Smalle straat

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Marja
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Smalle straat

Bericht door Marja » zo mar 10 2013 10:05 am

Deze foto's zijn gemaakt in de Haringstraat in Dordrecht.
De straat was zo smal dat ik aan het einde van de straat mijn handen aan weerszijden tegen de muur kon leggen.
Waarom deze straat de haringstraat wordt genoemd zou ik niet weten en hij wordt ook nog gestut. Daarom heb ik ze maar eens op de foto gezet.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Smalle steeg

Bericht door Arie Vigelius » zo mar 10 2013 10:11 am

Foto 1 vind ik het mooist. Alleen jammer van die etalage aan het einde.
Het zou best kunnen dat in dit straatje vroeger vis werd verwerkt. Er zijn meer straatjes in Dordrecht, waarvan de naam weergeeft wat voor activiteiten er zich in het verleden afspeelden.
Tegenover de Nieuwbrug ligt het "Zakkendragersstraatje". Dit is, voorzover ik weet, het smalste straatje in Dordrecht.
Df Shooter.
http://www.vigelius.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marja
Forumlid
Forumlid

Re: Smalle straat

Bericht door Marja » zo mar 10 2013 12:58 pm

Dank je voor je reactie,Zorackx.

Heb je soms in Dordrecht gewoond,of heb je in Dordrecht familie wonen,dat je weet dat er een Zakkendragersstraatje is in Dordrecht?

Groet

Marja

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arie Vigelius » zo mar 10 2013 9:42 pm

Graag gedaan!

Ik ben er geboren en ongeveer de helft van mijn jeugd er gewoond. Op steenworp afstand van het Zakkendragersstraatje :) Kom er nog regelmatig i.v.m. familie inderdaad.
Df Shooter.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » ma mar 11 2013 12:54 am

Marja schreef:Deze foto's zijn gemaakt in de Haringstraat in Dordrecht.
De straat was zo smal dat ik aan het einde van de straat mijn handen aan weerszijden tegen...

Waarom deze straat de haringstraat wordt genoemd zou ik niet weten en hij wordt ook nog gestut. Daarom heb ik ze maar eens op de foto gezet.
Ik ken toevallig een spreekwoord namelijk; "Als haring in een ton" Daar schijnt ook niet zo heel veel ruimte in te zijn, net als in dit steegje. :?Zou daar de naam vandaan kunnen komen? En het zakkendragersstraatje...?? wat voor activiteit zou zich daar afgespeeld hebben? :egeek:

Wel leuk hoor die foto's, al zou ik als bewoner van èèn van die panden toch eens een expert naar die stutten laten kijken. :egeek:
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arie Vigelius » ma mar 11 2013 5:21 am

"Het Zakkendragersstraatje is het smalste straatje van Nederland en dankt zijn naam aan het feit dat hier enkele honderden jaren geleden (in 1427 om precies te zijn) het Zakkendragersgilde haar onderkomen had.
Het gilde werd gevormd door mannen die schepen losten en zakken turf of koren naar de pakhuizen sjouwden: de zakkendragers."

Dus andere activiteiten waar men misschien in eerste instantie aan denkt :shock:

Haringstraat had ik dus verkeerd gegokt:

Bij de naam Haringstraat verwacht je een link naar de echte hollandse vis maar niets is minder waar. In deze straat was de bierbrouwerij de Haring of Vergulde Haring gevestigd. En daar werd de naam van de straat aan ontleend.
Df Shooter.

Marja
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marja » ma mar 11 2013 11:58 am

Zorackx schreef:Graag gedaan!

Ik ben er geboren en ongeveer de helft van mijn jeugd er gewoond. Op steenworp afstand van het Zakkendragersstraatje :) Kom er nog regelmatig i.v.m. familie inderdaad.
Leuk,om te horen dat je in Dordrecht hebt gewoond.

Marja
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marja » ma mar 11 2013 11:58 am

Mzpeter schreef:
Marja schreef:Deze foto's zijn gemaakt in de Haringstraat in Dordrecht.
De straat was zo smal dat ik aan het einde van de straat mijn handen aan weerszijden tegen...

Ik ken toevallig een spreekwoord namelijk; "Als haring in een ton" Daar schijnt ook niet zo heel veel ruimte in te zijn, net als in dit steegje. :?Zou daar de naam vandaan kunnen komen? En het zakkendragersstraatje...?? wat voor activiteit zou zich daar afgespeeld hebben? :egeek:

Wel leuk hoor die foto's, al zou ik als bewoner van èèn van die panden toch eens een expert naar die stutten laten kijken. :egeek:
Dank je Mzpeter.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”