Aanschaf 2e hands D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Aanschaf 2e hands D90

Bericht door Cookie1397 » do mar 07 2013 9:14 am

Is een uv filter nodig. Niet om uv stralen tegen te houden. Hooguit als bescherming van het objectief. Of dat nodig is? Daar is de mening over verdeeld, zoek daar maar eens op hier op het forum.
Nikon Z Z & de maskers

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mar 07 2013 10:15 am

Nee, een UV filter is niet nodig. :wink:

Ook de reserveaccu zou ik pas kopen als je denkt die echt nodig te hebben. De meeste mensen schieten echt geen accu leeg per dag. Een grip is niets anders dan een accu-houder. Voegt wat dat betreft dus niets toe. Het maakt het nemen van staande foto's alleen wat prettiger. En bij grotere objectieven is de camera wat beter in balans.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gallinova7

Bericht door Gallinova7 » do mar 07 2013 3:18 pm

Ok, bedankt Patrick & Ed. Had eerder gedacht dat uv-filters een must waren, ik neig meer naar de ''zuinige en voorzichtige'' kant. Als het geen invloed heeft op de kwaliteit van de foto kan het hopelijk geen kwaad.
Laatst gewijzigd door Gallinova7 op do mar 07 2013 3:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » do mar 07 2013 3:52 pm

Gallinova7 schreef:Ok, bedankt Patrick & Ed. Had eerder gedacht dat uv-filters een must waren, ik neig meer naar de ''zuinige en voorzichtige'' kant. Als het geen invloed heeft op de kwaliteit van de foto kan het hopelijk geen kwaad.

Misschien suggesties voor een goede tas en statief? Goed genoeg voor een beginner met een redelijke prijs? Wat zijn zoal de populaire merken: LowePro & Manfrotto? Sorry voor al deze vragen hoor! :oops:
@Gallinova,
Ik zou je wel een filtertje, kost rond de € 60,00, aanraden voor je objectief, want die bescherm dan wel je frontlens.
Voor een goede tas, kijk eens bij camera.nl Barendrecht, 50% korting.
Alleen de keuze is heel groot, ga eerst denken, wat je later er misschien nog bij kom.
Een statief kan je zo duur maken als je zelf wil, van rond de € 150,00 met kop tot wel tegen de € 1000,00 met kop.
Een statief kan je kwa gewicht zo zwaar zijn als je zelf wil, lichte statieven zijn wind gevoelig en zware statieven niet.
Hierbij wel een goede tip voor de kop, koop dan wel een kop met kogel, m.a.w. je kan dan heel makkelijk je camera zowel horizontaal als vertikaal gebruiken.

Een reserve accu is nooit weg, want je zou maar in het AWD aan het fotograferen zijn en je accu is leeg, dan ben je wel gauw uitgepraat :lol:

Trouwens LowePro fototassen als zowel Manfrotto statieven en koppen zijn allebei zeer goede merken, maar eventueel slecht voor je pinpas :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mar 07 2013 4:10 pm

Een filter van 60 Euro? Eens: als je wat koopt, een goede kiezen. Maar je moet je echt afvragen of je dat wel moet investeren bij niet al te dure objectieven. Dan zijn ze in verhouding veel te duur.

Mijn mening: filters zijn vooral bedoeld om verkopers blij te maken, want hier wordt echt op verdiend. Gewoon altijd je zonnekap gebruiken en je voorkomt 90% van de mogelijke problemen al.

Een accu gaat honderden foto's mee per lading. Gewoon eerst een nemen. Merk je dat je toch vaak behoorlijk wat foto's per keer schiet, dan koop je er eens een bij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gallinova7

Bericht door Gallinova7 » do mar 07 2013 4:14 pm

Casanova56 schreef:
Gallinova7 schreef:Ok, bedankt Patrick & Ed. Had eerder gedacht dat uv-filters een must waren, ik neig meer naar de ''zuinige en voorzichtige'' kant. Als het geen invloed heeft op de kwaliteit van de foto kan het hopelijk geen kwaad.

Misschien suggesties voor een goede tas en statief? Goed genoeg voor een beginner met een redelijke prijs? Wat zijn zoal de populaire merken: LowePro & Manfrotto? Sorry voor al deze vragen hoor! :oops:
@Gallinova,
Ik zou je wel een filtertje, kost rond de € 60,00, aanraden voor je objectief, want die bescherm dan wel je frontlens.
Alleen de keuze is heel groot, ga eerst denken, wat je later er misschien nog bij kom.
Een statief kan je zo duur maken als je zelf wil, van rond de € 150,00 met kop tot wel tegen de € 1000,00 met kop.
Een statief kan je kwa gewicht zo zwaar zijn als je zelf wil, lichte statieven zijn wind gevoelig en zware statieven niet.
Hierbij wel een goede tip voor de kop, koop dan wel een kop met kogel, m.a.w. je kan dan heel makkelijk je camera zowel horizontaal als vertikaal gebruiken.

Een reserve accu is nooit weg, want je zou maar in het AWD aan het fotograferen zijn en je accu is leeg, dan ben je wel gauw uitgepraat :lol:

Trouwens LowePro fototassen als zowel Manfrotto statieven en koppen zijn allebei zeer goede merken, maar eventueel slecht voor je pinpas :D
Een rally-fotografe gaat er niet in zitten denk ik haha maar ben wel graag/vaak buiten de deur zou super zonde zijn! Was wel verrast dat de prijs van een grip 3x zoveel duurder was dan alleen een accu...

Zie soms door de bomen het bos niet meer wat betreft aanschaf van accesoires. Denk dat een fototas mijn eerste zorg is en dan het statief. Moeilijk, de één zweert bij het zo snel mogelijk aanschaffen ervan de ander zou zeggen, leer je camera eerst beter kennen en maak foto's ''uit de hand''.

Had het laatste gedeelte alsnog weggelaten uit mijn vorige post, de zoekfuntie doet wonderen :D

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » do mar 07 2013 4:47 pm

Gallinova7 schreef:
Casanova56 schreef:

@Gallinova,

Een rally-fotografe gaat er niet in zitten denk ik haha maar ben wel graag/vaak buiten de deur zou super zonde zijn! Was wel verrast dat de prijs van een grip 3x zoveel duurder was dan alleen een accu...

Zie soms door de bomen het bos niet meer wat betreft aanschaf van accesoires. Denk dat een fototas mijn eerste zorg is en dan het statief. Moeilijk, de één zweert bij het zo snel mogelijk aanschaffen ervan de ander zou zeggen, leer je camera eerst beter kennen en maak foto's ''uit de hand''.

Had het laatste gedeelte alsnog weggelaten uit mijn vorige post, de zoekfuntie doet wonderen :D
Ja oke, laat ook eens je oog vallen op een sling fototas, want dan kan je je camera pakken als die tas voor je buik is.
Zekers niet vergeten een extra accu.
Weet niet waar je vandaan kom, woonplaats, als je daar niet te ver vandaan woon, bezoek die zaak eens voor je fototas.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » do mar 07 2013 5:07 pm

Casanova56 schreef:
Ja oke, laat ook eens je oog vallen op een sling fototas, want dan kan je je camera pakken als die tas voor je buik is.
Zekers niet vergeten een extra accu.
Weet niet waar je vandaan kom, woonplaats, als je daar niet te ver vandaan woon, bezoek die zaak eens voor je fototas.
Pedro, hoe vaak heb jij daadwerkelijk al je tweede accu nodig gehad op een dag?
Groetjes,
Jaap

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcel.b » do mar 07 2013 6:29 pm

