Flitser i.c.m. analoge camera
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Flitser i.c.m. analoge camera
Beste Nikon fans,
Op mijn analoge camera (leica IIIf) zit alleen een kabelcontactje voor een flitser. Nu ben ik op zoek naar een flitsertje die ik met een kabeltje kan aansluiten. Liefst een afmeting vergelijkbaar met een SB 400. Verder zou het handig zijn als het een automatische flitser is.
Welke zouden jullie mij aanraden?
Coos
Op mijn analoge camera (leica IIIf) zit alleen een kabelcontactje voor een flitser. Nu ben ik op zoek naar een flitsertje die ik met een kabeltje kan aansluiten. Liefst een afmeting vergelijkbaar met een SB 400. Verder zou het handig zijn als het een automatische flitser is.
Coos
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Flitser i.c.m. analoge camera
Flitsers waar een kabeltje aan zit of met een "PC"-contact (voor aansluiting van een kabeltje), is nog best wel wat uitzoeken. Veel compacte flitsers zijn namelijk niet van die aansluitingen voorzien maar hebben enkel een middencontact. De omweg is dan een Kaiser of Hama middencontact flitsschoentje erbij te nemen, waar aan dat schoentje dan weer een flitskabeltje zit om aan je camera aan te sluiten.
Maar er komt tevens iets anders bij kijken voor rechtstreekse aansluiting op de accessoireschoen van de camera. De meeste flitsers met een middencontact (of meerdere contacten op die flitsschoen) kunnen niet rechtstreeks gebruikt worden op een Leica III, omdat die accessoireschoen volledig van metaal is (zonder middencontact). Schuif je daar een hedendaagse flitser in, geeft dat kortsluiting op de contacten van de flitser.
Om te kijken of toegevoegde hulpstukken passend en handig in het gebruik zijn (sommige combinaties schuiven te gemakkelijk in het middencontact), wordt het een persoonlijke gevoelskwestie of het voldoet. Het werkt dan ook het meest gericht om zelf in een goed geoutilleerde winkel te kijken welke accessoires en flitser een goede combinatie vormen.
Maar er komt tevens iets anders bij kijken voor rechtstreekse aansluiting op de accessoireschoen van de camera. De meeste flitsers met een middencontact (of meerdere contacten op die flitsschoen) kunnen niet rechtstreeks gebruikt worden op een Leica III, omdat die accessoireschoen volledig van metaal is (zonder middencontact). Schuif je daar een hedendaagse flitser in, geeft dat kortsluiting op de contacten van de flitser.
Om te kijken of toegevoegde hulpstukken passend en handig in het gebruik zijn (sommige combinaties schuiven te gemakkelijk in het middencontact), wordt het een persoonlijke gevoelskwestie of het voldoet. Het werkt dan ook het meest gericht om zelf in een goed geoutilleerde winkel te kijken welke accessoires en flitser een goede combinatie vormen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Beste Leon,
De IIIf heeft inderdaad geen hotshoe vandaar dat ik op zoek ben naar een flitser met kabel. De accessoireschoen gebruik ik voor een zoeker.
Ik had altijd begrepen dat een Hama flitsschoentje een uitgangscontact heeft waar je een flitser met kabel op kan aansluiten. Die gebruikte ik vroeger op een camera zonder PC contact i.c.m. met een Metz staaflitser.
Coos
De IIIf heeft inderdaad geen hotshoe vandaar dat ik op zoek ben naar een flitser met kabel. De accessoireschoen gebruik ik voor een zoeker.
Ik had altijd begrepen dat een Hama flitsschoentje een uitgangscontact heeft waar je een flitser met kabel op kan aansluiten. Die gebruikte ik vroeger op een camera zonder PC contact i.c.m. met een Metz staaflitser.
Coos
- motorhan
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
coosc schreef:Beste Nikon fans,
Coos

