Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Geïnspireerd door een foto hier met een aantal foto's van ons uitje in Rotterdam aan de slag geweest. Enkele leenden zich er wel voor en vind het wel een lekker effect hebben:
1
2
3
4
5
6
Laatst gewijzigd door remoss op wo mar 13 2013 11:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind dat je een beetje te ver doorgeschoten bent.
Beeldinhoudelijk/compositoir zijn het mooie beelden. In alle beelden vind ik m.n. de lucht te zwart. Zelfs met ouderwetse zwartwit film kreeg je dit effect niet anders voor elkaar dan met te lang belichten.
Voor mij mag het ietsje lichter zonder wat aan het contrast te veranderen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Arjan, het was hier juist de bedoeling om de lucht zwart te hebben.. Niet om bijv een ouderwetse zw film na te bootsen
Buiten dat mag je het uiteraard niet mooi vinden natuurlijk.
In Photoshop bij Afbeelding/Aanpassingen/Kleur Vervangen. Aldaar de blauwtinten selecteren met het pipetje met plusje. Dan de Lichtsterkteschuif helemaal naar links (-100).
Dit lukt het best bij foto's waar alleen de lucht blauw is. Anders gaat het overige blauw ook mee naar donker. Of je moet van te voren alleen de lucht selecteren en dan op die selectie het Kleur vervangen gereedschap loslaten.
Ik heb ooit een blauwe lucht op analoge wijze zwart weten te maken door met een rood en pol filter te werken.
Ik vind het een mooi resultaat hebben René. Het krijgt een nachtelijk vervreemd effect.
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952 Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes