Bewegende onderwerpen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
NDC11

Bewegende onderwerpen

Bericht door NDC11 » za mar 02 2013 8:05 pm

Leden,

Mijn eerste post in deze sectie om mijn foto's te beoordelen.
Ik schiet alles met een 18-55 kitlens en ben niet tevreden over mijn foto's. Uit reacties hier blijkt dat ik waarschijnlijk zelf fouten maak omdat met de 18-55 toch scherpe foto's gemaakt kunnen worden.

Ik hoop dat jullie mij verbeter punten geven, en tips natuurlijk.
Ik hoor graag wat ik verkeerd doe, want ik ben zelf niet tevreden en het is niet motiverend als het steeds 'net niet' is.

*Het zijn allemaal RUWE foto's en dus onbewerkt. Sommige zijn wat te donker o.i.d. dat weet ik, maar met een lichte bewerking zou dat natuurlijk kunnen verberteren!
Ook tips voor, of een voorbeeld resultaat na, bewerking zijn erg welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar dit soort foto's/resultaat zou ik graag toe gaan: (Als het blijkt dat ik onmogelijke dingen wil dan hoor ik dat ook graag ;) )

http://www.flickr.com/photos/_ducks_/5567037799/

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Bewegende onderwerpen

Bericht door JacTrum » za mar 02 2013 8:16 pm

Er is maar weinig onmogelijk hoor. De Kite jumper is overall wat te donker en dat is inderdaad eenvoudig te verhelpen door hem wat lichter te maken. Verder een prima actieplaat. Wel even de horizon recht zetten. De VW bus is in de eerste foto te donker ja, maar wat je er van maakt hangt er van af hoe je het anders wil. Hij is binnen (in een tunnel?) geschoten en daar zal het relatief donker zijn geweest. Iets oplichten kan natuurlijk altijd. De derde foto is maar een klein beetje te donker. Alle problemen zijn eenvoudig op te lossen met een fotobewerkingsprogramma.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

iJoost

Bericht door iJoost » za mar 02 2013 8:20 pm

Gezien de gestelde vragen hier
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=46179" onclick="window.open(this.href);return false;
zou het handig(er) zijn als de EXIF-gegevens er nog in zat.

NDC11

Bericht door NDC11 » za mar 02 2013 8:25 pm

Die heb ik er juist in gelaten, komt het door Photobucket dat ze niet meer zichtbaar zijn? Wat kan ik er aan doen, want dat is inderdaad wel van belang. Mijn excuses, ik had het niet gezien!

De horizon rechtzetten, iets donkerder en lichter maken is relatief goed op te lossen. Dat begrijp ik. Maar ik vind ze niet scherp, en zeker niet zo scherp als mijn 'voorbeeld'.
Ik bij bij allen het automatisch scherpstellen gebruikt trouwens.

iJoost

Bericht door iJoost » za mar 02 2013 9:08 pm

http://regex.info/exif.cgi?dummy=on&url ... C_0430.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://regex.info/exif.cgi?dummy=on&url ... 40_b_d.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Nix. :-(

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo mar 03 2013 12:47 am

Als je naar flickr gaat zie je de EXIF gegevens wel (om die ook hier zichtbaar te hebben moet je een verkleind origineel op flickr zetten).
Die wakeboarder is wel scherp als je de originele grote versie op flickr bekijkt. Dus scherpstellen met de kitlens lukt prima en door de sluitertijd van 1/1600s bevries je de beweging goed. (Er zit misschien nog een heel klein beetje bewegingsonscherpte in, maar wat mij betreft minimaal).
Bij het VW bus zit je op een sluitertijd van resp. 1/30s en 1/40s, dan heb je al snel onscherpte door je eigen beweging in een rijdende auto. In de tunnel zat je al op 800 ISO (hoewel 1600 ISO ook nog wel kan bij de D3100 denk ik), maar bij de laatste foto maar op 200 ISO en dus nog volop ruimte die iets hoger te zetten voor een iets snellere sluitertijd (bij de mini uit je andere topic 1/80s, wel niet veel sneller dan dat kiezen want dan verlies je die mooie bewegende wielen).
Conclusie: je kunt meer met die kitlens dan je zelf nu denkt!
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

NDC11

Bericht door NDC11 » zo mar 03 2013 11:59 am

De EXIF gegevens zijn dus wel zichtbaar.

Bedankt voor de reactie, maar heb ik verder nog verkeerde instellingen? Want ze zijn niet haarscherp en duidelijk.
En als ik dan iets moet veranderen, wil ik graag weten waarom zodat ik ook snap wat ik fout doe ;)

NDC11

Bericht door NDC11 » wo mar 06 2013 3:16 pm

Nog meer tips of commentaar?
Kan ik bijvoorbeeld beter handmatig scherpstellen of juist niet als ik rolling shots wil maken?

A.s. zondag ga ik weer een lange rit doen dus gebruik graag het commentaar om er mee aan de slag te gaan!

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do mar 07 2013 10:23 am

Ik ben altijd van mening dat je je foto niet echt kan beoordelen direct uit een camera (dus zonder nabewerking).
Helaas hoe goed onze camera's en lenzen ook mogen zijn, het blijft een compromis wat dat ding kan vast leggen.
Ze kunnen niet wat onze ogen kunnen.
Daar komt dus bewerken om de hoek kijken.
Het is nogal evident dat deze foto's erg donker geschoten zijn. Je hebt heel veel ruimte aan de rechterkant van de histogrammen. Misschien is dit wel een bewuste keuze geweest om de sluitertijden erg snel te houden, dat weet ik niet.
Het is duidelijk dat je de eerste foto gemaakt heb in volle zon, daar is echter geen snars van terug te zien in de foto (op de harde schaduwen na..) Ondanks de lichtcondities is zijn short compleet "weg". Trouwens die eerste foto is op zich best scherp, dat komt er door de belichting er echter niet uit.
Bij de foto's van het busje, zit je er gewoon net naast met het "meebewegen / pannen" waardoor je bewegingsonscherpte ziet.
Foto 1 komt het onderwerp naar je toe waardoor je camera, en jij het makkelijker heeft
In ieder geval is er nog veel mee/aan te doen.
Als voorbeeld je eerste foto; je ziet nu zelf de haren op zijn benen, dus met de scherpte is niets mis :wink:

Afbeelding
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”