Nieuwe D800 of tweede hands D3s?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
paul73
Forumlid
Forumlid

Nieuwe D800 of tweede hands D3s?

Bericht door paul73 » wo mar 06 2013 3:24 pm

Voor de duidelijkheid: ik heb het topic over de D800 of D3x al gezien maar ik start toch een nieuw topic omdat een D3x toch een hele andere camera is als een D3s en omdat dat andere topic meer over bouwmarkten ging.

Ik bezit momenteel een D300 en wil graag de overgang maken naar full frame. De keuze is een nieuwe D800 of voor ongeveer hetzelfde (iets goedkoper) een goed uitziende tweede hands D3s met een zeer gering aantal clicks.

Ik fotografeer vanalles. Ik neem de camera mee de studio in voor portretten maar fotografeer ook landschappen, maak macro's, doe zo nu en dan een bruiloft, fotografeer wel eens een concert bij lastige lichtomstandigheden en ook fotografeer ik graag (wilde) dieren in actie. Ik zoek daarom een veelzijdige en kwalitatief zeer goede camera.

De prijs van een nieuwe D800 is mijn budget dus een D4 is geen optie.

Ik kan zelf maar moeilijk een keuze maken. De D800 is een nieuwere camera met de nieuwste technologie maar de D3s heeft een betere bouwkwaliteit en schijnt ook betere ISO prestaties te hebben.

Mijn vraag aan jullie: wat vinden jullie op basis van bovenstaande de beste keuze?
photopaul.weebly.com

D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuwe D800 of tweede hands D3s?

Bericht door gijs sandberg » wo mar 06 2013 3:45 pm

Beste Paul,
In geval van twijfel altijd een Single-Digit Nikon (sorry voor het engels).
Let op dat de Dn kamera's ergonomisch iets anders zijn van de D300//D800 (die lijken iets meer op elkaar).
NB pas op dat een Dn geen ingebouwde flitser heeft. (in jouw onderschrift staat geen flitser vermeld).
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

paul73
Forumlid
Forumlid

Bericht door paul73 » wo mar 06 2013 3:52 pm

Hoi Gijs,

De ingebouwde flitser zal het punt niet zijn. Ik heb een SB800 flitser.
En de ergonomie is denk ik ook een kwestie van gewenning.
photopaul.weebly.com

D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » do mar 07 2013 8:51 am

Hallo Paul,

Een maand of 5 terug begon bij mij ook de twijfel toe te slaan.
Nieuwe D800E, gebruikte D3(X-S) of een D4

Ik had het geluk om de diverse camera's te testen, D4 viel bij mij snel af.
Pixels, BPS, verzendoptie, prijs.
D800E is vrijwel gelijk qua body met de D300 (die ik nog steeds heb en niet meer weggaat).
D3(*) tegenover de D800(E) was voor mij na een week testen helemaal duidelijk.
Ik heb gekozen voor de D800E

Mijn redenen;

Hoge ISO op kwalitatief ruisvrij-scherp
Dynamiek
Bekend met menustructuur
Is nieuw, garantie
Daarnaast, het gevoel bij een body was voor mij bij de D800E goed.
De details bij macro, ge-wel-dig.
Niets mis met de D3(*), zo heeft iedereen een eigen keuze en voorkeur.
Was toch al toe aan een nieuwe computer, dat zou een groot nadeel kunnen zijn, megabestanden.
De voorpret is trouwens altijd leuk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 07 2013 9:42 am

Op de afgelopen Photokina vorig jaar bij de Zeiss stand diverse camera's en lenzen gebruikt om wat testfoto's te schieten van laten we zeggen "dezelfde objecten" van de Zeiss stand. Zo had ik later dus enig referentiemateriaal wat met elkaar te vergelijken is, niet alleen wat de lenzen van Zeiss doen, maar ook wat verschillende camera-body's doen. (Zowel met Nikon als Canon geschoten).