Is dit wat prima flitser met kabeltje compleet met handleiding
Han
Met vr gr,
Han
Han
Metz Mecablitz 45 CT-1 voor peanuts op het net
- Léon Obers
- Forumlid
Die schoentjes heb je inderdaad ook. (Ik heb daar ook een paar van).coosc schreef: Ik had altijd begrepen dat een Hama flitsschoentje een uitgangscontact heeft waar je een flitser met kabel op kan aansluiten. Die gebruikte ik vroeger op een camera zonder PC contact i.c.m. met een Metz staaflitser.
Maar er zijn ook schoentjes met enkel een middencontact aan de bovenkant (voor flitsers met een middencontact), niet aan de onderkant zodat er geen kortsluiting ontstaat. En waar aan dat schoentje dan meteen een kabeltje aan vast zit die je dan met het X-contact van de camera verbindt. Ik neem aan de situatie van je Leica.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di mar 12 2013 9:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mijn idee! Gouden combinatie.emdeklerk schreef:Metz Mecablitz 45 CT-1 voor peanuts op het net
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
-
- Forumlid
Bedankt voor jullie reacties.
Dit is inderdaad de situatie. Nu nog op zoek naar een klein automatisch flitsertje.
Dat lijkt wel wat. Waar is de 220V aansluiting voor?
Dat is inderdaad een prima flitser. Ik heb zelf de 45 CL-1. Maar de afmetingen zijn niet echt te vergelijken met een SB400
Coos
Beste Leon,Léon Obers schreef:Maar er zijn ook schoentjes met enkel een middencontact aan de bovenkant (voor flitsers met een middencontact), niet aan de onderkant zodat er geen kortsluiting ontstaat. En waar aan dat schoentje dan meteen een kabeltje aan vast zit die je dan met het X-contact van de camera verbindt. Ik neem aan de situatie van je Leica.
Dit is inderdaad de situatie. Nu nog op zoek naar een klein automatisch flitsertje.
Beste Han,motorhan schreef:Is dit wat prima flitser met kabeltje compleet met handleiding
Dat lijkt wel wat. Waar is de 220V aansluiting voor?
Beste emdeklerk,emdeklerk schreef:Metz Mecablitz 45 CT-1 voor peanuts op het net
Dat is inderdaad een prima flitser. Ik heb zelf de 45 CL-1. Maar de afmetingen zijn niet echt te vergelijken met een SB400
Coos
- Léon Obers
- Forumlid
Een simpele: https://www.digimaxx.nl/shop/flitsers-a ... -6952.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En een "Luxe': http://www.bol.com/nl/p/hama-flitsadapt ... 012452219/" onclick="window.open(this.href);return false;
En een "Luxe': http://www.bol.com/nl/p/hama-flitsadapt ... 012452219/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Beste Leon,
De simpele lijkt me goed genoeg. Als flitser overweeg ik een Olympus T20. Deze is redelijk compact automatisch en manual in te stellen.
Coos
De simpele lijkt me goed genoeg. Als flitser overweeg ik een Olympus T20. Deze is redelijk compact automatisch en manual in te stellen.
Coos
- Cookie1397
- Clublid
Wow een T20 zijn die er nog? Had er vroeger meerdere met allerlei kabels met elkaar verbonden en dan op mijn OM2 aangesloten
Nikon Z Z & de maskers
-
- Forumlid
Ja die zijn er nog en bovendien heel erg goedkoop.
-
- Forumlid
Uiteindelijk voor een tientje een Olympus T20 kunnen kopen. Een prachtig flitsertje.
Om hem te proberen heb ik hem op een flitstrigger gezet en hem geprobeerd in combinatie met mijn D300. Hier is het resultaat. Geflitst op manual via een wit plafond.

Ook in automatisch bedrijf werkt hij prima. Alleen is dan indirect flitsen wat lastig omdat de sensor in de flitser en de flitser zelf niet onafhankelijk van elkaar gericht kunnen worden.
Coos
Om hem te proberen heb ik hem op een flitstrigger gezet en hem geprobeerd in combinatie met mijn D300. Hier is het resultaat. Geflitst op manual via een wit plafond.

Ook in automatisch bedrijf werkt hij prima. Alleen is dan indirect flitsen wat lastig omdat de sensor in de flitser en de flitser zelf niet onafhankelijk van elkaar gericht kunnen worden.
Coos