Na de eerste zit i al aan het bier.... :mrgreen: :mrgreen:
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

roald71
Forumlid
Forumlid

Bericht door roald71 » do mar 07 2013 7:20 pm

Extra accu is nog niet zo gauw nodig heb zelf nog nooit mijn accu leeg geschoten op een dag.Stel dat je een grip neem zit er ook een houder bij voor penlite batterijen als nood.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » do mar 07 2013 7:23 pm

roald71 schreef:Extra accu is nog niet zo gauw nodig heb zelf nog nooit mijn accu leeg geschoten op een dag.Stel dat je een grip neem zit er ook een houder bij voor penlite batterijen als nood.
Als je een beetje zoekt op ebay heb je voor een tientje of 5 een prima grip van phottix incl. Een extra batterij :D
Tenminste dat was zo toen ik nog een d90 had.
Groetjes,
Jaap

Gooff
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gooff » vr mar 08 2013 8:30 am

@ TS
Ik heb hier nog een grip liggen (zonder extra batterij) origineel Nikon die ik je van harte gun. De D90 wordt nl. door mijn vrouw gebruikt en die heeft te kleine handen en een spierziekte zodat hij met extra grip te groot en te zwaar wordt. Las in het draadje dat je eerdaags richting Antwerpen ging dus kom je een soort van langs mijn woonplaats. Probeer hem dan uit, is het wat dan neem je hem is het niks dan laat je het.
Stuur maar een PB
D300, D90 en wat jampotten

Gallinova7

Bericht door Gallinova7 » vr mar 08 2013 1:03 pm

Gooff schreef:@ TS
Ik heb hier nog een grip liggen (zonder extra batterij) origineel Nikon die ik je van harte gun. De D90 wordt nl. door mijn vrouw gebruikt en die heeft te kleine handen en een spierziekte zodat hij met extra grip te groot en te zwaar wordt. Las in het draadje dat je eerdaags richting Antwerpen ging dus kom je een soort van langs mijn woonplaats. Probeer hem dan uit, is het wat dan neem je hem is het niks dan laat je het.
Stuur maar een PB
Erg bedankt Gooff! Heb een pb-tje gestuurd :)

Heb nog naar andere tassen gekeken veel aanbod en prijsverschillen oog viel ook op fototassen speciaal voor de dames! Golla en Jill E. Golla is wat makkelijker te verkrijgen alleen Jill E maar één verkooppunt. Op Adorama aanzienlijk goedkoper (dezelfde tas) ruimte voor de camera zelf met 2 lensen, flits, en nog extra vakjes voor de kleine accesoires. Voorlopig wel genoeg voor mij en ziet er niet ''standaard'' uit. Heeft iemand ervaring met bestellingen van Adorama of USA over het algemeen? Bedoel dan met name camera accesoires etc. Er kwamen natuurlijk wel verzendkosten bij. Wil natuurlijk niet voor verrassingen staan met een nare ''achteraf-rekening''...

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » vr mar 08 2013 1:14 pm

Gallinova7 schreef: Heb nog naar andere tassen gekeken veel aanbod en prijsverschillen oog viel ook op fototassen speciaal voor de dames! Golla en Jill E. Golla is wat makkelijker te verkrijgen alleen Jill E maar één verkooppunt. Op Adorama aanzienlijk goedkoper (dezelfde tas) ruimte voor de camera zelf met 2 lensen, flits, en nog extra vakjes voor de kleine accesoires. Voorlopig wel genoeg voor mij en ziet er niet ''standaard'' uit. Heeft iemand ervaring met bestellingen van Adorama of USA over het algemeen? Bedoel dan met name camera accesoires etc. Er kwamen natuurlijk wel verzendkosten bij. Wil natuurlijk niet voor verrassingen staan met een nare ''achteraf-rekening''...
Met alleen de verzendkosten ben je er niet ingeval van aankoop buiten de EU. De belastingdienst heeft e.e.a. op rij gezet. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _bedrijven
Bijkomende kosten kunnen zijn:
-douanerechten;
-omzetbelasting;
-inklaringskosten;
-afhandelingskosten.

Kijk goed bij de weergegeven $-prijs of deze incl. of excl. salestax is. Veelal is dit excl.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”