back-up Lightroom 4 catalogus

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
dutchNNphoto
Clublid
Clublid

back-up Lightroom 4 catalogus

Bericht door dutchNNphoto » vr mar 15 2013 5:43 pm

Beste forumlezers, (en lezeressen natuurlijk)

Ik heb de volgende vraag naar aanleiding van het artikel in het NCN magazine waarin dieper werd ingegaan op Lightroom 4 (LR4). Er werd gesproken over het feit dat je je catalogus het beste op de meest snelle schijf van je pc kon zetten. Nu krijg ik van de week een SSD als C-schijf in mijn pc en zou LR4 sneller moeten worden. Voor ik echter ga laten bouwen in mijn pc wilde ik een back-up maken van de catalogus op een externe HD (zoals wanneer je LR4 afsluit). Middels het artikel in NCN magazine kon ik de plaats van de catalogus bepalen maar tot mijn schrik :shock: zag ik ook een LR2 en LR3.

Vraag: moeten die ook worden meegenomen in de back-up voor de foto's die nog met vorige versies zijn gelabeld en bewerkt of staan die ook automatisch in de catalogus van LR4?

Mvg

Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: back-up Lightroom 4 catalogus

Bericht door Patrick » vr mar 15 2013 6:17 pm

Heb je ooit de database laten omzetten naar het nieuwe formaat? Of heb je die oude databases nooit geopend met versie 4?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

dutchNNphoto
Clublid
Clublid

Bericht door dutchNNphoto » vr mar 15 2013 6:31 pm

@ Patrick :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Sorry, een beetje een leek op pc gebied. Wanneer er een nieuwe versie uitkwam (3) heb ik die geïnstalleerd en ook mijn oude foto's kwamen hier weer tevoorschijn. Wel kon ik middels het rondje met uitroepteken 'oude' foto's met de nieuwe versie bewerken, waardoor het rondje verdween. Versie 3 heb ik ge-update met versie 4 (dus geen compleet nieuwe 4) maar kwam mijn oude foto's (wel weer met dat rondje) tegen. Verder is er eigenlijk met LR niet zoveel gebeurd. Omzetten enzo is mij dus vreemd.
Kun je hier iets mee?
Mvg
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr mar 15 2013 7:46 pm

Als je in versie LR4 alle oude foto's die je in LR3 had staan in LR4 verwekt heb, zou je alleen van LR4 catalogus een back-up moeten maken.
Zou zeggen als je nu de LR3 catalogus weg zou halen en als een test op een andere plek zou neerzetten moet alles nog steeds goed werken in LR4.

Kroontje

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo mar 17 2013 5:20 pm

Nee, alleen LR4.
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”