Wat mij direct "boven de middelmaat" in zeer positieve zin opviel was de erg fraaie beeldweergave van de D3s meteen "recht uit de camera". Ik hoefde achteraf helemaal geen bewerkingen toe te passen, enkel dan naar de juiste afmeting brengen en een voor dat formaat optimale verscherping. Erg fraai in kleurweergave, ruis-arm en fotografische beeldbeleving. Het is dat een D3s een erg kostbare body is, maar ik was er direct "verliefd" op geworden. Ik fotografeer met een D700, maar de sensortechnologie van de D3s is net wat meer verfijnd en met name beter "getweaked" om optimaal beeld vast te leggen. Dat zie je echt terug.

Als je niet perse de workflow van 36 megapixels nodig hebt van een D800 (voor de meeste doeleinden te groot en omslachtig) zou ik zeker die D3s in overweging nemen. Zeker ook met opdrachten in het achterhoofd als trouwreportages, omdat de standaardbeelden al direct erg goed uit de camera komen, en je er dus relatief weinig tijd in hoeft te steken. Je kunt dan erg effectief werken, en de tijd die je overhoudt besteden aan andere opdrachten (die ook weer geld opleveren).
Je voelt je prettig met zo'n stevige body in je handen (was voor mij ook direct vertrouwd met "vroeger" een D1x die ik gebruikte). Een prima "werkpaard" zo'n D3s.

Voorbeelden: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51#p562851" onclick="window.open(this.href);return false;
en: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 95#p559895" onclick="window.open(this.href);return false;

Mocht je niet helemaal meer up-to-date zijn met je PC bedenk dan verder ook dat de keuze naar een D800 ook al heel snel betekent dat je een nieuwe PC nodig hebt die de bewerkingstijd van de veel grotere werkbestanden naar aanvaardbare proporties terugbrengt. Naast mogelijk wellicht nog wat investeringen in FX glas die beter recht doen aan het full frame opnameformaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

paul73
Forumlid
Forumlid

Bericht door paul73 » do mar 07 2013 11:46 am

Hoi Léon, dank je voor de voorbeelden. Die zien er goed uit. Zal ook niet in laatste plaats door de Zeiss objectieven komen.

Het effectief of 'efficiënt' kunnen werken zou voor mij een reden kunnen zijn om voor de D3s te kiezen aangezien ik soms opdrachten heb met een strakke deadline. Echter is beeldkwaliteit voor mij ook heel belangrijk. Ik heb wel eens tests gezien op internet waarbij de D800 met de D3s werd vergeleken. Met name op het gebied van de ISO prestaties won de D3s het.

Momenteel neigt mijn keuze licht naar de D3s. Ik heb nog tot morgen om te twijfelen. Daarna moet er een knoop worden doorgehakt omdat de D3s niet op me blijft wachten.
photopaul.weebly.com

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 07 2013 2:05 pm

paul73 schreef: Het effectief of 'efficiënt' kunnen werken zou voor mij een reden kunnen zijn om voor de D3s te kiezen aangezien ik soms opdrachten heb met een strakke deadline. Echter is beeldkwaliteit voor mij ook heel belangrijk.
De beeldkwaliteit van de D3s is IMO erg goed, vandaar juist dat je er weinig aan hoeft te doen en het om die reden efficiënt is om ermee te werken. Hoge ISO is ook goed. Bij de D800 kun je echter ook strakke platen krijgen door het grote bestand te downsamplen. Maar dat kost je dus wel een hoop extra werk, om verder te verkleinen en met allerlei tools de ruis verder naar beneden te krijgen.

Zie een eerder draadje wat je uit de D800 kunt halen van standaard testbestanden op internet bij ISO 12.800 en 25.600
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 00#p514200" onclick="window.open(this.href);return false;

paul73
Forumlid
Forumlid

Bericht door paul73 » ma mar 11 2013 2:47 pm

En de D3s is het geworden. Afgelopen weekend al even getest. Gewoon GEWELDIG!!
photopaul.weebly.com

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 11 2013 3:53 pm

Goeie keus, succes.

wopper
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door wopper » di mar 12 2013 10:20 pm

paul73 schreef:En de D3s is het geworden. Afgelopen weekend al even getest. Gewoon GEWELDIG!!
De D3s heb ik vandaag ook mogen testen, mwahhhhhh dijk van een camera :mryellow:
Daar heb je zeer zeker weten een goede keuze mee gedaan.
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”