Ik heb het al jaren geleden afgeleerd om onbekende merken op een Nikon camera te zetten.
Met m'n objectieven onderzoek kwam ik er al achter dat bij Nikon alle kwaliteit naar z'n geld is. En al helemaal bij zoomobjectieven. Dat andere merken goedkoper kunnen zijn komt met name door de spreiding van de kwaliteit.
Toen ik begon zag ik een goede kennis fotograferen met een XX 20mm. Schitterende foto's. Daarna ook zo'n objectief aangeschaft. Wat een ellende. De foto's die ik zocht waren scherp en contrastrijk. Maar wat ik er mee maakte was onscherp in één hoek en zacht. Terug naar de winkel en gelukkig kunnen ruilen tegen een ander exemplaar, dat al veel beter was. Jaren later kon ik de XX vervangen voor de Nikon versie. Alle zorgen in een keer opgelost.
Van heer Demo zag ik hier boven enkele voorbeeld plaatjes. Nu denk ik niet dat zoiets werkt. Ze zijn voor mij het bewijs om juist niet voor zijn merk te gaan. Veel stof, veel ruis, heel veel stof, en geen contrast. Nu kun je in dit forum eigenlijk alleen foto's plaatsen die 800 pixel breed zijn. Foei als je er meer gebruikt. Met die 800 pixel instelling kun je een objectief niet beoordelen. Nu heb ik ook nog steeds een onbekend merk scherm van nog geen 100 euro. Hoe groot een foto nu ook is, op zo'n scherm kan ik foto's nooit beoordelen.
1 oplossing. Ik heb het bestuur voorgesteld om volgend jaar een "billen bloot" dag te organiseren. Dan zijn al die onbekende merken objectieven welkom en mag de eigenaar er mee pronken.
Sigma of Tamron??
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
bekende ander merk ding
Hans schreef:
Dat is heel goed mogelijk Hans, maar hier op het forum heb ik ook wel eens berichten voorbij zien schuiven dat een Nikkor lens ook wel eens incidenteel fouten vertoonde waar je niet blij van werd.
Maar jouw ervaring, hoeveel jaar geleden was dat?
Zou intussen de kwaliteit van alle 'bekende' niet Nikon merken, niet veel beter geworden kunnen zijn?
Ook de kwaliteitscontrole, zou dat ook niet veel meer verbeterd kunnen zijn?
Toevallig heb ik een Tamron objectief de 17-50mm 2.8 die me 100x beter bevalt dan b.v. de Nikkor 18-70mm.
Dit zijn objectieven die ongeveer in dezelfde prijsklasse zitten.
Maar in het blad Video werd dit objectief vergeleken met de Nikkor 17-55mm 2.8 en kwam zelfs beter uit de bus!
Dan wil ik niet te veel waarde hechten aan deze test, maar ik vond het wel leuk om te lezen
Ik denk zelf dat de zo genaamde onbekende merken, die ondertussen heel erg bekend zijn geworden, toch wel een inhaalslag hebben geleverd en voor het geld dat je er voor neer moet tellen hele goede kwaliteit leveren.
Ik wil niemand op de tenen trappen en de 17-55mm 2.8 is een heel mooi objectief, maar zo vreselijk duur en daarom niet interessant voor mij.
Het voordeel van de Tamron is dat hij veel lichter en kleiner gebouwd is dan de Nikkor en dat is ook wel prettig, zeker als je de hele dag met zo´n ding om je nek loopt.
Groetjes George
Code: Selecteer alles
Toen ik begon zag ik een goede kennis fotograferen met een XX 20mm. Schitterende foto's. Daarna ook zo'n objectief aangeschaft. Wat een ellende. De foto's die ik zocht waren scherp en contrastrijk. Maar wat ik er mee maakte was onscherp in één hoek en zacht. Terug naar de winkel en gelukkig kunnen ruilen tegen een ander exemplaar, dat al veel beter was. Jaren later kon ik de XX vervangen voor de Nikon versie. Alle zorgen in een keer opgelost.
Maar jouw ervaring, hoeveel jaar geleden was dat?
Zou intussen de kwaliteit van alle 'bekende' niet Nikon merken, niet veel beter geworden kunnen zijn?
Ook de kwaliteitscontrole, zou dat ook niet veel meer verbeterd kunnen zijn?
Toevallig heb ik een Tamron objectief de 17-50mm 2.8 die me 100x beter bevalt dan b.v. de Nikkor 18-70mm.
Dit zijn objectieven die ongeveer in dezelfde prijsklasse zitten.
Maar in het blad Video werd dit objectief vergeleken met de Nikkor 17-55mm 2.8 en kwam zelfs beter uit de bus!
Dan wil ik niet te veel waarde hechten aan deze test, maar ik vond het wel leuk om te lezen

Ik denk zelf dat de zo genaamde onbekende merken, die ondertussen heel erg bekend zijn geworden, toch wel een inhaalslag hebben geleverd en voor het geld dat je er voor neer moet tellen hele goede kwaliteit leveren.
Ik wil niemand op de tenen trappen en de 17-55mm 2.8 is een heel mooi objectief, maar zo vreselijk duur en daarom niet interessant voor mij.
Het voordeel van de Tamron is dat hij veel lichter en kleiner gebouwd is dan de Nikkor en dat is ook wel prettig, zeker als je de hele dag met zo´n ding om je nek loopt.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken