raw/nef fotoalbum
raw/nef fotoalbum
hallo
is er iemand die weet bij welk bedrijf ik een fotoalbum kan ontwerpen en laten drukken zonder mijn raw/nef foto's om te hoeven zetten in een tiff of jpeg bestand.
als het niet mogelijk is is er dan een bedrijf wat wel tiff kan verwerken , ik kom ze op het net alleen tegen die jpeg kunnen verwerken.
alvast bedankt
mark
is er iemand die weet bij welk bedrijf ik een fotoalbum kan ontwerpen en laten drukken zonder mijn raw/nef foto's om te hoeven zetten in een tiff of jpeg bestand.
als het niet mogelijk is is er dan een bedrijf wat wel tiff kan verwerken , ik kom ze op het net alleen tegen die jpeg kunnen verwerken.
alvast bedankt
mark
Hallo Mark,
Ik denk dat z’n bedrijf niet bestaat.
Een NEF of RAW bestand is zgn. onbewerkt. Daar moet jij jouw bewerkingen nog op los laten. Ik dacht dat er wel bedrijven zijn die TIFF bestanden verwerken.
Maar waarom niet in JPEG? Wanneer je als laatste stap je bewerkte bestanden omzet in JPEG met de hoogste kwaliteit, zullen je foto’s er goed uitzien.
Gerrit
Ik denk dat z’n bedrijf niet bestaat.
Een NEF of RAW bestand is zgn. onbewerkt. Daar moet jij jouw bewerkingen nog op los laten. Ik dacht dat er wel bedrijven zijn die TIFF bestanden verwerken.
Maar waarom niet in JPEG? Wanneer je als laatste stap je bewerkte bestanden omzet in JPEG met de hoogste kwaliteit, zullen je foto’s er goed uitzien.
Gerrit
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik denk dat mark software bedoeld waarmee hij met NEF/RAW files een album kan bouwen wat hij bijv. naar PDF kan omzetten om bij een centrale af te laten drukken. Voor zover ik weet kan alleen Aperture dat en misschien dat het in Lightroom ook mogelijk wordt.
Maar ik denk ook niet dat het echt nodig is voor de kwaliteit maar het kan wel makkelijk zijn dat je niet eerst alles moet omzetten naar JPG,
Luc.
Maar ik denk ook niet dat het echt nodig is voor de kwaliteit maar het kan wel makkelijk zijn dat je niet eerst alles moet omzetten naar JPG,
Luc.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
luc,
je kan niet iets maken met NEF/ RAW bestanden omdat (zoals hierboven al gezegd is) het rauwe bestanden zijn en hier dus nog niet de WB, helderheid, contrast e.d. in vastligt. Als je een album o.i.d. wilt maken MOET je de bestanden omzetten. Als je dan niet elke foto afzonderlijk wilt bewerken kun je je foto's omzetten d.m.v. een batch die dan de standaard instellingen pakt, maar in mijn ogen ben je dan verkeerd bezig. Als je NEF schiet doe je dat met een achterliggende gedachte: Ik wil totale controle over mijn foto's en wil ze bewerken alvorens een JPG te maken. Als je dit niet wilt kan je net zo goed JPG in hoogste kwaliteit schieten scheelt nog opslagruimte ook.
je kan niet iets maken met NEF/ RAW bestanden omdat (zoals hierboven al gezegd is) het rauwe bestanden zijn en hier dus nog niet de WB, helderheid, contrast e.d. in vastligt. Als je een album o.i.d. wilt maken MOET je de bestanden omzetten. Als je dan niet elke foto afzonderlijk wilt bewerken kun je je foto's omzetten d.m.v. een batch die dan de standaard instellingen pakt, maar in mijn ogen ben je dan verkeerd bezig. Als je NEF schiet doe je dat met een achterliggende gedachte: Ik wil totale controle over mijn foto's en wil ze bewerken alvorens een JPG te maken. Als je dit niet wilt kan je net zo goed JPG in hoogste kwaliteit schieten scheelt nog opslagruimte ook.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt in Aperture met NEF een album bouwen je kunt dan zelfs nef bewerkingen in het album toepassen op de foto's die al in het album staan natuurlijk veranderd het nef bestand niet. maar je bewerkingen doe je in NEF je zet pas om als je het album publiceerd. Dat is een heel ander verhaal dan eerst alles om zetten naar JPG en vervolgens nog bewerkingen in het album te gaan doen op je JPG's.
Luc
Luc
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
nog beter is PSD die heeft het allerminste kwaliteit verlies, maar er zijn maar weinig programma's die dat ondersteunen 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je van NEF naar JPG converteert en dan verder van de afbeelding "afblijft" valt het verlies mee. Het "probleem" (voor zover je dat zo mag noemen) is dat bij elke keer dat je een jpg bewerkt of opnieuw opslaat je telkens een beetje verlies van kwaliteit hebt. Een aantal heel kleine beetjes ga je toch zien.water-man schreef:hou je niet meer kwaliteit over als ik ze naar tiff zet en ze daarin laat afdrukken.
Als je van NEF naar JPG gaat en je doet verder niets meer aan de afbeelding heb je dus maar 1 keer een klein beetje verlies van kwaliteit en dat zul je zonder vergrootglas niet merken.
In Aperture kun je books als PSD laten exporteren.Opgezetfan schreef:nog beter is PSD die heeft het allerminste kwaliteit verlies, maar er zijn maar weinig programma's die dat ondersteunen
Je hebt dan en het voordeel van NEF bewerkingen in je album en het voordeel van PSD.
Je kunt dan bijv. zonder verlies je kleurtemperatuur nog aanpassen en previewen in het album en als je klaar bent exporteer je het als PSD.
Luc.