beschikken om in een boek gepubliceerd te worden, dit in tegenstelling met het eerder efemere karakter van krantenfoto's, deze laatsten moeten maar enkele uren bestaan, dan gaan de aardappelschillen erover...
Dus dat was zonder discussie in RAW lossless compression werken, met zoveel mogelijk overleg en een verzorgde kadrage. Snel werken zat er eigenlijk niet in, alhoewel, het kon er soms heel heet aan toe gaan, letterlijk en figuurlijk!
Vooreerst heb ik geen verschil gezien tussen de D800N en de D800E, maar ik werkte dan ook op auto ISO met een sluitertijd van minstens 3 x de brandpuntsafstand, en meestal stukken sneller, dus zo rond de 2400 à 3200 ISO.
Op de Alpe-d'Hueze tussen de Hollanders gestaan, met het nodige Heineken (eigenlijk 1664) dat me rond de oren vloog. Een hitte golf waar de temperaturen in 't zuiden soms tot 38°C opliepen en een camera die aan m'n schouder in de blakende zon bengelde.
Die D800's hebben me nooit in de steek gelaten, waren net 'snel' genoeg (aanvankelijk op Ch ingesteld). Alleen waren de accu's niet ''sterk' genoeg, gelukkig had ik 3 stuks reserve mee en een auto oplader (ik heb geen grip, veel te zwaar).
Overigens, wat is snel of traag, al die begrippen zijn uiteindelijk maar zeer relatief. Ik haatte het om met 200 opnames van een etappe terug te keren, die moesten 's avonds uitgeplozen worden, dus werkte ik op den duur met de camera's ingesteld op Cl en 2 beelden/sec, wat meer dan snel genoeg was!
Een beetje 'Graflex/vlakfilm' mentaliteit en je komt er ook met een 'trage' camera... HCB heeft het ons zoveel keren voorgedaan, met z'n kleine manuele Leica!
Wij zijn een verwend nest fotografen geworden...
Laatst gewijzigd door philippe op vr aug 02 2013 4:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » vr aug 02 2013 4:31 pm

O ja, ik vergat het nog, denk eens aan de 16-35 mm F4 G lens, een juweeltje dat licht EN betaalbaar is! De andere lenzen die ik gebruikte waren die schitterende 85mm F1.8 G en de 50mm F1.8 G, de bedoeling was toch om portretten te maken. Maar de 85mm was uiteindelijk net 'lang' genoeg, je moest maar wat dichter gaan staan (zoals de Hollanders op de Alpe-d'Hueze).
Waar ik echt op wacht is een goeie ouwe 135mm F2.8 G...
Maar anders koop ik toch die nieuwe 70-200 f4 G, ik verwen me soms...

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”