Onlangs heb ik met mijn D90 + de Nikkor 50 mm f/1,4 G op korte afstand groepsportretfoto's gemaakt.
De brandpuntsafstand had ik op 2,8 gezet.
Het viel mij op dat lang niet iedereen scherp op de foto stond.
De voorste wel, maar achteraan werd het minder
Omdat ik vermoedde dat dat in het korte bereik van de scherpte-diepte zit, heb ik het boekje er eens op nageslagen.
In het boekje dat bij de lens zat, staat een scherpte-diepte tabel.
Daarin lees ik b.v:
Afstand 1,5 meter: bij f 2,8 een scherptediepte 1,43 m - 1,57 m
Afstand 3,0 meter: bij f 2,8 een scherptediepte 2,73 m - 3,34 m.
Vraag:
Hebben deze waarden betrekking op een FX-camera of mag ik ze ook zonder meer gebruiken voor mijn DX camera?
Scherptediepte AF-S Nikkor 50 mm f/1,4 G
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Scherptediepte AF-S Nikkor 50 mm f/1,4 G
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Re: Scherptediepte AF-S Nikkor 50 mm f/1,4 G
Je bedoelt het diafragma.A3jaan schreef:De brandpuntsafstand had ik op 2,8 gezet.
Het viel mij op dat lang niet iedereen scherp op de foto stond.
Klopt; bij f/2.8 is de scherpte in de diepte beperkt.
Als je een smartphone hebt, dan kan je een app installeren om e.e.a. uit te laten rekenen. Dan moet je altijd eerst aangeven of je een FX of een DX camera hebt.
Er zijn ook websites met zulke rekenprogrammaatjes. Even zoeken met Google. Een voorbeeld is deze: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Bedankt voor de snelle reactie.
Inderdaad bedoelde ik het diafragma.
Het rekenprogramma is handig.
Voor het gebruiksgemak heb ik de app gedownload
Inderdaad bedoelde ik het diafragma.
Het rekenprogramma is handig.
Voor het gebruiksgemak heb ik de app gedownload
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
De waarden zijn voor FX. Voor de D90 wordt de scherptediepte nog kleiner. F4 op 3m levert je al een scherptediepte van meer dan 50 cm op en zal al een beter resultaat geven.A3jaan schreef: Hebben deze waarden betrekking op een FX-camera of mag ik ze ook zonder meer gebruiken voor mijn DX camera?
Verstuurd van mijn MT15i met Tapatalk
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het verschil in scherptediepte tussen FX en DX bij dezelfde brandpunt / diafragma / afstand-waarden wordt alleen veroorzaakt door de toepassing van een andere "circle of confusion". De DOF-calculator gebruikt hiervoor een waarde van 0.03mm bij Nikon FX camera's en 0.02mm bij DX. Je kunt in DOFMaster de gebruikte camera selecteren, maar je kunt ook een "circle of confusion" (CoC) definiëren.Drikus70 schreef:De waarden zijn voor FX. Voor de D90 wordt de scherptediepte nog kleiner. F4 op 3m levert je al een scherptediepte van meer dan 50 cm op en zal al een beter resultaat geven.A3jaan schreef: Hebben deze waarden betrekking op een FX-camera of mag ik ze ook zonder meer gebruiken voor mijn DX camera?
Jur