FVS Basisopleiding Apeldoorn

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Plaats reactie
Michelm3

FVS Basisopleiding Apeldoorn

Bericht door Michelm3 » wo mar 06 2013 3:08 pm

Beste forum-leden

Ik wil in april de fotovakschool in Apeldoorn gaan doen. Heeft iemand recent ervaring met de opleiding in Apeldoorn. Welke onderwerpen komen er bijvoorbeeld aan bod?

Ter onderbouwing waarom ik de opleiding wil doen is, omdat ik na 1 jaar vogelen met de spiegelreflexcamera wel wat meer diepte in wil. Ik heb de Newbiesdag gevolgd en is een aanrader. Maar wil nu meer weten van hoe kan ik mijn camera qua basis nog meer instellen bij verschillende situatie. En hoe maak ik een foto en waar let ik op. Ik snap uiteraard dat het veel oefenen is (5 uurtjes per week zegt FVS).

Wellicht kunnen jullie zien wat voor "beginnersniveau" ik heb. Mijn site is flickr.com/michelmosterd. Opmerking zijn altijd welkom daar leer ik van.

Alvast bedankt,

Michel

tpas
Forumlid
Forumlid

Re: FVS Basisopleiding Apeldoorn

Bericht door tpas » wo mar 06 2013 4:10 pm

Ik doe de vakopleiding op de fotovakschool in Boxtel.
Voor deze opleiding heb ik eerst de basisopleiding gedaan, en volgens mij leer je daar precies wat jij zoekt: je camera instellen, beter kijken, en je foto's nabewerken.

Waarom ga je niet eens naar een open dag van de FVS?
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

Michelm3

Bericht door Michelm3 » wo mar 06 2013 7:54 pm

Ik ga ook zeker naar een open dag van de FVS, die is op 6-4. Bedankt voor de tip

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do mar 07 2013 9:31 am

Ben ook net begonnen aan de basisopleiding aan de FVS in Boxtel.
Helaas de tweede lesdag moeten missen door een al geplande wintersport.
Dus kan alleen over de eerste dag iets zeggen.
Die was dus heel erg basis. Als je al iets meer van fotografie weet misschien te basis.
In mijn groep zitten de echte beginners en ook wat meer gevorderde.
Voor de beginners kan ik me voorstellen dat het toch wel snel gaat, in de groep waren mensen die, volgens mij, nog nooit de camera van de automatische stand gehaald hebben. Zij moesten nog zoeken naar "voor de hand liggende functies". Auto iso, nog nooit gehoord van bulb etc.
Maar zoals tpas ook al zegt, ga eens naar de open dagen. De website van de FVS geeft wel een redelijk beeld van de basisopleiding. Download ook de pdf's folders.

Ik heb gekozen voor eerst de basisopleiding omdat ik eerst wilde zien of de opleiding uberhaupt voor mij geschikt is. Manier van les, of ik zelf nog in de schoolbanken kan etc.
Gezien jouw flickr heb je al enige ervaring in het plaatjes schieten. Dus misschien kan je er ook voor kiezen om je portfolio te laten beoordelen om te zien of je gelijk naar de vakopleiding door kan, mocht je dat ambiëren.

PS van de dertien mensen in mijn groep hebben er 9 een "Kanon" ........... :shock:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Michelm3

Bericht door Michelm3 » do mar 07 2013 5:35 pm

Ik ga zeker de open dag bezoeken. Bedankt over je terugkoppeling van je eerste dag

Wil gewoon de basis opdoen en even "verplicht" een stok achter de deur om verder te komen.

Altijd jammer zoveel met een kanon, een klas met nikon is toch leuker.

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Drikus70 » do mar 07 2013 7:55 pm

Michelm3 schreef:Ik ga zeker de open dag bezoeken.

Altijd jammer zoveel met een kanon, een klas met nikon is toch leuker.
De open dag heeft mij over de streep getrokken. Ik ben nu met de vakopleiding bezig en kon de basis overslaan na een intakegesprek met portfoliobespreking.
Ik kan je dus inhoudelijk over de basis niet veel vertellen maar ik ben tot nu toe erg tevreden over de FVS (in Apeldoorn).

Ik vind het juist wel leuk met een Nikon tussen al die Canons..

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do mar 07 2013 9:33 pm

Ik heb zes jaar geleden de basisopleiding FVS in Amsterdam gedaan. Pas later hoorde ik dat ik ook een intakegesprek had kunnen doen.
De besisopleiding in A'dam vond ik dermate waardeloos dat ik ook gelijk het vertrouwen kwijt was om de vakopleiding te gaan doen. Misschien is het in de loop van de tijd veranderd, dat kan natuurlijk.
Ik zou in jouw geval zeker de mogelijkheid aangrijpen om een intakegesprek met portfoliobespreking te doen, alle kans dat je de basisopleiding over kunt slaan.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JW17 » do mar 07 2013 11:18 pm

Hoi Michel,
Ik maakte al jaren foto's maar wilde gaan fotograferen. Vorig jaar heb ik de basisopleiding aan de Fotovakschool gevolgd en er toch veel van opgestoken ondanks dat ik de theorie veelal wel kende. Ik werkte nog niet met PS en had nog geen studio-ervaring.
Wanneer je van jouw foto's een gevarieerd portfolio kunt samenstellen waarin die foto's zitten die echt een verhaal vertellen, zou ik zeker een intake proberen. Er zijn volgens mij wel kosten aan de intake verbonden maar ik weet niet of dat ook op een open dag zo is.
Denk bij het samenstellen van dat portfolio behalve aan de verhalen ook aan portretten, landschap, werken met kleur en perspectief, en jouw stijl van fotografie.
Veel succes en hou ons op de hoogte!
Groet,
JW

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”